«خبرماشین» - در راستای نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل فرآوردههای نفتی، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با مشارکت خودروسازان داخلی از جمله بهمن دیزل، شایان دیزل، مجتمع صنعتی پیلسان، آریا دیزل، آرین دیزل، دیما دیزل و سپهر آسا، تفاهمنامهای مهم امضا کرد.
این تفاهمنامه در سالن همایشهای شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و با حضور مدیران ارشد شرکت، مدیران عامل شرکتهای حملونقل، نمایندگان بانکهای مرتبط و مدیران شرکتهای خودروسازی به امضا رسید.
چالشها و اهداف نوسازی ناوگان
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، عرب عامری، با اشاره به اهمیت نوسازی این ناوگان، گفت: "با توجه به ناترازی موجود و اولویت تأمین سوخت نیروگاهها، نیاز به تقویت ناوگان حمل و نقل بیش از پیش احساس میشود." او افزود: "در آذرماه سال جاری، روزانه حدود ۵۱ میلیون لیتر نفت گاز و ۲۴ میلیون لیتر نفت کوره به نیروگاهها، عمدتاً در مناطق شمالی کشور، تحویل داده شد."
وی همچنین به نقش کلیدی نفتکشهای جادهپیما اشاره کرد و گفت: "روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون لیتر از سوخت نیروگاهها از طریق نفتکشها تأمین میشود. با توجه به تولید و واردات از جنوب و مصرف عمده در شمال، نوسازی ناوگان حمل و نقل برای انتقال سریعتر و کارآمدتر فرآوردهها ضروری است."
برنامه نوسازی، جایگزینی و توسعه ناوگان
بر اساس برنامهریزی انجامشده، هزار دستگاه از ناوگان قدیمی حذف و ۳۵۰۰ دستگاه جدید به ناوگان اضافه خواهد شد که مجموع ظرفیت ناوگان حمل و نقل به حدود ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید. عرب عامری افزود: "رویکرد ما تقویت ناوگان قدیمی و استفاده از تولیدات داخلی است که علاوه بر افزایش ظرفیت حمل، به رونق صنعت خودروسازی کشور نیز کمک میکند."
ضرورت نوسازی پس از یک دهه توقف
عرب عامری یادآور شد که آخرین برنامه تقویت ناوگان به سال ۱۳۹۳ بازمیگردد و از آن زمان تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. او تصریح کرد: "امسال با تمرکز بر تولید داخلی، ناوگان جدیدی با قدرت حمل بیشتر وارد سیستم خواهد شد که انتقال فرآوردهها از جنوب به شمال را تسهیل خواهد کرد."
این اقدام نه تنها پاسخگوی نیازهای جاری کشور است، بلکه با ایجاد ظرفیتهای جدید، توانایی مدیریت بهتر توزیع سوخت در شرایط بحرانی را فراهم میکند.