محمد باقر رجال با تاکید بر اینکه در این ماههای آخر سال باید بیش از همه به دنبال راهکاری جهت حل مشکل نقدینگی قطعه سازان بود ، تصریح کرد : این انجمن با توجه به مشکل حاد نقدینگی قطعه سازان به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل است تا نگرانی و دغدغه ای که سازندگان در آستانه شب عید و درانجام تعهداتی که در این روزهای پایانی سال با آن روبرو هستند حتی الامکان برطرف شود.
وی با توجه به افت شدید نقدینگی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اظهار داشت : روند واردات در سال های گذشته ، افزایش قیمت خودرو ناشی از افزایش ناگهانی نرخ ارز ، خودروسازان و قطعه سازان داخلی را با مشکل جدی کاهش فروش و نقدینگی مواجه کرده است .
وی گفت : در سالهای اخیر حمایت بی قید و شرط دولت گذشته از واردات ، ضربه بزرگی به تولید داخل به خصوص صنعت قطعه سازی کشور وارد کرد.
وی تصریح کرد : هم اکنون بسیاری از واحدهایی که در سال های گذشته با تمام توان ، قطعات مورد نیاز دو شرکت بزرگ خودروساز کشور را با استاندارد های قابل قبول تامین می نمودند با مشکل مواجه شدند به طوری که امروزه ، واحدهای قطعه سازی ایران با درصد پایین تری نسبت به توان بالقوه و ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت اند .
وی گفت : در حال حاضرصنعت قطعه سازی کشور به مانند بیماری است که بیش از همه نیازمند تزریق خون برای دریافت علائم حیاتی است پس از آن است که باید به دنبال موضوعات دیگری چون کیفیت ، تولید اقتصادی ، بهبود فضای کسب و کار و غیره در این صنعت بود.
رئیس انجمن قطعه سازان در ادامه با توجه به تصمیم دولت در کاهش تعرفه واردات خودرو در بودجه سال آینده گفت : شنیده می شود کاهش قیمت جهانی نفت و تهدید افت درآمدهای دولت از محل فروش نفت در سال آینده ، دولت را بر آن داشته تا چنین پیشنهادی را ارائه کند در حالی که مسلماً دولت با پایین آمدن درآمد ارزی باید به دنبال راهکارهای برای تامین نیاز ریالی باشد چرا که این گونه تصمیمات بیش از همه موجب تضعیف صنعت ، اشتغال و تولیدکشور بوده و این در واقع به معنای در اختیار گذاردن بازار کشور به بیگانه خواهد بود .
منبع: خبرخودرو