یکی از روش های تولید درآمدهای کلان در کشور خرید، تعمیر و فروش خودروهای تصادفی است؛ خریداران هم غافل از اینکه یک خودروی چپی را به عنوان خودروی بدون رنگ خریداری کردهاند.
پاتوقشان حوالی خیابان آزادی در یکی از خیابانهای محله طرشت است. جایی که پارکینگهایش به جای خودروهای نو، میزبان خودروهای چپی و تصادفی است.
آقای "ر" که مشهور است گرانتر از بقیه خودروهای تصادفی را میخرد، در پارکینگش از کمری تا لندکروز چپی تا دیگر خودروهای داخلی و خارجی یافت میشود. در حال خرید و تحویل گرفتن لاشه یک خودروی تندر 90 چپی است که کارشناس بیمه و تعمیرگاه شرکت خودروساز، تشخیص تعویض اتاق آن را دادهاند. اتاق خودرو از جلو و عقب جمع شده اما مالک خودرو ترجیح داده به جای تعمیر خودرو و تعویض اتاق، آنرا به عنوان خودروی تصادفی بفروشد.
آقای "ر" میگوید: "قیمت اتاق تندر بین 10 تا 15 میلیون تومان است، در حالیکه با صافکاری و سه تا چهار میلیون تومان هزینه میتوان اتاق چپی را به شکل روز اول درآورد. پول اتاق نو را از شرکت بیمه میگیریم اما به جای تعویض، آنرا تعمیر میکنیم و در نهایت آن را به اسم خودروی بدون رنگ و با سندی که در آن هیچ اشارهای به تعویض یا تعمیر اتاق نشده میفروشیم. برای شرکت بیمه هم تفاوتی نمیکند که اتاق تعویض یا تعمیر شود، زیرا وقتی کارشناس بیمه بدنه تعویض اتاق را نوشته، با یک فاکتور پول آنرا پرداخت میکند."
وی در پاسخ به اینکه آیا تعمیر اتاق چپی و تصادفی ایمنی خودرو را پایین نمیآورد؟ اظهار میکند: "کار ما تضمین ایمنی خودرو نیست. ما خودرو را تعمیر میکنیم و میفروشیم. خریدار هم عاقل و بالغ است و باید بداند که چه خودرویی خریداری میکند."
اینجا حرف سود و زیان و یک میلیون تومان بالا و پایینتر است. به همین خاطر است که خودروهای چپی که باید تعمیر اساسی و تعویض اتاق شوند، تنها به لطف چکشهای یک صافکار ماهر، تعمیر که نه بلکه سرهمبندی میشوند تا مابهالتفاوت قیمت یک اتاق نو، در جیب تصادفیخر باقی بماند.
صافکاران هم البته در مواردی کم آورده و حریف اتاق از بین رفته خودرو نمیشوند. اینجاست که ناچار باید بخشهایی از اتاق خودرو را برش داده (جدا کرده) و بخش جدیدی را به آن جوش دهند، کاری که ایمنی خودرو را بیش از پیش کاهش میدهد.
"پیش میآید از اتاق یک خودروی تصادفی یا اوراق برای تعمیر چند خودرو استفاده میکنیم. در یکی سمت چپ خودرو نیاز به برشکاری دارد و در دیگری سمت راست یا عقب و جلو. بنابراین اتاق را از جای لازم برش داده و به خودروی دیگر جوش میدهیم." اینها را یکی از صافکاران آقای "ر" میگوید.
البته صافکار هرچه حرفهایتر چکش بزند، راحتتر میتوان خودروی چپی را به عنوان خودروی بیرنگ عرضه کرد. اما چرا اینها با چکشهای خود تیشه به ریشه زندگی برخی میزنند؟ شاید ایراد به پلیس راهنمایی و رانندگی وارد باشد که بانک اطلاعاتی درستی از وضعیت آسیب وارده به خودروهای تصادفی ندارد و اجازه عرضه مجدد خودروهای تصادفی را میدهد. شاید هم مقصر خریداران خودروهای تصادفی و صافکاران آنها باشند که به خاطر پول بیشتر دست به هر کاری میزنند.
فعلا بهتر است که خریداران هنگام خرید خودروهای دست دوم با مشاوره با یک مکانیک خبره و البته مورد اعتماد، ریسک خریدن خودروهای تصادفی و چپی را کاهش دهند. اگر گذرتان به حوالی خیابان آزادی افتاد، سری هم به پارکینگهای خیابان محله طرشت بزنید. جایی که خودروهای تصادفی ققنوسوار از خاکستر تصادفها و سوانح شدید برخاسته و به خیابانهای شهر باز میگردند.