وی گفت : وزارت صنایع باید شرط بگذارد که اگر خودروسازی می خواهد در داخل سازی نماید ، همان شرکت داخلی نماینده انحصاری کل محصولاتی باشد که در آن کارخانه در حال تولید و داخلی سازی است.
وی تاکید کرد : امروز هر مشکلی که وجود دارد از واردکنندگان است یعنی اگر صنعت خودرو کشور رشد چندانی نکرده همگی به جهت حمایت بی اندازه از واردکنندگان و صادرکنندگان است.
وی با اشاره به تاثیر تغییر نرخ ارزبرای واردکنندگان گفت : هم اکنون تغییر نرخ ارز صرفا به نفع صادرکننده و واردکننده بوده و اصولا منافع تولید کننده در این جریان مطرح نیست .
این فعال صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد : امروز که بحث صادرات خودرو مطرح است به نظر نمی آید حرکت درستی باشد چرا که فروش ارزان خودروها در خارج از کشور با هدف ارزآوری و افزایش نرخ ارز در داخل با هدف حمایت از تولید کننده داخلی مسلما روند خوبی نخواهند بود.
جوانروح افزود : چنانچه مریت نسبی برای صادرات خودرو وجود دارد باید صادر نمود و اگرنداریم باید علت آن مشخص شود نه اینکه نرخ ارز تغییر یابد تا صادرات صرف اقتصادی داشته باشد.
وی با اشاره به طرح جدید واردات خودرو و امکان ورود سایر محصولات شرکتهای خارجی طرف قرارداد با خودروسازان داخلی تصریح کرد : برخلاف اظهاراتی که در مورد تاثیر این طرح بر ایجاد رانت در صنعت خودرو مطرح می شود معتقدم عدم اجرای این طرح می تواند رانت ایجاد کند به طوری که امروزرانتی بین کمپانی رنو و شرکت وارد کننده محصولات رنو ایجاد شده است به طوری که شرکت وارد کننده بدون سرمایه گذاری از شهرت رنو و خدمات پس از فروش آن در ایران بهره برده و به سهولت واردات می کند.
وی گفت : متاسفانه هم اکنون شرکتهای واردکننده از خدمات پس از فروش شرکتهای داخلی که محصولات برخی از برندهای خارجی را تولید می کنند به نفع خودشان استفاده می کنند به طوری که در این جریان خدمات را خودروساز و سود را واردکننده می برد.
وی با اشاره به مزیت این طرح برای خودروسازداخلی گفت : برای جلوگیری از رانت باید این طرح اجرایی شود.
منبع: خبرخودرو