«مجله ماشین» - وقتی روزنامهها یا مجلات را ورق میزنیم در صفحه حوادث آن همیشه مطالبی در مورد کلاهبرداری وسرقت وجود دارد که از افراد مختلف به شیوههای گوناگون کلاهبرداری کردهاند. طی سالیان اخیر موارد متعدد کلاهبرداری در زمینه خرید و فروش اتومبیل افزایش چشمگیری یافته است و در اکثر موارد باب آشنایی از طریق آگهی روزنامه یا آگهی اینترنتی بوده و شناخت قبلی بین طرفین وجود نداشته است و متأسفانه در برخی از موارد انگیزه سرقت منجر به جنایت و حتی قتل شده است.
توصیه میکنیم حداکثر دقت و احتیاط را در این گونه خرید و فروشها بکار گیرید ولی موضوع اصلی که انگیزه نگارش این متن شد و به آن میپردازیم کلاهبرداری از طریق دفاتر فروش و شرکتهای لیزینگ نوظهور است که روز به روز بر تعداد آنها در سطح شهر و کشور افزوده میشود. شرکتهایی که با انگیزه سودجویی تأسیس میشوند و معمولاً 2یا 3 سال بیشتر عمر نمیکنند.
این افراد مانند صیاد تورخود را پهن میکنند و در انتظارطعمه مینشینند تا شکار دام بیفتد نه اشتباه نکنید طعمه این افراد فقط افراد ساده لوح و کم دقت نیست بلکه در بسیاری از موارد افراد باهوش و زرنگ هم فریب این افراد را میخورند و به دام میافتند. معمولاً کلاهبرداری در مشاغلی صورت میگیرد که میزان تقاضای آن و حجم معاملات بالا بوده و معاملات غالبا نقدی باشد مانند بازار خرید و فروش اتومبیل. ازآنجایی که نظارت دقیقی روی عملکرد این شرکتها وجود ندارد و هنگام بروز مشکل هیچ کس جواب گو نیست و گاهی رسیدگی به شکایتها مدت زیادی طول میکشد شاید بهتر باشد خودمان کمی بیشتر دقت کنیم و گول ظواهر را نخورده و طمع نکنیم تا گرفتار چرب زبانی و تبلیغات وسوسهانگیز این گونه افراد و شرکتها نشویم.
همیشه مشکل از آنجایی آغاز میشود که میخواهیم ماشینی بخریم که از بودجه مان بالاتر است یعنی 100 میلیون تومان نقد داریم ولی دنبال خرید اتومبیل در رنج قیمتی 130 تا 150 میلیون تومانی هستیم. صفحه آگهی روزنامه را باز میکنیم به چند آگهی زنگ میزنیم هیچکس حاضر نیست خودروی خودرا شرایطی یا اقساطی بفروشد ویا در قبال 50 میلیون تومان کسری پول ماهیانه 4 تا 5 درصد بهره پول طلب میکنند، در بین آگهیها یک کادر بزرگ و پر زرق و برق و چشمگیر نظر را جلب میکند فوراً تماس گرفته یک خانم جوابگوی تلفن است و در مورد نحوه کار شرکت توضیح میدهد و به گفته ایشان تمامی مدلهای ماشین موجود در بازار را با شرایط 50 درصد نقد و الباقی اقساط 12 تا 24 ماهه باسود سالیانه 16 درصد میتوانند ارائه دهند واصرار دارند بهدلیل اینکه تعدادماشینها محدود بوده باید برای توضیح بیشتر و ثبت نام، مراجعه حضوری داشته باشید.
پس بلافاصله به دفتر شرکت مراجعه کرده همه چیز مرتب و منظم و همه مشغول به انجام کار هستند و ظاهرا وقت سرخاراندن هم ندارند.افراد دیگری هم برای خرید اتومبیل مثل شما مراجعه کردهاند کمی خیالتان راحت میشود که تنها نیستید (با خود میگویید که این شرکت با این دفتر و تشکیلات که برای 100 میلیون تومان من نقشه نکشیده است غافل از اینکه برای1000 نفر مثل شما تدارک دیده شده) به اتاق قرارداد راهنمایی میشوید و باید در آنجا منتظر بمانید تا آقای مهندس که سرشان هم خیلی شلوغ است تشریف بیاورند. جوان خوش تیپی وارد اتاق میشود و با اینکه خیلی گرفتار است و اصلاً وقت ندارد ولی با آرامش کامل وقت خود را در اختیار شما قرار میدهد، احساس رضایتتان بیشتر میشود، از شما در مورد بودجه و شرایط پرداختتان سوال میشود وچند برگه نمونه مانند برگه سبز گمرکی یا لیست ماشینهایی که شرکت خریداری کرده همراه بالیست آپشن به رویت شما میرسد. جهت جلب اعتماد بیشتر آقای مهندس به شما پیشنهاد میدهند که با توجه به اینکه بودجه تان کم است چرا به جای تحویل فوری پیش خرید نمیکنید اتومبیل مورد نظر خود را 20-25 روزه تحویل بگیرید که ارزانتر هم برایتان تمام شود با رنگ دلخواه و آپشنهای کامل ضمن اینکه 50 درصد نقد میدهید و مابقی اقساط بلند مدت با پایینترین نرخ سود (در این لحظه کم مانده که پر در آورید و از خوشحالی پرواز کنید) آقای مهندس اشاره میکند که بهدلیل عدم ثبات بازار و نوسان نرخ ارز بهتر است هرچه زودتر اقدام به خرید کنید. پس شما هم که اعتمادتان کاملاًجلب شده این شرایط را قبول کرده و پول را پرداخت میکنید سپس چند برگه به عنوان قرارداد در اختیارتان قرار میگیرد که ظاهرا بسیار دقیق و کامل هستند. از لحظهای که پول را پرداخت میکنید همه چیز کم کم تغییر میکند:
- به یکباره آقای مهندس سرشان شلوغ شده و باید بروند
- موعد تحویل در قرار داد چاپی کمی تغییر کرده و به 45 تا 65 روز کاری تغییر یافته ! تقریباً زمان تحویل 3 برابر شده است
- هیچ توضیحی در مورد آپشنهای اتومبیل نیامده و فقط به کلمه فول اکتفا شده است.
- درقرار داد یک بند وجود دارد که در صورت انصراف خریدار باید 3 درصد از کل مبلغ را به عنوان ضرر و زیان پرداخت کند.
- نکته دیگر اینکه در بالای قرارداد نوشته شده تفاهم نامه یعنی شما با این شرکت تفاهم نامه امضاء کردید نه قرارداد (تفاهم نامه سندی در جهت پیشنهادات و توصیف نوع همکاری بدون ضمانت اجرا است و بیشتر در مواردی کارایی دارد که طرفین قصد ایجاد تعهدات حقوقی را ندشته باشند) که این هم در نوع خود جالب است.
پس از پیگیریهای تلفنی وسپری شدن زمان بالاخره بعد از 3 ماه به شرکت مراجعه کرده افراد دیگری نیز برای تحویل خودروی شان آمدهاند ولی همه جلوی در تجمع کردهاند کسی داخل نمیرود چون کسی در شرکت نیست ساختمان راخالی کرده و متواری شدهاند وعملا 100 میلیون تومان به همین راحتی پر. . . حتی در مواردی دیده شده افرادی که در ابتدای فعالیت شرکت اقدام به خرید اتومبیل کردهاند و حتی اتومبیل مورد نظر را دریافت کردهاند پس از پرداخت اقساط و سپری شدن زمان موفق به دریافت سند مالکیت خودرو نمیشوند و ماشینشان بدون سند میماند.
شاید جالب باشد بدانید که هیچ کدام از این شرکتهای لیزینگ که اسم آنها بواسطه تبلیغات گسترده برای شما آشنا است مورد تأیید بانک مرکزی نیستند و مجوز بانک مرکزی را ندارند وبه گفته خودشان چون فروش اقساطی دارند نیازی به مجوز نیست.
لیزینگ (LEASING) در فارسی با کلمه اجاره دهی یا اجاره داری مترادف است و شاید با اجاره اعتباری همخوانی بیشتری داشته باشد. لیزینگ از لحاظ اجرایی عبارتست از یک رشته فعالیت اعتباری کاملاً تخصصی مبتنی بر روش اجاره که در آن نوعی قرارداد با توافق میان طرفین از اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور بهرهبرداری از عین یا منفعت کالای سرمایهای یا مصرفی با دوام که از قابلیت اجاره برخوردارباشد منعقد میگردد که به غلط در فرهنگ اقتصادی عموم مردم با فروش اقساطی اشتباه گرفته میشود. شرکتهای لیزینگ و واسپاری معتبر و مورد تأیید بانک مرکزی اغلب مربوط به بانکها و صندوقها هستند مانند لیزینگ صنعت و معدن و سپه و ملت و. . . نه این شرکتهایی که تبلیغات آن تمام جراید را پر کرده و حتی تبلیغات آنها به شبکه نمایش خانگی وحاشیه زمینهای ورزشی نیز رسیده است و با تبلیغات گسترده سعی دارند برای خود اعتبار کسب کنند که متأسفانه اکثراً موفق هم میشوند برخلاف تصور مردم این شرکتها (شرکتهای اسماً لیزینگ مورد نظر) بیشتر به هدف جذب سرمایه تشکیل میشوند وخیلی خود را درگیر امور بازرگانی و واردات اتومبیل نمیکنند و حتی گاهی نمونه اتومبیل که برای نمایش به خریداران در پارکینگ شرکت وجود دارد به صورت امانی تهیه شده است ولی آنچنان حجم تبلیغاتشان گسترده است و طبق گفته شان در اکثر شهرها شعبه دارند که تصور میشود نه تنها وارد کننده اتومبیل بلکه شاید تولید کننده نیز خودشان هستند.
یکی از شرکتهای لیزینگ که متأسفانه چندی پیش اقدام به کلاهبرداری از هموطنان کرده بود در حال حاضربیش از 1400 نفر شاکی دارد و رقم آن در حدود 20 میلیارد تومان است. مدیران این شرکت در سایت اینترنتی شان ذکر کرده بودند که این شرکت با نیت خدمت به محرومان و اقشار کم در آمد جامعه فعالیت خود را آغاز کرده آیا بهتر نبود این افراد با توجه به هدف خود به جای اینکه مردم را به دردسر بیاندازند مؤسسه خیریه احداث میکردند؟! این شرکت در سال 89 در غرب تهران فعالیت داشته و پس از پلمپ شدن فعالیت خود را در شرق تهران ادامه داده تا سرانجام کار به اینجا کشیده است و امیدواریم با پیگیری مسئولین وقوه قضاییه این افراد پول مالباختگان را پرداخت کنند و مجدداً فعالیت خود را از شمال یا جنوب تهران یا شهرستانهای دیگر از نو آغاز نکنند.
کلام آخر
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، در اینگونه کلاهبرداریها بعضاً بهدلیل تعدد شاکیان روند رسیدگی پروندهها بسیار زمانبر و طولانی بوده و مالباختگان با مشکلات متعددی روبهرو میشوند و گاهی بعد از گذشت ماهها به پول خود نمیرسند و صدمه میخورند. شاید بهترین راه پیشگیری باشد و باید هنگام خرید تحقیقات بیشتری انجام دهیم و کمتر ریسک کنیم هیچگاه صرفاً قیمت پایین را ملاک خرید قرار ندهیم و هنگام خرید برای 500 هزار تومان یا یک میلیون تومان پایینتر یکصد میلیون تومان اصل پول را به خطر نیندازیم. خرید از نمایندگیهای فروش مجاز یا نمایشگاههای اتومبیل که جواز کسب دارند و معتبر هستند از گزینههای مناسب برای خرید و فروش به شمار میرود میزان ریسک کمتر شده و اکثر نگرانیها و دغدغهها برای تقلبی نبودن چک بانکی و دریافت کامل پول و سلامت بدنه اتومبیل و رنگ نشدگی آن و کارکرد واقعی اتومبیل و صحت آن و انتقال قطعی سند و غیره به حداقل میرسد و به اعتبار سابقهای که دارند کار خرید و فروش آسان انجام میگیرد و اغلب هنگام بروز مشکلات احتمالی جوابگو هستند ومحلشان کارشان را یک شبه ترک نمیکنند و در نهایت اگر قیمت آنها نسبت به آگهیها متفاوت باشد باز هم ارزش ریسک کردن ندارد چون حداقل اصل پول شما و در برخی موارد جانتان در امان است ضمن اینکه ممکن است تفاوت قیمت بین آگهی فروش متفرقه در روزنامه با قیمت فروش در نمایندگی یا نمایشگاه اتومبیل بهدلیل تفاوت آپشن یا مغایرت توضیحات فروشنده با واقعیت یا مواردی از این قبیل باشد.