در حالی که بسیاری از خودروسازان مشکلات تامین ارز و نقدینگی را دلیل کاهش تولید اعلام می کنند چه ضرورتی برای حضور در این تعداد نمایشگاه خودرو وجود دارد؟
طی سال جاری حدود ۱۰ نمایشگاه خودرو در استانهای کشور با حضور شرکتهای داخلی برگزار شده که عایدی برای صنعت خودرو نداشته، ولی ظاهرا برگزارکنندگان این نمایشگاهها سود خوبی به جیب زده اند.
اگر واقعا شرکت های خودروساز با مشکلات تامین منابع مالی روبرو هستند، پس حضور در این تعداد نمایشگاه با هزینه های بالا چه توجیه منطقی دارد؟
در سالهای گذشته بهدلیل کاهش درآمدهای ارزی و اختصاص ارزهای موجود در کشور به حوزههای اولویتدار مانند غذا، دارو، قطعات صنعتی و الکترونیک، تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو با چالش همراه بوده است. این مساله به همراه باقی مسائل مانند قیمتگذاری دستوری و تحریم قطعات موجب شده است تولید خودرو در کشور با کاهش مواجه شود و بخشی از تقاضای کشور بدون پاسخ بماند.
خودروسازان ایرانی طی سالهای گذشته تحت تاثیر شدید تصمیمات سیاستگذاران صنعت خودرو قرار گرفتهاند اما رفتارهای این خودروسازان نیز بیتاثیر بر بازار خودروی کشور نبوده است. با این حال مشکلات این صنعت عظیمالجثه کماکان ادامهدار بوده است.
این میزان کاهش تولید در روند تولید خودروسازان در شرایطی اتفاق افتاده که تمام دستگاههای مربوط سعیبر برآورده کردن نیازهای تولید خودرو در کشور را داشتهاند. نگاهی به روند تامین ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این صنعت نشان میدهد که از ابتدای امسال شرایط مطلوبی برای خودروسازان فراهم شدهاست.
در سال جاری تاکنون حدود 10 نمایشگاه در بخش خودرو شامل نمایشگاه خودرو تهران در 27 اردیبهشت ماه، نمایشگاه تخصصی صنعت خودرو قطعات و تجهیزات وابسته سنندج در 14 تیرماه، بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو شیراز 21 تیرماه، نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو تهران در 7 شهریورماه، بیست و دومین نمایشگاه خودروی مشهد 9 شهریور، نمایشگاه خودروی مازندران 25 شهریورماه، شانزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان 3 آذرماه، هجدهمین نمایشگاه خودرو و قطعات و مجموعههای خودرویی اهواز 29 آذر، بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی تخصصی صنعت خودرو و قطعات 13 دی ماه و یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان در 28 دی ماه برگزار شده است.