«خبرماشین» - شرکت مدیران خودرو شرایطی را فراهم کرد تا خبرنگاران بتوانند محصولات برند لوکس و جدید خود یعنی اکستریم TXL را در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد آزمایش فنی قرار دهند.
درباره برند اکستریم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ شرکت چری با تاسیس برند اکسید که در ایران تحت عنوان اکستریم شناخته می شود، سعی کرده تا محصولات پریمیوم و فوق مجلل خود را در قالب یک نشان اختصاصی با ویژگیهای منحصر به فرد و البته قیمت تمام شده اقتصادیتر، به بازار بفرستد.
برند اکستریم نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به جهان خودرو معرفی شد. جایی که محصولات این برند به دلیل بهرهگیری از طراحی داخلی و خارجی لوکس، امکانات جذاب و البته تکنولوژی پیشرفته توجه زیادی را به خود جلب کردند. همچنین اکستریم در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۳ در قطر که یکی از مهم ترین رویدادهای خودرویی امسال جهان محسوب میشد نیز در کنار لوکسترین برندها همچون لکسوس و اینفینیتی حضوری پر رنگ داشت.
برند اکستریم در واقع محصول گردهمایی صدها نخبه خودرویی است؛ نخبگانی که فعالیت در شرکتهایی همچون BMW و جگوار را در سابقه خود دارند و تلاش کردهاند تا چکیدهای از تجربه و دانش خود را در محصولات اکستریم به نمایش بگذارند.
همکاری با شرکای خودرویی سرشناسی همچون بنتلر، بوش، گتراک و بورگوارنر در کنار بهرهگیری از ۵ مرکز توسعه و تحقیق جهانی همچون مرکز تحقیق و توسعه در فرانکفورت آلمان، کیفیت محصولات این برند را به بالاترین سطح جهانی رسانده است.
برند اکستریم به واسطه امکانات، طراحی لوکس و البته کیفیت بالای محصولاتش حضوری پر رنگ در بازارهای جهانی دارد و توانسته با ساخت نمایشگاههای جذاب و فعالیتهایی همچون گردهمایی چند هزار نفری کاربرانش از سرتاسر جهان در شهر ووهو چین، محصولات لوکس خود را با کلید واژه اکتشاف به جهان معرفی کند.
مشخصات فنی اکستریم TXL
اکستریم TXL محصول جدید مدیران خودرو، یک کراس اوور میان سایز است و برای تامین قدرت مورد نیاز خود از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi استفاده میکند. موتور اکستریم TXL قادر است توانی برابر با ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخها انتقال دهد.
نیروی تولیدی این پیشرانه توسط گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می شود. البته نسخه مجهز به گیربکس هفت دنده دو کلاچه هم برای این خودرو در بازارهای جهانی حضور دارد، اما ظاهرا Xtrim تصمیم بر این دارد که TXL را با گیربکس هشت دنده اتوماتیک که جدیدترین گیربکس چری برای خودروهای درونسوز خود بوده عرضه کند.
لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند و این یعنی با یک کراس اوور دو دیفرانسیل طرف هستیم.
طراحی اکستریم TXL
در اکستریم TXL خبری از لوگو نیست و در جلو و عقب تنها عبارت انگلیسی Xtrim نصب شده و حتی روی فرمان نیز این لوگو تایپ دیده می شود. در نمای جلو شاهد یک ورودی هوای بسیار بزرگ داخل سپر هستیم که در دو طرف آن چراغ های روشنایی در روز قرار دارند. چراغ های اصلی نیز طراحی سنتی داشته و همگی از نوع LED ماتریکس بوده و قابلیت چرخش چراغ ها با چرخش فرمان نیز برای آنها تعبیه شده است. به گفته اکسید ایمنی این خودرو از ایمنی آئودی Q5L که ویژه بازار چین بوده مقداری جزیی بالاتر بوده و امتیاز بالاتری در تست تصادف کسب کرده است.
نمای عقب ماشین هماهنگ قابل قبولی با نمای جلو دارد. چراغهای عقب به وسیله نوار باریک نورانی و همینطور یک نوار کرومی به یکدیگر وصل شدهاند. تورفتگی درب صندوق عقب، آنتن باله کوسهای، اسپویلر و چراغ ترمز زیر آن، چراغهای مهشکن عمودی در دو طرف سپر و خروجی اگزوز با حاشیه کرومی در پایین آن، از دیگر مشخصات ظاهری اکستریم TXL به حساب میآیند.
نمای جانبی ماشین طراحی سادهای دارد و شامل المانهایی همچون رینگهای چندپره، ستونهای مشکیرنگ و دستگیرههای همرنگ با بدنه میشود. به طور خاص، ستون C با شیب تند و به نحوی طراحی شده که بدنه را به فرم کوپه درآورده است.
داخل اکستریم TXL
در نمای داخلی اکستریم تی ایکس ال یک طراحی به روز دیده می شود و در نمونه های جدید این خودرو، طراحی داخلی با اکستریم RX نزدیک شده است. رودری های خودرو طراحی به روزی دارند و بر روی آن ها سطح خوبی از جزئیات را می بینیم.
از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کرومی، و مشکی پیانویی در این قسمت استفاده شده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ در مقایسه با دیگر خودروهایی که از گروه چری دیده بودیم، در داخل TXL متریال به مراتب با کیفیت تر است و ارگونومی بهتری را در تمام المان های کابین می بینیم. فرمان این خودرو نیز با سایر محصولات اکسید مشترک است، که طراحی دو شاخه و دی کات دارد، و کلید های روی آن به صورت لمسی هستند.
این خودرو دارای تجهیزاتی همچون دو نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی منحنی شکل روی داشبورد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف پانورامیک، سنسور نور و باران، صندلی های برقی جلو، گرمکن و سردکن و ماساژور صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ریموت هوشمند، صندوق عقب برقی با سنسور ریموت، فرمان پذیری صوتی، هد آپ دیسپلی، سیستم صوتی پریمیوم با اندروید اتو و اپل کار پلی، مدهای رانندگی مختلف و … است.
تست اکستریم TXL
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ تجهیز این خودرو به پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ باعث شده است تا شتاب اولیه این خودرو مورد قبول باشد و با توجه به اینکه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک همواره دور موتور را در حالت مناسب نگه می دارد، با فشار دادن پدال گاز شتاب ثانویه مطلوبی را نیز حس خواهید کرد. با توجه به گشتاور بالای موتور، در شروع رانندگی اگر پدال گاز را بیشتر از نیمه فشار دهید، به طرز محسوسی به صندلی میچسبید که این نشان از شتاب نسبتا هیجان انگیز خودرو دارد.
جعبه دنده این خودرو باعث نرم تر شدن رانندگی و از بین رفتن ضربه های موقع تعویض دنده شده است. همچنین پایداری این خودرو را در هنگام عبور از پیچ ها حس خواهید کرد.
سواری اکستریم TXL به لطف سیستم تعلیق خوب، کاملا مناسب مسیرهای پر دست انداز شهری است. همچنین به واسطه به کارگیری سیستمهای مختلف ایمنی عملکرد مناسبی در ترمزگیریها دارد؛ هنگام عبور از روی ناهمواریها، دقت عمل سیستم تعلیق در جذب ضربات قابل قبول است و شما لرزش یا کوبش شدیدی را حداقل تا زمانی که استهلاک چندانی روی سیستم تعلیق وارد نشده است، درون خودرو حس نخواهید کرد.
همچنین هندلینگ و پایداری این خودرو نیز در سطح استاندارد و ایمنی قرار دارد. این خودرو در زمان عبور از مسیرهای منحنیشکل در سرعتهای عادی نیز دارای میزان حرکت عرضی بدنه و پایداری مناسبی است. حتی اگر سطح زمین لغزنده باشد، سیستمهای کنترل پایداری و کشش به علاوه دیگر سامانههای ایمنی، تعادل خودرو را حفظ میکنند و اکسید TXL تا حد امکان دچار انحراف نمیشود.زمانی که با سرعت از از یک پیچ عبور میکنید، مقداری حرکت عرضی در اتاق ماشین ایجاد میشود اما در مجموع هندلینگ اطمینان بخش به نظر میرسد و پایداری دلچسبی در آن احساس میشود.
طراحی ارگونومیک داشبورد نیز در نوع خود قابل تحسین است و اجازه میدهد که راننده سطح تسلط مناسبی بر ادوات کنترلی خودرو داشته باشد. تسلط و دید مطلوب راننده نسبت به جاده علی رغم وجود برخی نقاط کور، میتواند اعتماد به نفس او در کنترل این شاسی بلند شهری را افزایش دهد. وجود سیستمهایی مثل رادار هشدار نقطه کور نیز احتمال برخورد در نقاط کور خودرو با دیگر ماشینها را به شدت کاهش میدهد. در اطراف این کراس اوور پریمیوم 23 رادار و دوربین وظیفه مدیریت سیستم کمک راننده ADAS را بر عهده دارد و دوربین های اطراف تصویر 540 درجه را برای درک بهتر از شرایط اطراف خودرو ارائه می کنند.