در حالی که بسیاری از شرکت های نوپا صرفا به واردات خودرو فکر می کنند، شرکت نامی خودرو کار خود را با خدمات پس از فروش آغاز کرده است. این شرکت با توجه و تمرکز بر اصل مهم خدمات پس از فروش از همین ابتدا مسیر و تفکر متمایز خود را به معرض نمایش گذاشت.
پس از آغاز دوباره واردات خودرو و ورود شرکت های نوپا به عنوان فعالان تازه کار این بخش از بازار و معرفی محصولات جدید، جای خالی خدمات پس از فروش در فعالیت های شرکت های جدید موجب تعجب بسیاری از مصرف کنندگان و کارشناسان شده بود، در حالی که در سال های اخیر خدمات پس از فروش همواره یکی از مهم ترین دغدغه ها و خواسته های خریداران خودرو به شمار می آمده است.
در حال حاضر، خدمات پس از فروش به یکی از عوامل اصلی رقابت تبدیل شده و برای شرکت های فعال در بازار خودرو نیز بیش از پیش اهمیت یافته است. به نحوی که آنان در کنار افزایش تنوع در سبد محصولات و تاکید بر بالا بردن کیفیت، برای خدمات پس از فروش، اهمیت ویژه ای قائل هستند. بسیاری از فعالان این عرصه برای افزایش سهم بازار و ضریب نفوذ و جلب نظر خریداران و بیشتر شدن مشتریان خود، تلاش می کنند تا خدمات پس از فروش بسیار مناسبی را در اختیار آنان قرار بدهند.
حتی برخی شرکت ها بیشتر از فروش به خدمات پس از فروش اهمیت می دهند و این امر را زمینه اصلی وفادارسازی مشتری می دانند. همین مساله موجب شده است که آنان برای آسایش خیال مشتریان و جذب مشتریان جدید بر روی خدمات پس از فروش تمرکز کرده و آن را به عنوان یکی از مزیت های رقابتی معرفی کنند.
در این شرایط بسیاری از شرکت ها که اخیرا به جمع واردکنندگان خودرو پیوسته اند و تازه کار در این عرصه بازار به حساب می آیند گویا هنوز به اهمیت موضوع پی نبرده و به درک درستی از این اصل مهم نرسیده اند.
به عبارت بهتر این شرکت ها با استفاده از وضعیت بازار و عطش سیری ناپذیر پس از خوابی ۵ ساله در قدم اول فقط قصد دارند که کار را با فروش خودرو آغاز کنند. آنها فکر می کنند که این مساله با توجه به نیاز و خلاء های موجود در بازار چندان به چشم نمی آید. بنابراین تمرکز و توان اصلی خود را بر روی فروش گذاشته اند.
تجربه نشان می دهد که شرکت های مورد اشاره نه تنها ماندگاری و دوام بالایی ندارند بلکه موجب دردسر و به وجود آمدن چالش های بی شمار برای مشتریان خود در آینده نزدیک خواهند شد.
در این شرایط، شرکت نامی خودرو به عنوان شرکتی که محصولات یک برند معتبر ژاپنی به نام نیسان را عرضه می کند، در اولین گام با فهم درست از بازار و درک نیاز مشتریان و همچنین برای اثبات اینکه مسیر و شیوه تفکر متفاوتی با سایر شرکت های نوپا در پیش گرفته است، توسعه و گستردگی نمایندگی و شبکه خدمات پس از فروش را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است.
یعنی در شرایطی که هنوز نیسان های نامی خودرو راهی بازار نشده و کمتر از یک سال از عمر این شرکت می گذرد، موفق شده است ۱۱ نمایندگی را راه اندازی و آماده ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای نیسان کند.
این اقدام به روشنی نشان می دهد که نامی خودرو از همین ابتدا به دنبال تثبیت جایگاه و نام نشان تجاری خود است و از سوی دیگر جایگاه و محبوبیت نیسان در ایران را نیز به خوبی می شناسد.
نامی خودرو در این نمایندگی ها نه تنها به محصولاتی که خود عرضه می کند سرویس دهی خواهد کرد، بلکه نیسان هایی که سال های پیش و توسط شرکت های دیگر به بازار آمده اند نیز می توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.