مسیح فرزانه / این روزها، دنیای خودروسازی، کم ندارد شرکتهایی که در گوشه و کنار این گیتی پهناور، سوپراسپرتهای تولید محدود و دستساز تولید میکنند، برندهایی چون «گامپرت آپولو»، «لیکان هایپراسپرت»، «توشِک» و. . .
اما به اسامی که در این زمینه فعال هستند، در کنار «آرش فربد»، سوپراسپرتساز انگلیسی ایرانیتبار، حالا یک نام جدید افزوده شده، شرکتی با نام رضوانی موتورز (Rezvani Motors) که بهعنوان یک سوپراسپرتساز خصوصی در «سانتا آنا-کالیفرنیا» قرار داشته و بنیانگذار و مدیرعامل آن، کسی نیست جز «فردیس رضوانی»، 41 ساله و دانشآموخته دانشگاه ارواین کالیفرنیا.
پس از انتشار اخبار رونمایی از سوپراسپرت Rezvani BEAST ، با سازنده آن یعنی آقای فردیس رضوانی تماس گرفته و پیشنهاد کردیم تا پیرامون طراحی و ساخت این خودرو با ایشان گفتگویی داشته باشیم که در پی می آید:
خوانندگان مجله ماشین علاقه مندند بیشتر از خودتان بدانند...
من 28 شهریور 1352 در تهران متولد شدم. خاطرم هست 4 ساله که بودم، پشت پنجره خانهمان به دیدن ماشینهایی که در خیابان بودند مینشستم و میتوانستم نام برند آنها را بگویم. سال 1363و در سن 11 سالگی به اتفاق خانواده به امریکا مهاجرت کردیم. در سال 1994 تا 1998 در دانشگاه «ارواین» در کالیفرنیا مهندسی و سپس در دانشگاه سنترال وسترن، بین سالهای 2001 تا 2003، مدیریت و تجارت خواندم.
علایق دوران کودکی شما چه بود؟
پدر و عمویم از خلبانان قابل جنگندههای F4 نیروی هوایی ایران بودند. من هم از زمانی که به خاطر دارم، به ماشین و هواپیما علاقه زیادی داشتم و بهعنوان یک پسربچه، میخواستم خلبان هواپیماهای جنگنده باشم. اما بهدلیل ضعف بینایی، عملاً نتوانستم این رشته را تعقیب کنم و علاقهام به سمت ساخت ماشینهای سریعالسیر سوق پیدا کرد.
چه شد که تصمیم به ساخت یک سوپراسپرت گرفتید؟ ایده اولیه رضوانی BEAST چگونه شکل گرفت؟
در دوران جوانی، همیشه دوست داشتم اتومبیلهای خاص و کمیاب داشته باشم و هر 6 ماه یکبار، ماشینم را با نمونه جدیدتر تعویض میکردم! یادم هست، اکثر مدلهایی که سراغشان میرفتم، خیلی گرانقیمت و دور از دسترس عموم مردم بودند. به همین دلیل، تصمیم گرفتم ماشین خود را با طرحی در کلاس جهانی، مشخصات فنی عالی و البته قیمت مقرون بهصرفه، بسازم.
نخستین ماشین خود را در سال 2009 طراحی کرده و به فروش رساندم. این اتومبیل اکنون در کشور هلند با نام Vencer Sarthe تولید میشود و یک سوپراسپرت 225 هزار پوندی، با پیشرانه 8 سیلندر خورجینی 3/6 لیتری، به قدرت 510 اسببخار است که با جعبه دنده 6 سرعته غیر خودکار، شتاب اولیه را در 8/3 ثانیه ثبت میکند. پس از آن، به فکر طراحی سوپراسپرتی سریعالسیرتر و سبکتر از مدل قبلی افتادم. انتخاب نام BEAST (یا همان جانور چهارپا) نیز بهدلیل نشان دادن میزان بیرحمی این ماشین در شتابگیری بود!
از ایده تا ساخت نمونه اولیه نهایی، چه مدت زمان صرف شد؟
از طراحیهای اولیه و اسکچ کردن تا رسیدن به بخش CAD Data، ماشین CNC، شبیهسازی و نمونهسازیهای کامپیوتری و پروتوتایپ نهایی، چیزی حدود 6 ماه زمان برد.
در مورد پروسه طراحی Rezvani Beast و طراح آن «سمیر سادیخوف» بگویید.
این ماشین، بر پایه شانههای خیلی پهن طراحی شده است. لوگوی آن نیز طرح یک بال کوچک به نشانه آزادی بوده که شبیه چراغهای اصلی جلو است. در مورد «سمیر سادیخوف» هم باید بگویم که پیش از این ماشینهایی چون فراری Xezri و آستونمارتین DBC را طراحی کرده است. برای این پروژه، ابتدا از اسکچها شروع کردیم، سپس روی طراحی واحد تمرکز کرده و بعد از آن نوبت به مدل CAD و ماشین CNC رسید.
آیا برای ساخت این سوپراسپرت از پلتفرم مشترک استفاده کردهاید؟
بله. خودروی ما، بر اساس نمونه مسابقهای Ariel Atom (سوپراسپرت معروف انگلیسی که تحت لیسانس شرکت TMI Autotech آمریکا به تولید میرسد) ساخته شده است. در حقیقت، یکی از نیازهای من این بود که خودرویی بسازم که پلتفرم آن امتحانش را پس داده باشد.
آیا پیشرانه 4 سیلندر و جعبه دنده ماشین شما، بر پایه تکنولوژی مشترک با شرکت خاصی ساخته شده است؟
بله. در حقیقت ما دو مدل از این سوپراسپرت را عرضه میکنیم: Beast 300 و Beast 500. مدل 300 از پیشرانه 2 لیتری استاندارد «آریل اتم» سود میبرد که البته با اعمال تغییراتی در سیستم اگزوز و نرمافزار واحد کنترل کامپیوتری، خروجی آن به 315 اسببخار رسیده و شتاب صفر تا 100 را در 9/2 ثانیه ثبت میکند. در مدل 500 نیز از همان موتور پایه استفاده بهعمل آمده، با این تفاوت که حجم آن به 4/2 لیتر افزایش یافته و با اتکا به سوپرشارژر و ECU با برنامهریزی جدید، میتواند 500 اسببخار قدرت تولید کند و شتاب صفر تا 100 را در 7/2 ثانیه به ثبت برساند. در این میان، قطعات اصلی موتور و بخشهایی چون کلاچ و چرخ دنده نیز بهمنظور عملکرد هرچه بالاتر، تعویض شدهاند. جعبه دنده، بر پایه گیربکس 6 سرعته غیر خودکار هوندا ساخته شده و بهدلیل وزن کم ماشین (666 کیلوگرم)، مصرف سوخت آن پایین و ایدهآل است.
جنس بدنه اتومبیل چیست؟
ما از وکیومهای خشک و تر فیبرکربن بهصورت ترکیبی سود بردیم، چون فیبرکربن پخته شده و وکیوم، از فیبرکربن معمولی سبکتر است. دلیلش هم این بوده که در پروسه وکیوم و گرمازدایی، تمامی رزینها جداسازی شده و نهایتاً یک خروجی فوق سبک در اختیار قرار میدهد.
تعریف نسبت قدرت به وزن Beast Rezvani معادل 7/1 اسببخار برای هر کیلوگرم بوده که با بوگاتی ویرون قابل مقایسه است! آیا هدف شما، شکست بوگاتی ویرون در بحث شتاب و سرعت بود؟
هدف من در این مرحله از کار، رسیدن به حداکثر سرعت نیست، اما ممکن است در آینده به انجام برسد، زیرا بحث آیرودینامیک برای دستیابی به سرعتهای بالای 300 و 400 کیلومتر بر ساعت، کاملاً متفاوت بوده و به آزمایشهای هزینهبر نیاز دارد. هدف ما در حال حاضر، رقم زدن تجربه رانندگی راحت و شتابگیری سریع است.
خط تولید اختصاصی دارید یا با کمپانی دیگری همکاری میکنید؟ ظرفیت آن چند دستگاه در سال است؟
در حال حاضر یک قرارداد همکاری با کمپانی NA2 Motors امضاء کردهایم و از امکاناتشان بهطور مشترک استفاده میکنیم. NA2 Motors در کالیفرنیا واقع شده و یک کمپانی اتاقساز بوده که در زمینه بهسازی خودروهای سفارشی نیز تجربه بالایی داشته و از طرفی، تخصص و امکاناتشان در زمینه ساخت و تولید فیبرکربن، عالی و پیشرفته است. در حال حاضر توانایی تولید 12 سوپراسپرت در سال را داریم.
با توجه به اینکه رقبای متعددی بین سوپراسپرتسازان ایتالیایی، آلمانی و انگلیسی دارید، بازار هدف اتومبیل شما کجاست؟ بین خودروهای اسپرت، سوپراسپرت یا هایپراسپرتها؟ اولین دستگاه از Rezvani Beast چه زمانی به دست مشتری میرسد؟ فاصله زمانی بین ثبت سفارش تا دریافت خودرو، چقدر است؟ کمی هم در مورد قیمت و آپشنهای ماشین برایمان بگویید.
بازار هدف، افرادی هستند که در کنار انواع مدلهای سوپراسپرت، بهدنبال یک ماشین خاص میگردند. ما تولید نخستین خودرو برای یک مشتری اهل تگزاس را شروع کردهایم که تا اواخر سال 2014 به دست ایشان میرسد. سایر کمپانیهای تولیدکننده خودروهای اسپرت، با طیف گستردهتری از مشتریان و قیمتهای بالاتر روبرو هستند، ولی ما روی یک بخش ویژه توجه کردهایم و آن قیمت رقابتی (119 و 139 هزار دلار برای مدلهای 300 و 500) است. از زمان ثبت، حدود 6 تا 8 ماه بعد خودرو آماده میشود، ضمناً تمامی بخشهای اتومبیل مثل ادوات داخلی، رنگ بدنه و. . . میتواند به انتخاب و نظر مالک باشد.
ایستگاه بعدی «فردیس رضوانی» کجاست؟ آیا در نمایشگاه بینالمللی برای معرفی خودرو حضور خواهید یافت؟
هدف بعدی من تولید خودروهای SUV بوده که خیلی هم سودآور است. همچنین، در حال برنامهریزی برای شرکت در یکی از موتورشوهای بزرگ هستم و البته دوست دارم روزی ماشینم را به ایران بیاورم.
سوپراسپرت مورد علاقه شما کدام است؟
مکلارن F1 دهه 90 میلادی!
نظرتان راجع به وضعیت حال حاضر بازار خودروی ایران چیست؟
معتقدم در ایران استعدادهای فراوانی داریم اما صنعت خودروسازی ما نیاز به متفکرینی دارد تا با شجاعت تمام بتوانند آن را به مرحله آرامش برسانند. در این میان، دولت نیز میتواند نقش حمایتی مؤثری را ایفا کند.
چه صحبتی با جوانانی که خواننده این مصاحبه بوده و آرزوهای بزرگی مثل شما در سر میپرورانند دارید؟
کشور ما، فرزندان با استعداد و فهیمی دارد. پیشنهاد من به آنها این است که با پشتکار و پیگیری مداوم، به آنچه استحقاقش را دارند برسند، چون معتقدم همیشه و تحت هر شرایطی، راهی برای موفقیت وجود خواهد داشت.