بر این اساس هرچند خودروسازان کاهش توان خرید مشتریان را بهعنوان واقعیت این روزهای بازار میپذیرند، اما از سویی به این نکته نیز اشاره میکنند که تیراژ کنونی تولید بازار را فعلا پوشش میدهد. در واقع خودروسازان به این نکته اشاره دارند که در شرایط فعلی، تیراژ روزانه آنها و مشتریان بالفعل بازار با یکدیگر همپوشانی دارند و به همین دلیل جریان فروش آنها بهصورت عادی پیش میرود.
به گفته یک منبع آگاه میزان فروش گروه خودروسازی ایرانخودرو در آبان ماه گذشته، نسبت به ماه قبل از آن رشدی 10 درصدی داشته است. این منبع آگاه با اشاره به اینکه ایرانخودرو در آبان ماه تعداد 4 هزار دستگاه خودرو بیشتر از مهرماه سال گذشته به مشتریان تحویل داده است میگوید: بازار در حال حاضر شرایطی طبیعی دارد؛ بهطوریکه عرضه و فروش بر اساس جریانی عادی ادامه دارد. وی همچنین عنوان میکند که برخلاف سال گذشته عادی بودن جریان فروش ممکن است باعث این تصور شده باشد که بازار در شرایط خوبی قرار ندارد.
رشد آمار فروش در ایرانخودرو در حالی است که شرکت رقیب نیز از کاهش انصرافیها خبر میدهد. به این ترتیب سایپا که تا چند ماه قبل با چالش مشتریان انصرافی روبهرو بود، حالا به گفته مدیر فروش و بازاریابی این شرکت، مشکلی در این زمینه ندارد. خودروسازان در نهایت عقیده دارند کاهش قدرت خرید مردم در تیراژ فعلی تولید (با وجود رشدی که داشته است) تاثیری نخواهد داشت، اما با رسیدن تولید خودروسازان به مرز یک میلیون دستگاه، کمبود مشتری و پایین بودن قدرت خرید مشتریان بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد.
منبع: دنیای اقتصاد