قائم مقام معاون شهردار تهران در نشست خبری آغاز فرآیند اجرایی ورود موتورهای برقی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران که عصر امروز در محل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری پایتخت برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اهداف شهرداری در برنامه 5 ساله دوم کاهش آلودگی هواست، گفت: برنامه های بسیاری در این حوزه به تصویب رسیده که در سال جاری اجرایی خواهد شد. به عنوان مثال استفاده از خودروهای هیبریدی یکی از اصلی ترین محورهای اجرایی در برنامه 5 ساله است که با همکاری همه ارگانها اجرایی خواهد شد تا آلودگی هوای تهران را مرتفع کنیم و اگر دولت از کلیت این طرحها حمایت کند میتوان گامهای بلندتری در این زمینه برداریم.
بهروز با اشاره به تعامل مثبت دولت با شهرداری در حوزه حمل و نقل تصریح کرد: حمایتهای دولت در چارچوب مقررات و آئیننامهها اثر خود را گذاشته و بسیاری از طرحهایی که سال گذشته روی کاغذ بود، اکنون شکل اجرایی به خود گرفته است و قوانین بالادستی ضمانت اجرایی مورد نیاز را از سوی دولت دارد. در عین حال که تداوم حمایت های دولت به ویژه در بخش صنعت درخصوص آلودگی هوا با جدیت اجرایی خواهد شد .
وی تصریح کرد: تأمینکننده موتورسیکلت در این پروژه باید توان مالی و قانونی لازم را داشته باشد و مجوز خدمات پس از فروش را باید از وزارت صنعت دریافت کند. ما از واردکنندگان درخواست میکنیم دو نمونه از موتورسیکلت پیشنهادی خود را به صورت پایلوت در اختیار مثلا پیک بادپا قرار دهند تا آزمونهای لازم روی آنها انجام شود. علاوه بر آن وزارت صنعت نیز آزمایشهای خود را انجام میدهد.
به گفته بهروز شهرداری از طریق لیزینگ بانک شهر بخشی از مبلغ موتورسیکلت را پرداخت میکند و سند در رهن لیزینگ قرار میگیرد.همچنین مبلغی وام بدون بهره در اختیار متقاضی قرار میگیرد و در کنار مبلغ ناشی از اسقاط موتورسیکلت بنزینی پیشین و مبلغ آورده متقاضی هزینه موتورسیکلت پرداخت خواهد شد که همه فرآیند مالی با بانک شهر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه متقاضی در ابتدای کار هزینهای بیش از مبلغ یک موتورسیکلت بنزینی را نمیپردازد، گفت: ما اصرار داریم با ورود هر موتورسیکلت برقی یک موتورسیکلت بنزینی از چرخه حمل و نقل شهر خارج شود.
منبع: خبرخودرو