تویوتا موتور برای 190 هزار خودرو به منظور تعویض کیسههای هوای معیوب آنها فراخوان داد و همزمان وزارت حمل و نقل ژاپن که به عنوان رگولاتور صنعت خودرو نیز عمل میکند، از تصمیم خود برای اصلاح سیستم فراخوان برای واکنش بهتر در برابر بحرانهای بدون سابقه خبر داد. وزارت حمل و نقل ژاپن به خودروسازان دستور داده است احتمال وجود این مشکل در خودروهایشان را با دقت بررسی کنند.
فراخوان تویوتا به دنبال انفجار یک بادکننده کیسه هوای تاکاتا در مدل 2003 خودروی این شرکت در محل خودروهای اسقاطی که ماه گذشته در ژاپن اتفاق افتاد، صورت میگیرد.
این فراخوان شامل 185 هزار خودرو از میان 19 مدل شامل کورولا و آلفارد در ژاپن و پنج هزار خودرو در چین است که در فاصله سپتامبر سال 2002 تا دسامبر سال 2003 تولید شده اند.
مزدا موتور هم اعلام کرد فراخوان خودروهای مجهز به کیسه هوای تاکاتا را در پی درخواست رگولاتورهای آمریکایی به ایالتهای بیشتری گسترش میدهد در حالیکه فراخوان این شرکت پیش از این محدود به فلوریدا، پورتوریکو، هاوایی و ویرجین آیلندز بود. فراخوان مزدا علاوه بر مدلهای فراخوان شده قبلی، شامل حدود 87 هزار خودرو میشود.
گروه کرایسلر از گسترش فراخوان خودروهای دارای کیسه هوا تاکاتا در آمریکا خبر داد با اینهمه این فراخوان شامل همه مدلهای مورد درخواست رگولاتورهای ایمنی نبود و 371 هزار دستگاه خودروی داج، رام و برند کرایسلر و تراکهای مدل سال 2003 تا 2007 را دربرگرفت.
کرایسلر گسترش این فراخوان را به پیکاپ رام مدل 2003 محدود و اعلام کرد این فراخوان شامل 149 هزار و 150 دستگاه پیکاپ است که در فراخوان ژوئن نیز قرار داشتند.
این شرکت در میان 10 خودروسازی بود که در ژوئن فراخوان مدلهای قدیمیتر مجهز به کیسههای هوای تاکاتا در مناطق مرطوب آمریکا را آغاز کردند. در همین حال دولت مکزیک از واحد محلی تاکاتا درخواست کرد مشخص کند چه مدلهایی از محصول این شرکت استفاده کرده اند.
حدود 2.8 میلیون خودرو در ژاپن و بیش از 16 میلیون خودرو در سراسر جهان از سال 2008 تاکنون که وجود این مشکل برای نخستین بار تایید شد، فراخوان شدهاند.
حداقل پنج مورد مرگ در ارتباط با کیسههای هوای معیوب تایید شده است که همگی آنها در خودروهای هوندا موتور بوده اند. این کیسههای هوا به دلیل بکارگیری بادکننده معیوب در زمان تصادف خودرو و باز شدن کیسه هوا، در خطر ترکیدن و پرتاب قطعات فلزی در داخل خودرو قرار دارند و تصور میرود خطر ترکیدن آنها در مناطق بسیار مرطوب بالاتر است.
تاکاتا هفته جاری دستور سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا برای اعلام معیوب بودن بادکنندهها و گسترش فراخوان به سراسر این کشور را رد و اعلام کرد تحقیقاتش نیاز به چنین اقدامی را نشان نمیدهند و این اقدام ممکن است مناطقی را که نیاز فوری به دریافت قطعات تعویضی دارند در انتظار بیشتری قرار دهد.
یک مقام ژاپنی اظهار کرد: اگر فراخوان منطقه ای آمریکا به فراخوان ملی گسترش پیدا کند، ممکن است خودروسازان در ژاپن نیز اقدام مشابه را در پیش بگیرند.
تویوتا اعلام کرده است خودروسازان دیگری که درگیر بحران ایمنی کیسه هوا شده اند، از پیشنهاد این شرکت برای استخدام یک شرکت مهندسی مستقل برای آزمایش بادکنندههای کیسههای هوای مشمول فراخوان استقبال کرده اند.
منبع: ایسنا