۷ دلار برای هر کیلومتر پیمایش با فراری، ۲۵ سنت برای تویوتا و فولکس واگن!
«مجله ماشین» - بدون شک این پرسشی است که برای بسیاری از علاقه مندان دنیای خودروهای اسپرت پیش میآید. بسیاری تصور می کنند چون که فراری اتومبیل گرانقیمتی است، پس قاعدتا باید هزینه های نگهداری از آن هم بسیار بالا باشد اما در پاسخ باید گفت که اگرچه خریداری یک فراری، فشار زیادی بر حساب بانکی شما وارد می کند، اما نگهداری و سرویس آن، در خیلی از موارد آن طورها هم که تصور می شود کیف پول شما را لاغر نمی کند چرا که بر اساس آخرین اخبار رسیده، فراری هنوز اتومبیلی برای پرواز کردن یا سریع راندن بر روی کره ماه نساخته و فراری ها نیز هنوز مانند بسیاری دیگر از خودروهای امروزی، دارای سیستم هایی مشابه مانند موتور درونسوز، کمک فنر، لنت ترمز، لاستیک، کلاچ و ... می باشند!
البته دیگر این انتظار را نیز نباید داشت که هزینه های تعمیر و نگهداری و سرویس های دورهای یک فراری (مانند تعویض روغن، فیلتر، لاستیک، لنت و ...) مانند یک خودروی ارزان قیمت عادی و روزمره باشد چرا که قطعات و مواد به کار رفته در این گونه خودروها، بعضا با کیفیت به مراتب بهتر و بالاتری نسبت به خودروهای دیگر ساخته میشوند و به همین دلیل گرانتر و پر هزینهترند ضمن این که استهلاک و فرسایش قطعات و اجزایی مانند لاستیکها و لنتهای ترمز اتومبیلی مانند فراری که شتاب زیادی داشته و میتواند به سرعتهای بالاتری نیز دست پیدا کند نیز قاعدتا بیشتر از خودروهای معمولی دیگر است.
بر اساس آمار و گزارشهایی که از برخی از نمایندگیهای فراری در آمریکا به دست آمدهاند، هزینههای سالیانه تعویض روغن موتور یک دستگاه فراری کمی قدیمیتر مانند ۳۴۸ که برای میهمانیها و تعطیلات آخر هفته از آن استفاده میشده است، حدود ۲۰۰ دلار، تعویض کلاچ ۳۰۰۰ تا ۳۷۰۰ دلار و عمده تعمیرات و سرویسهای دورهای دیگر آن حدود ۶۵۰۰ دلار بوده است و این یعنی چیزی حدود میانگین سالیانه ده هزار دلار آمریکا که با توجه به ارزش و قیمت خود ماشین، چندان هم زیاد به حساب نمیآید! البته ناگفته نماند در مورد فاصله زمانی تعویض روغن موتور، کارشناسان باهم کمی اختلاف نظر دارند. در حالی که عدهای بسته به میزان پیمایش و شرایط کارکرد روزانه (مثلا در ترافیکهای سنگین درون شهری و هوای آلوده ) فاصله پیمایش حدود پنج هزار کیلومتر را پیشنهاد میکنند اما گروهی دیگر معتقدند که این فاصله برای روغنهای مدرن کاملا ترکیبی میتواند بدون هیچ مشکلی تا ۷ و حتی ۱۱ هزار کیلومتر نیز افزایش یابد.
و اما در این جا بد نیست به نمونهای دیگر هم اشاره کنیم. در ماه مارس ۱۹۹۸، یک دستگاه فراری ۵۵۰ مارانلو با قیمتی برابر ۲۲۵ هزار دلار به یک سرمایهگذار املاک فروخته شد. این خودرو به دلیل نو بودن و دارا بودن گارانتی، تا دو سال اول استفاده تقریبا هزینهای نداشته است اما بعد از گذشت این مدت، در آگوست سال ۲۰۰۰ و زمانی که حدود پنج ماه از گارانتی آن گذشته و کیلومتر آن به ۲۲۰۰۰ رسیده بود، برای انجام سرویسهای دورهای ۲۰هزار کیلومتر به نمایندگی برده شد و در آنجا برای تعویض روغن، فیلتر، لاستیکهای عقب و سیستم خنک کننده مبلغ ۲۷۰۰ دلار پرداخت میشود. سپس دو ماه بعد زمانی که کارکرد خودرو به ۲۷هزار کیلومتر رسیده بود، به دلیل سروصدای یاتاقانها و زنجیرهای میل سوپاپها، به نمایندگی فرستاده شد که با تمدید گارانتی از طرف شرکت فراری، بدون هزینه تعمیر گردیدند. در نهایت در پایان یکسال اول استفاده بدون گارانتی از خودرو و پیمودن مسافتی حدود ۶۵۰۰ کیلومتر، مبلغی برابر ۵هزار دلار هزینه میگردد اما داستان به همین جا ختم نمیشود. در سال بعد، یعنی ژانویه ۲۰۰۱، در حالی که این ماشین به کارکردی برابر ۳۰هزار کیلومتر رسیده بود، اتصالات جلوبندی آن با هزینهای معادل ۲۷۰ دلار تعویض شدند. چند ماه بعد در ماه آوریل به دلیل نشتی سیستم خنک کننده و تعویض لاستیکهای جلو مبلغ ۲۷۰۰ دلار دیگر پرداخت گردید. سپس چند روز بعد در کیلومتر ۳۱هزار، چراغ "موتور بازرسی شود" روشن میشود که به خاطر آن حسگر اکسیژن تعویض گشته و انجام این کار ۲۶۰ دلار دیگر از جیب مالک آن میکاهد. در ماههای بعدی نیز خدمات دیگری بر روی ماشین انجام میشود که از جمله آنها میتوان به خرابیها و مشکلاتی همچون نشتی سیستم خنک کننده، نشتی کارتل روغن، خرابی فرمان و سیستم تنظیم صندلی و ... اشاره کرد به طوری که در مجموع در طول سال دوم استفاده، مبلغ ۹هزار دلار صرف این تعمیرات و سرویسهای دورهای میگردد.
در نهایت این فراری در سال ۲۰۰۴ به یک خریدار در صنعت هوانوردی فروخته میشود. به این ترتیب راندن این فراری برای پیمودن هر کیلومتر مسافت، حدود ۷ دلار هزینه در بر داشته است که به گفته مالک دوم آن که در صنایع هوایی مشغول به کار است، هزینه آن از یک جت شخصی که باید به ازای هر ساعت پرواز، سه یا چهار ساعت مورد بازرسی فنی و سرویس قرار گیرد مقداری کمتر است!
اما نکته جالبتر در این میان این است که بر اساس بررسیهای صورت گرفته و آمارهای موجود، راندن یک دستگاه فولکس واگن و یا تویوتا در آمریکا به طور میانگین تنها حدود ۲۵ سنت برای هر کیلومتر هزینه در بر داشته است!
چگونه ۲۰۰ هزار دلار دیگر برای فراری ۴۵۸ ایتالیای ۲۰۰ هزار دلاری خود خرج کنم!؟
از آن جایی که شما حتما به اندازه کافی پولدار بودهاید که توانستهاید یک فراری ۴۵۸ ایتالیا را خریداری کنید، پس حتما هم آنقدر پول دارید که بخواهید برای خاصتر شدن، بعضی لوازم اضافه و امکانات ویژه به آن بیفزایید اما اگر قیمت یا هزینه این سفارشها بیش تر از حد انتظار و تصور شما بودند، اصلا تعجب نکنید چون که بلاخره شما پولدار هستید و باید با بقیه فرق داشته باشید ضمن آن که فراموش نکنید شرکت فراری نیز خرج و مخارجی دارد و باید حقوق کارمندان و کارگران خود را در هر ماه پرداخت بکند!
به هر حال فراری خوب میداند که چگونه و از چه راهی بهتر میتوان پول درآورد. اگر به لیست زیر نگاهی بیندازید، خودتان متوجه موضوع خواهید شد!
کپسول دستی آتش خاموش کن ۸۰۰ دلار
رخت آویز صندلی ۲۲۰۰ دلار
مجموعه جا سیگاری ۳۳۰۰ دلار
دوربین پارک عقب ۳۵۰۰ دلار
صندلی تمام برقی ۵۲۰۰ دلار
سری چمدان برای صندوق جلو ۶۲۰۰ دلار
قطعات تزئینی فیبرکربنی برای موتور ۷۰۰۰ دلار
رینگ اسپرت آهنکاری شده با پرداخت براق ۷۰۰۰ دلار
بادپخش کن فیبرکربنی عقب ۸۰۰۰ دلار
رنگ سفارشی برای بدنه ۱۰۰۰۰ دلار
و ....!
(قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد = حدود ۳۲۵۰ تومان)