هماکنون تعرفه واردات خودروهای آماده (سیبییو) معادل 40 درصد، تعرفه واردات قطعه به صورت فول سیکیدی برای مونتاژکاری 26 درصد و تعرفه واردات قطعه برای خودروهای با 65 درصد ساخت داخل، 12 درصد است.
بنابراین تعرفه واردات قطعه برای خودروهایی که قطعات آنها تا 65 درصد داخلیسازی شده است تنها 14 درصد کمتر از تعرفه واردات قطعات به صورت کامل برای مونتاژ خودرو در داخل کشور است.
همین موضوع موجب شده که در سالهای اخیر تولید خودروهای مونتاژی به ویژه چینی در کشور در حد زیادی افزایش یابد بهگونهای که شرکتهای خودروسازی چون مدیران خودرو، دیار خودرو و کرمان خودرو، تمام قطعات خودروهای تولیدی را به صورت فول سیکیدی از خارج از کشور وارد و تنها در داخل کشور مونتاژ میکنند.
این وضعیت انتقادات چند باره وزیر صنعت، معدن و تجارت را به دنبال داشته است که از این خودروسازان خواسته نسبت به داخلیسازی قطعات خودروهای مونتاژی اقدام و از ایجاد اشتغال برای قطعهسازان خارجی دست بردارند.
محمدرضا نعمتزاده از این شرکتهای خودروسازی انتقاد کرده که "کار شما در واردات قطعات از خارج از کشور و مونتاژ کاری صرف، برخلاف مصالح بخش صنعت کشور است زیرا این کار ارزش افزودهای در کشور ایجاد نکرده و تنها باعث وابستگی ما به صنعتگران خارجی برای تامین قطعات شده است".
این انتقادات در حالی است که هماکنون شرکتهای کوچک خودروسازی ترجیح میدهند به دلیل تفاوت پایین تعرفه واردات قطعه برای مونتاژکاری در مقایسه با تعرفه واردات قطعه برای خودروهای دارای عمق ساخت داخل، نسبت به مونتاژکاری صرف خودروهای خارجی اقدام کنند.
در این زمینه در جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگروههای مربوطه خواست تناسب بین تعرفه واردات خودرو به صورت سیبییو و فول سیکیدی با تعرفه واردات قطعه برای خودروهای دارای 65 درصد ساخت داخل را بررسی و پیشنهادات خود را برای سوق دادن خودروسازان به سمت تولید خودرو به جای مونتاژکاری، ارائه کنند.
منبع: ایسنا