ماههاست که تولید ، عرضه و فروش خودروهای ساخت داخل با کاهش و رکود توأم بوده است اما در بازار ، توسط واسطه ها اتومبیل ها بیش از قیمت مصوب ، به فروش میرسند . همچنین کارخانههای بزرگ تولیدی با عناوین مختلف ، تولید خود را کاهش دادهاند تا در فرصت مناسب با افزایش قیمت ماشینها ، تیراژ تولید را بالا ببرند .
در حالی که بازار در تب و تاب افزایش قیمتها بود ، مسؤولان دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشورمان اعلام کردند که ، قیمت خودروها ثابت میماند و افزایش نخواهند داشت ؛ خوب این خبر باید موجب میشد تا خرید و فروش خودرو به روال عادی برگردد اما بواقع اینطور نشد .
این تصمیم متعاقب اخباری اعلام شد که سال گذشته وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، چراغ سبزی به خودروسازان نشان داد و این نشانه افزایش قیمت خودرو بود . وی صراحتاً به افکار عمومی اعلام کرد منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند . در همین حال مدیران خودروساز هم بیکار ننشسته و از احتمال افزایش قیمت برخی خودروها خبر دادند .
بعد از این اتفاقات بود که مردم به خرید خودرو ترغیب شدند و با اثرگذاری روانی ، قیمت انواع خودروها در بازار افزایش یافت . با این حال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور ( ایران خودرو و سایپا ) یک صدا از منتفی شدن افزایش قیمت خودرو در سال جاری و موکول شدن آن به سال آینده خبر دادند ؛ اظهار نظری که مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب میماند ؛ چرا که اظهار نظرهای قبلی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و خودروسازان ، اثر روانی خود بر قیمتها را بر جا گذاشته و قیمتهای افزایش یافته با عوض کردن اظهارات ، کاهش نخواهد یافت .
آیا خودروسازان ضرر میکنند ؟
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) با بیان این که تا پایان سال جاری ، افزایش قیمتی در خودروهای تولیدی نخواهیم داشت ، گفت : این تصمیم طبق مذاکراتی که با دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو صورت گرفت ، اتخاذ شد. ایشان با اشاره به این که خودرو یک کالای مورد نیاز مردم است ، افزود : هم اکنون در غیاب بعضی از زمینههای فعالیت اقتصادی ، خودرو به یک کالای سرمایهای و البته وسیله تأمین نیازهای اولیه مردم تبدیل شده است. وی به مشکلات خودروسازان طی سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد : نوسانات قیمت ارز ، مشکلات گشایش اعتبارات بانکها و اعمال تحریمهای غرب، افزایش تولید و ثبات قیمتها را در حوزه خودرو دچار مشکل کرد .
ایشان با اشاره به این که اخیراً صنعت خودروی کشور تحت فشار بوده است ، گفت : با وجود این مدیران عامل ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفتهاند تا پایان سال جاری ، افزایش قیمتی برای محصولاتشان نداشته باشند ، گرچه با زیانهایی نیز مواجه هستند . رئیس سازمان ایدرو تصریح کرد : هم اکنون بعضی از خطوط تولید خودروسازان از ظرفیت و آمادگی لازم برای افزایش تولید برخوردار است ، اما بهدلیل تحریمها و نبود امکاناتی همچون منابع اقتصادی و نقدینگی ، قادر به استفاده از تمام ظرفیت خود نیستند .
رئیس انجمن خودروسازان عقیده دارد : به دلایل مختلف ، قیمت خودرو ، ارزان نمیشود ، چون نرخ اجزای تشکیل دهنده خودرو سه برابر افزایش یافته است ، بهعنوان مثال هر کیلو آلومینیم از 2500 تومان به 8 هزار تومان ، یا هر کیلو مس از 6 به 25 هزار تومان یا چدن با افزایش قیمتی چند درصدی به کیلویی 900 تومان و حتی قیمت 5 حلقه لاستیک یکباره به 510 هزار تومان افزایش یافته است. ایشان آماری از نواقص تولیدات ارائه کرد و افزود : خودروسازان ما بهدلیل نبود منابع مالی لازم و کاهش نقدینگی نمیتوانند خودرو تولید کنند . در حال حاضر در دو کارخانه سایپا و ایران خودرو علاوه بر این که در مجموع 30 تا 40 هزار ناقصی وجود دارد که بهدلیل نبود قطعه ، نیمه کاره رها شدهاند ، در مجموع این دو کارخانه با 37 درصد از ظرفیت سال 90 خود کار میکنند که میشود 2200 تا 2500 دستگاه .
مدیر عامل سایپا نیز از افزایش نیافتن قیمت محصولات این گروه خودروسازی تا تعیین تکلیف از سوی مراجع ذی صلاح خبر داد. ایشان اضافه کرد : با توجه به سیاست حمایت از مصرفکنندگان و با توجه به تأکیدات مقام عالی وزارت در خصوص رعایت حقوق مشتریان ، سعی خواهیم کرد قیمت خودروهای تولیدی خود را در همین سطح نگه داریم و افزایش قیمت محسوسی ندهیم . وی افزود : اکنون در حاشیه ضرر قرار داریم ولی سعی خواهیم کرد با برنامهریزی و افزایش تیراژ تولید ، هزینههای سربار را کاهش دهیم تا بتوانیم قیمت محصولات خود را در سطح کنونی نگه داریم و افزایش ندهیم البته انتظار حمایتهای دولتی برای تأمین نقدینگی ، تسهیلات و دستورالعملهای تسهیل کننده تولید را نیز داریم .
مدیرعامل ایران خودرو ، درباره ثابت ماندن نرخ فروش خودرو گفت : قیمت محصولات این گروه صنعتی افزایش نخواهد داشت . وی تصریح کرد : ایران خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته تا در راستای سیاستهای دولت و تأکید وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، با افزایش تیراژ تولیدو بهرهوری در کنار کاهش هزینههای سربار ، قیمت محصولات خود را در سطح فعلی حفظ کند .
آیا به این تعهدات عمل خواهد شد ؟
سخنان مسؤولان و مدیران صنعت خودرو را چاپ کردیم تا فراموش نشود که ایشان متعهد شدهاند نرخ خودروها بالا نرود. البته این انتظار عمومی نیز سر جای خود محفوظ است که با ثابت ماندن نرخها ، برخی قطعات ماشینها حذف نشود ! اربگ ، قفل ترمز ، انواع لوازم دیگر همچنان ، صحیح و سالم به مشتریان تحویل شود و امروز برو فردا بیا نکنند .