فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی کردن قیمتها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و دیگر چالشهای اقتصادی- سیاسی کشور، میتواند تسهیلکننده افزایش تولید باشد که به کاهش واسطهگری در بازار خودرو کمک خواهد کرد و از سوی دیگر منجر به بهبود وضعیت سهامداری خودروسازان، افزایش امکان سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روزرسانی تولیدات جهت رقابت جهانی و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.
بازار خودرو از عوامل متعدد اقتصادی- سیاسی از جمله تحریم، نوسانات ارز، تورم داخل کشور و برخی قوانین مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی بازار خودرو، تطابق با استانداردهای 85 گانه، افزایش قیمت مواد اولیه، قانون بودجه سالیانه و ... اثر میپذیرد و بر بخشهای دیگر اقتصاد کشور از جمله صنایع پایین دستی همچون قطعهسازی، صنایع پتروشیمی و معادن و نیز اشتغال در این زنجیره اثرگذار است؛ در تنظیمگری این بازار باید سعی شود تمام ملاحظات مزبور لحاظ گردد.
شرایط تورمی کشور باعث شده مردم جهت حفظ ارزش داراییهای خود، تمایل زیادی به تبدیل وجوه نقد خود به کالاهای بادوام از جمله خودرو داشته باشند که این موضوع ورود واسطهگران به این بازار و افزایش بیشتر شکاف عرضه و تقاضا و برهم زدن نظم تقاضای مصرفی خودرو را در پی داشته است. کمااینکه بررسیها نشان میدهد سطح تقاضای واقعی خودرو در کشور بالاتر از کل ظرفیت تولید خودرو اعم از تولید داخل و مونتاژ است. از سوی دیگر، با قانون جوانی جمعیت که ۵۰ درصد خودروها را به متقاضیان خاص اختصاص داده و از دسترس عموم متقاضیان خارج نموده، شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده است. در چنین شرایطی و برای جلوگیری از جهش زیاد قیمت و تضییع حقوق مصرفکنندگان واقعی، بالاجبار باید سیاست وضع سقف قیمت اتخاذ شود. البته ضرورت دارد که تا حد امکان از سوءاستفاده واسطهگران در این شرایط جلوگیری شود که این کار از دو طریق انجام میشود: اول اینکه واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس بهای تمام شده آن، مقداری از سود انتظاری خرید خودرو از کارخانه و انگیزه حضور واسطهگران را میکاهد؛ دوم اینکه وضع شرایطی برای متقاضیان که اطمینان نسبی در خصوص رسیدن خودرو به دست مصرفکننده واقعی را حاصل کند، حضور واسطه گران را محدود خواهد کرد.
ایران خودرو طی سال های اخیر علیرغم زیان، همچنان سعی بر افزایش تولید داشته که با توجه به عدم پوشش کامل هزینههای تولید ایشان، افزایش تولید به زیان بیشتر آنان منتج شده است. این امر از یک بعد منجر به زیان سهامداران شرکتهای خودروساز و در بعد دیگر، اثر منفی بر بازار سرمایه داشته است. همچنین، انگیزه خودروساز برای افزایش تولید، کاهش یافته است ضمن اینکه جهت افزایش بهرهوری و کیفیت نیز نیازمند هزینههای تحقیق و توسعه بوده است که در این مدت، این امر هم مغفول مانده است. شایان ذکر است که طی سالهای اخیر، خودروسازان هزینه تعمیرات و یا به روزرسانی تجهیزات را نداشتهاند که همین زیرساختهای نامناسب و فرسوده و قدیمی میتواند در سالهای آتی خود عامل کاهش تولید یا کاهش کیفیت محصولات آنها شود و از این طریق مشکل ناترازی بازار خودرو تشدید خواهد شد. به همین جهت به روزرسانی قیمت خودرو متناسب با هزینه تولید آن ضرورتی انکار ناپذیر است.
ملاک محاسبه قیمت در سال های گذشته براساس صورت های مالی نیمه اول سال 1401 تعیین شده بود؛ که این موضوع باعث رسیدن به عددی کمتر از قیمت تمام شده خودرو می شود؛ بهتر است شرایطی فراهم شود تا اولا بر اساس هزینههای تحقق یافته تولیدکنندگان است و ثانیا در خصوص برخی هزینهها مانند هزینههای مالی و اداری و فروش و عمومی، درصدی از آنها مورد تأیید و محاسبه قرار گیرند بنابراین در محاسبه قیمتها بر اساس ضوابط مذکور سعی شود تا احتمال هزینههای اضافی یا نامربوط تا حد امکان کاهش یابد و قیمت واقعی استخراج شود. در کنار این موضوع شایان ذکر است که نرخ تورم طی مدت مزبور (یک سال و نیم) رقم قابل ملاحظهای است که چشم پوشی از آن باعث وارد آمدن زیان غیر قابل جبران به خودروسازان میگردد.
همچنین قیمت مواد اولیه تولید به طور میانگین رشد 46 درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که 80 درصد بهای تمام شده تولید خودرو مربوط به قطعات و مواد اولیه است و بیش از 70 درصد از آن از طریق بورس کالا و با قیمت روز جهانی خریداری می شود؛ به همین منظور لحاظ کردن این موضوع می تواند به قیمت گذاری واقعی کمک کند.
شایسته است نهادهای متولی اقداماتی را انجام دهند تا ضمن اصلاح قیمتها و واقعی کردن آنها، رشد تولید به مخاطره نیفتد زیرا از منظر اقتصادی، کاهش تولید و یا تعطیلی آن موجب افزایش تورم شده و بر اشتغال و رشد اقتصادی اثرات منفی دارد. در عین حال برای تضمین منافع و حقوق مصرف کنندگان خودرو بدین واسطه از افزایش نامتعارف قیمت جلوگیری شود. بنابراین فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی کردن قیمتها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و دیگر چالشهای اقتصادی- سیاسی کشور، میتواند تسهیلکننده افزایش تولید باشد که به کاهش واسطهگری در بازار خودرو کمک خواهد کرد و از سوی دیگر منجر به بهبود وضعیت سهامداری خودروسازان، افزایش امکان سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روزرسانی تولیدات جهت رقابت جهانی و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.