منابع آگاه به رویترز گفتند هوندا که بزرگترین مشتری تاکاتا به شمار میرود برای نخستین بار از زمان آغاز بحران ایمنی مربوط به کیسههای هوای ساخت این شرکت قطعه ساز، تامین کننده خود را تغییر میدهد و از کیسههای هوای ساخت تویودا گوسی برای سدان جدید آکورد استفاده میکند که در اوت سال 2017 روانه بازار میشود.
تصمیم هوندا برای استفاده از رقیب تاکاتا برای مهمترین خودروی خود در آمریکای شمالی پس از بحران کیسههای هوای انفجاری تاکاتا که منجر به فراخوان جهانی بیش از 21 میلیون خودرو شد، ضربه بزرگی برای این قطعه ساز ژاپنی به شمار میرود.
در حالیکه هیچ یک از این سه شرکت حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند منابع آگاه اظهار کردند تویودا گوسی کیسههای هوای سمت راننده و همچنین کیسههای هوای پرده ای و زانو را برای مدل آمریکای شمالی آکورد تامین خواهد کرد.
هوندا ماه گذشته هم اعلام کرد با شرکت اوتولایو برای آغاز تعویض قطعات خودروهای فراخوان شده قرارداد بسته و مذاکرات با شرکت سازنده بادکننده دایسل را آغاز کرده است.
این خودروساز از سال 2008 برای بیش از 13 میلیون خودروی مجهز به کیسههای هوای ساخت تاکاتا شامل بیش از 10 میلیون خودرو در آمریکا فراخوان داده است.
کیسههای هوای ساخت تاکاتا که توسط هوندا و 10 خودروساز دیگر مورد استفاده قرار گرفته اند، به دلیل مشکلی که باعث میشود در هنگام تصادف خودرو کیسه هوا منفجر شده و قطعات فلزی در داخل خودرو پرتاب شوند، تحت فراخوان قرار گرفته اند. تاکنون پنج کشته و دهها مجروح در ارتباط با این مشکل شناسایی شدهاند.
افراد نزدیک به تاکانوبو ایتو، مدیرعامل هوندا گفتهاند وی در صحبتهای خصوصی نسبت به تاکاتا که مدتها در حلقه تامین کنندگان اصلی این خودروساز قرار داشته عصبانیت شدیدش را ابراز کرده است.
به گفته یک منبع آگاه، هوندا استفاده از کیسههای هوای تویودا گوسی را از مدل نوسازی شده CR-V و مینی ون اودیسه در سال 2016 آغاز خواهد کرد.
جنرال موتورز که سومین مشتری بزرگ تاکاتا است، ماه گذشته اعلام کرد یک طرح اضطراری در صورت گسترش فراخوان کیسههای هوای مرگبار تهیه کرده است و از این قطعه ساز درخواست کرده مشخصات قطعات تعویضی را در اختیار اوتولایو و TRW قرار دهد تا در صورت نیاز قطعات جایگزین را برای این خودروساز تولید کنند.
منبع: ایسنا