«مجله ماشین» - با آغاز سال نو 2015 میلادی، کارخانههای خودروسازی جهان، انواع محصولات تازه خود را وارد بازار کرده اند؛ تولید و عرضه اتومبیل، هر سال با برنامهریزی و پیشبینیهای لازم انجام میشود؛ از این رو خودروسازها تبلیغات وسیعی در سراسر جهان به عمل میآورند زیرا بیشترین هدف و تلاش خود را برای صادرات و کسب بازارهای جهانی در نظر میگیرند.
امسال نیز اتومبیلسازان آمریکایی، اروپایی، ژاپنی، کرهای و چینی، رقابت شدیدی در این راه آغاز کردهاند. در این میان خودروهای چینی، کیفیت و مرغوبیت محصولات سایر کشورها را ندارند، اما به جهت ارزانی نسبی قیمت و زیبایی ظاهر، بسیاری از بازارهای جهان را قبضه کردهاند!
کارخانجات خودروسازی جهان برای فروش بیشتر، به انواع وسایل تبلیغاتی روی میآورند. علاوه بر تبلیغ در رادیو، تلویزیون، اینترنت و مطبوعات، همه روزه این کارخانهها نتایج پژوهشها و تولیدات خود را برای مراکز رسانهای میفرستند و همزمان تمام کشورهای پیشرفته، از دگرگونیهای تازه آگاه میگردند. بنابراین هموطنان ما نیز همواره «اطلاعات روز» صنایع خودرویی را در «مجله ماشین» و وب سایت اینترنتی ما مطالعه می کنند.
کمپانیهای جهان به این تبلیغات نیز قانع نمیشوند و با ایجاد نمایشگاههای مختلف و دعوت از نمایندگان مطبوعات جهان، ایشان را از نزدیک با تولیدات و نحوه عرضه محصولات خود آشنا میکنند.
همچنین نمایندگان رسانهها از کارخانجات و چرخه تولید بازدید میکنند؛ در اکثر این دیدارها نویسندگان و گزارشگران «مجله ماشین» حضوری فعال دارند. تمام تلاش ما برای کسب آگاهی بیشتر و انتقال آنها به خوانندگان محترم است. در همین جا لازم است اشاره کنیم که معمولاً هزینههای هواپیما، هتل و تهیه بلیط ورودی از سوی کارخانجات سازنده پرداخت میشود. اما در مقابل از ما چاپ گزارش بازدید میخواهند که آن هم به رایگان صورت میگیرد!
اخیراً کمپانیها و نمایندگان فروش ماشینهای چینی در کشورمان، پا را فراتر نهادهاند. آنان به جای اینکه نمایندگان مطبوعات را به چین ببرند تا از مراکز تولید دیدار کنند، میفرمایند: «ما خودرو را در تهران برای تهیه گزارش در اختیار نویسندگان و عکاسان مجله ماشین قرار میدهیم». میپرسیم آیا میخواهید «رپرتاژ آگهی» تهیه کنیم و هزینه چاپ را پرداخت میکنید؟! میگویند: خیر، «به خرج مجله ماشین، گزارش، عکس و فیلم تهیه کنید. . .» !
متأسف میشویم که باید اخبار ماشینسازی کارخانجات بیگانه را به «رایگان» چاپ کنیم و لابد فقط باید جنبههای مثبت آنها را مد نظر قرار دهیم!
کارخانجات داخلی خودمان هم به این مسایل بیاعتنا هستند، چون محصولات آنها، هنوز تولید نشده، به فروش میرسد. رقابتی هم در کار نیست، قیمت هم هر چه باشد، مردم مجبورند بخرند! یادتان هست برای نرخگذاری ماشینهای ساخت داخل، چند ماه یا چند سال بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، بحث و جدل بود؟! خریداران انتظار ارزانی داشتند و فروشندگان برعکس، آخر هم گران و گرانتر شد.