امروز صنعت خودروسازی ایران شاهد اتفاقی نمادین و نوستالژیک بود. در مراسم رسمی تحویل «ریرا»، نخستین کراساوور ایرانی به مشتریان، آهنگ جدید «تولدت مبارک» بهعنوان تجدید خاطرهای از یکی از مهمترین لحظات تاریخ خودروسازی کشور نواخته شد. این آهنگ که در اصل بیش از پنج دهه پیش توسط انوشیروان روحانی برای آغاز تولید پیکان ساخته شده بود، حالا با آهنگسازی سامان احتشامی، رنگ و بویی تازه به خود گرفته و به نمادی از تحول و پیشرفت در صنعت خودرو تبدیل شده است.
آهنگ «تولدت مبارک» برای نخستین بار در سال ۱۳۴۹ به مناسبت آغاز تولید پیکان توسط شرکت «ایران ناسیونال» (ایران خودرو فعلی) ساخته شد. این آهنگ با شعری از پرویز خطیبی و نوذر پرنگ و آهنگسازی انوشیروان روحانی به سرعت در دل ایرانیان جا باز کرد و به یکی از پرطرفدارترین ترانههای جشن تولد تبدیل شد. اولین اجرای این آهنگ در مراسمی در ورزشگاه آزادی تهران صورت گرفت و از آن زمان تا امروز در حافظه فرهنگی جامعه ایرانی ماندگار شده است.
در آن سالها، همزمان با گسترش برگزاری جشنهای تولد در ایران، جای خالی یک آهنگ ایرانی در چنین مراسمهایی احساس میشد. به همین دلیل، به سفارش شرکت ایران ناسیونال و با همکاری فرهاد هرمزی که مشغول ساخت فیلمی به نام «تولدت مبارک» بود، این آهنگ خلق شد. با استقبال گستردهای که از این آهنگ شد، صفحههای موسیقی آن به سرعت فراگیر شدند و در بسیاری از خانههای ایرانی شنیده شد.
حالا، پس از گذشت بیش از نیم قرن، خودروسازی ایران با تحویل «ریرا» به عنوان اولین کراساوور ملی، فصل جدیدی را آغاز کرده است. همزمان با این رویداد، آهنگساز برجسته ایرانی، سامان احتشامی، نسخهای جدید از این آهنگ را ساخته و در مراسم رونمایی و تحویل این خودرو نواخته شد. این اقدام، هم یادآور خاطرات خوش دوران پیکان است و هم نمادی از حرکت به سوی آیندهای مدرنتر در صنعت خودروسازی کشور.
مراسم تحویل اولین کراس اوور ایرانی شرکت ایران خودرو، با نام «ری را»، در هتل المپیک تهران برگزار شد. این خودرو که به عنوان نخستین کراس اوور ملی کشور شناخته میشود، با ویژگیهای فنی پیشرفته و طراحی مدرن، به عنوان یک تحول بزرگ در صنعت خودروسازی داخلی مطرح است. در ادامه، نگاهی دقیقتر به مشخصات فنی و امکانات رفاهی این محصول جذاب خواهیم داشت.
در یک رویداد ویژه، ایران خودرو از تحویل اولین دستگاههای «ری را»، کراس اوور جدید خود، به مشتریان خبر داد. این خودرو با ویژگیهای فنی برجسته و طراحی جذاب، به سرعت توانسته است توجه علاقهمندان به خودروهای کراس اوور را جلب کند.
«ری را» مجهز به موتور EF۷P TC است که یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ با توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر میباشد. این موتور که جدیدترین و قدرتمندترین موتور تولید داخلی ایران خودرو است، در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک با اهرم تعویض دنده الکترونیکی، تجربه رانندگی روان و کممصرفی را برای راننده فراهم میآورد. سیستم انتقال قدرت این خودرو شش دنده اتوماتیک بوده و مصرف سوخت آن در این سگمنت کراس اوورها، بهینهترین در بین رقبا به شمار میرود.
طراحی بدنه «ری را» با طول ۴۳۳۴ میلیمتر، عرض ۱۸۰۸ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۳۸ میلیمتر به همراه فاصله بین دو محور ۲۵۹۰ میلیمتری، فضای کافی برای راحتی سرنشینان فراهم میآورد و با ابعاد مناسب در این سگمنت کراس اوورها، جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
از جمله امکانات رفاهی این خودرو میتوان به نمایشگر دوگانه شامل صفحه آمپر دیجیتال ۱۲ اینچی و صفحه نمایش لمسی ۱۲ اینچی برای سیستم مالتیمدیا اشاره کرد. همچنین، «ری را» با امکاناتی چون نورپردازی مخفی با قابلیت تغییر رنگ، سانروف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، خروجی برق ۱۲ ولت در صندوق عقب، و سیستم ۳۶۰ درجه دوربین و رادار نقطه کور، تجربهای لوکس و راحت را برای کاربران فراهم میکند.
در زمینه ایمنی، «ری را» با سیستمهای پیشرفتهای چون ترمز پارک برقی، سامانه ترمز اتوماتیک، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) و سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، به عنوان یک خودرو ایمن و مجهز به فناوریهای روز شناخته میشود.
با توجه به امکانات پیشرفته و کیفیت ساخت بالا، قیمت نهایی این خودرو با احتساب هزینههای جاری، یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.
این محصول نشاندهنده قدرت و توانمندی صنعت خودروسازی ایران در ساخت خودروهای مدرن و رقابتی است و بهطور حتم میتواند در بازار داخلی و بینالمللی مورد توجه قرار گیرد.