محمد باقر قالیباف در بازدید از طرح های بزرگراههای شهید نجفی رستگار و شهید شوشتری افزود: بزرگراه شهید شوشتری مهمترین طرح شمالی ـ جنوبی شهر تهران است و نقش بسیار کلیدی در روان سازی ترافیک دارد.
وی گفت: با ساخت این بزرگراه تردد از مسیر جاجرود و شمال شهر به سمت جاده امام رضا (ع) و بزرگراه آزادگان تسهیل میشود.
قالیباف با اشاره به معارضان ملکی جدی در مسیر احداث این طرح افزود: چند پادگان و مراکز نظامی، صنعتی، مسکونی و همچنین جنگل سرخه حصار از این معارضان ملکی است.
وی گفت : اجرای طرح مشکلی ندارد اما هماهنگیها، تملک و حفظ محیط زیست زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد.
شهردار تهران افزود: بزرگراه 16 کیلومتری شهید شوشتری ترکیبی از تونل، گالری (تونل پیش ساخته)، پل و بزرگراه است که 2 و نیم کیلومتر به صورت تونل و هشت کیلومتر نیز به صورت گالری ساخته میشود.
قالیباف گفت: در 20 روز آینده عملیات اجرایی این بزرگراه در مسیر معارضان ملکی نظامی و پادگان ها آغاز میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز گفت : در ساخت بزرگراه شهید شوشتری مسائل زیست محیطی به صورت ویژه مد نظر است زیرا این بزرگراه از پارک جنگلی سرخه حصار عبور میکند و باید این پارک حفظ شود.
مازیار حسینی افزود: در مسیر تردد از این پارک هیچ ورودی و خروجی نداریم و ارتباط حیات وحش در طرفین بزرگراه حفظ میشود و به محیط زیست لطمه ای وارد نخواهد شد.
وی گفت : سال ها بود که تصمیم جدی برای ساخت بزرگراه شهید شوشتری گرفته نمی شد اما با هماهنگیهای اخیر مشکل معارضان ملکی حل و هم اکنون به بزرگترین طرح شهری تهران تبدیل شده است.
حسینی همچنین با اشاره به ساخت کمربند شرقی شهر تهران (بزرگراه نجفی رستگار یا دولت آباد) گفت : با ساخت این کمربند بار ترافیک منطقه بسیج و سه راه افسریه کاهش مییابد.
وی افزود: بزرگراه شهید نجفی رستگار 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال 94 بهره برداری می شود.
شهردار منطقه 15 نیز گفت: بزرگراه شهید نجفی رستگار نزدیک به پنج کیلومتر مسافت دارد که در مسیر آن هزار و 660 ملک معارض وجود دارد و تاکنون 50 درصد املاک تملک شده است.
انجمنی افزود : هزینه تملک این املاک 500 میلیارد تومان محاسبه و تاکنون 240 میلیارد تومان آن هزینه شده است.
منبع: خبرخودرو