مجموع تولید خودرو در انگلیس طی نوامبر بر مبنای سالانه 0.2 درصد کاهش داشت و به 137 هزار و 347 دستگاه رسید. صادرات که در همه مدلهای ساخت انگلیس تقریبا شامل چهار خودرو از هر پنج خودرو میشود، شش درصد کاهش یافت در حالیکه تقاضای داخلی حدود یک سوم رشد کرد.
کاهش تولید خودرو در نوامبر چهارمین کاهش ماهانه متوالی در مقایسه با آمار سال گذشته محسوب میشود و باعث شد تولید خودروی انگلیس در 11 ماهه اول امسال 0.3 درصد کاهش نشان دهد.
این روند انجمن تولیدکنندگان و معامله گران خودروی انگلیس را واداشت اعلام کند میزان تولید مطابق با رقم 1.59 میلیون دستگاه پیش بینی شده برای سال 2014 نخواهد بود و در مقایسه با 1.5 میلیون خودروی تولید شده در سال گذشته تغییر چندانی نشان نمیدهد.
مایلک هاوس، مدیرعامل این انجمن در بیانیه ای اعلام کرد تغییرات مدل و تردیدهای اقتصادی در بازارهای صادراتی به تولید خودروی انگلیس ضربه زده است اما این صنعت در موقعیت قوی باقی مانده و انتظار میرود سال آینده شاهد بازگشت رشد باشد.
این انجمن پیش بینی میکند سطح تولید سالانه از سال 2015 افزایش خواهد یافت و تا سال 2017 به بیش از دو میلیون دستگاه میرسد.
تقاضای صادرات خودروهای ساخت انگلیس در سال 2014 به دلیل احیای اقتصادی ضعیف در سرزمین اصلی اروپا و کاهش شدید فروش در روسیه که دومین بازار بزرگ غیراروپایی انگلیس در سال 2013 بود، ضعیف شد.
تغییرات مدل نیز در کاهش تقاضا نقش داشت. خودروساز ژاپنی هوندا که سال گذشته سازنده یک خودرو از هر 10 خودروی تولید شده در انگلیس بود، در پاییز اعلام کرد تولیدش به دلیل تغییر از مدل هاچ بک سیویک 2014 و اسپورت یوتیلیتی سی آر- وی به مدلهای جدید 2015 کاهش یافته است.
بر اساس گزارش رویترز، با اینهمه تقاضای قوی در انگلیس به تقویت صنعت خودروی اروپایی کمک کرد و فروش خودرو در این کشور با کمک اعتبار ارزانی که برای مصرف کنندگان فراهم شده بود، امسال به بالاترین سطح در یک دهه گذشته رسید.
منبع: ایسنا