معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو، با بیان اینکه در سال جاری برنامه صادرات به کشورهای حوزه CIS دنبال خواهد شد، گفت: در این میان، حجم صادرات به بازار روسیه بیش از سایر کشورها و به صورت گستردهتر خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایکوپرس- امیرعباس فرنودی، با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای صادرات خودرو به کشور روسیه، عنوان کرد: این برنامه در چند مرحله اجرا شده است، در سال گذشته و در مرحله نخست توانستیم بخشی از زیرساختهای صادرات به روسیه را فراهم کرده و بخشی از قطعات مربوط به خدمات پس از فروش را به این کشور ارسال کنیم. در مرحله دوم نیز به زودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارایه خدمات پس از فروش از قطعات کافی برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد همچنان در جریان است، بیان کرد: در صورت اخذ گواهینامه استاندارد برای تارا، این خودرو ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو با اشاره به اینکه در سال گذشته پذیرای شرکتهای بزرگی از کشور روسیه بودیم و مذاکرات فنی بسیار دقیقی را با آنها هم در زمینه صادرات خودروهای فعلی و هم صادرات تولیدات آینده پیش بردیم، گفت: در این مذاکرات به تفاهماتی دست یافتیم و با حمایتهای دولت جمهوری اسلامی و طرف روس میتوانیم برنامههای همکاری بلندمدت خود را نهایی کنیم.
به گفته فرنودی، برنامههای صادراتی با جدیت هرچه تمامتر پیگیری میشود، اما باید در نظر داشت که اولویتهای هر دو کشور در وهله اول تامین بازار داخلی است.
وی با بیان اینکه بازار روسیه از خودروی تارا استقبال خوبی کرده است و در سال جاری بخش اعظم صادرات به این خودرو اختصاص خواهد یافت، عنوان کرد: فعالان بخش خودرویی روسیه از خودروی ریرا نیز استقبال خوبی کردهاند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول، در نیمه دوم امسال برنامهریزی برای صادرات این محصول به کشور روسیه را نیز پیگیری خواهیم کرد.
صادرات سودآور در سال ۱۴۰۳
معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو در ادامه، با اشاره به برنامههای این گروه صنعتی در راستای سودآوری صادرات، بیان کرد: این موضوع به عنوان یک سیاست اصلی در سالهای اخیر دنبال میشود و فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است و همواره تلاش بر این بوده که محصولات صادراتی بتواند سبدی سودآور باشد.
فرنودی تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب به عنوان یکی از درآمدهای جانبی از محل صادرات، معافیتهای مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد و با تاکید بر اهمیت ارز حاصل از صادرات، گفت: عوامل یاد شده به عنوان بهای تمام شده محصول صادراتی در ارزیابی عملکرد صادرات میتواند تعیین کننده باشد.
وی با اشاره به اینکه تنوع بخشی به سبد صادراتی گروه و ایجاد سیاست صادراتی یکپارچه در گروه صنعتی ایران خودرو در سالهای اخیر به صورت جدی تری دنبال شده است، گفت: گروه صنعتی ایرانخودرو سابقه صادرات گروه های مختلف کالایی از جمله قطعات ریختهگری را دارد که با توجه به مزیتهای رقابتی مناسب در ایران برای تولید و صادرات قطعات ریختهگری، سودآوری نسبتا قابل توجهی را در سنوات گذشته به همراه داشته است.
فرنودی یادآور شد: قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی را میتواند کسب کند. هم چنین، در سالهای اخیر گروههای دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیر ریختهگری به سبد صادراتی گروه صنعتی ایرانخودرو افزوده شده است. اینها مواردی هستند که میتواند یک سبد سودآور از صادرات را برای گروه صنعتی ایران خودرو رقم بزند.