مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با توجه به تدبیر شهردار محترم تهران مبنی بر اجرای طرح ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت و به منظور نظمبخشی به عبور و مرور، در نخستین گام، کار ساماندهی سختافزاری و اصلاح زیرساختهای ترافیکی از جمله خطکشیهای معابر را آغاز کردهایم.
وی با اعلام این که این اقدامات در گام نخست در دو منطقه تهران آغاز شده، تأکید کرد: در حال حاضر شهرداریهای 20 منطقه دیگر تهران نیز در حال ساماندهی سختافزاری و اصلاح زیرساختی ترافیک در مناطق خود هستند و به این ترتیب هر 22 منطقه تا پایان سال جاری، نسبت به رفع نقایص ترافیکی و مناسبسازی معابر مناطق خود اقدام میکنند.
عابران در گذرگاه پیاده نیز امنیت ندارند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که برخی بی انضباطیها در رفتارهای رانندگی، ریشه در فرهنگ ترافیک دارد، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها حتی اگر گذرگاه عبور پیاده نیز وجود نداشته باشد، رانندگان به محض رؤیت عابر، متوقف میشوند و پس از عبور وی به حرکت ادامه میدهند، در صورتی که در کشور ما عابران حتی در گذرگاه عبور پیاده نیز برای تردد ایمنی ندارند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که بسیاری از تصادفات رانندگی، بر اثر استفاده از تلفن همراه توسط رانندگان ایجاد میشود، تصریح کرد: رانندگانی که هنگام رانندگی حتی به وسیله هندزفری مشغول مکالمه با تلفن همراه هستند، عملکردی به مراتب خطرناکتر از افرادی دارند که از هشیاری لازم برخوردار نیستند و جان خود و جان دیگران را به خطر میاندازند.
وی با تأکید بر این که با توسعه نرمافزاری و سختافزاری، در صدد هستیم تا ناوگان اتوبوسرانی را به گونهای که مردم بتوانند به راحتی برنامه سفرهای درون شهری خود را با زمان حرکت اتوبوسهای شهر تنظیم کنند توسعه دهیم، اضافه کرد: احداث و راهاندازی خطوط بیآرتی، شکل جدیدی از خدمات ناوگان اتوبوسرانی را ارائه کرد و باعث نظمبخشی به خطوط اتوبوسرانی شد.
رنگبندی اتوبوسها سواد بصری را افزایش داده است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که رنگبندی اتوبوسهای شهری با هدف تسهیل در شناسایی مسیرها برای شهروندان و به منظور خدماتدهی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان انجام شده، اظهار کرد: بر این مبنا، برای اتوبوسهای هر یک از خطوط، نوارهایی با رنگ خاص در نظر گرفته شده تا به این ترتیب، علاوه بر زیبایی ظاهری، ارتباط بین این خطوط با یکدیگر و همچنین با خطوط تندرو و حتی سایر مُدهای حمل و نقلی از جمله مترو با تکیه بر سواد بصری برای شهروندان مشخص شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به منظور اطلاعرسانی به شهروندان و تسهیل در خدماتدهی به آنها، نسبت به تهیه و نصب نقشههای ویژهای در ایستگاههای اتوبوس و داخل اتوبوسها اقدام شده، تصریح کرد: در این نقشهها با مجزا کردن هر خط از طریق رنگ جداگانه، ارتباط خطوط با یکدیگر با سایر ایستگاهها و خطوط و دیگر مُدهای حمل و نقلی مشخص شده است.
وی با تأکید بر اقدامات ویژه در جهت فعالسازی سیستم گویای اعلام محل هر ایستگاه در اتوبوسهای شهری، اضافه کرد: این اقدام از جمله الزامات مربوط به شهروندان نابینا محسوب میشود و در جهت رفاه حال نابینایان عزیز جهت پیادهسازی این سیستم در ناوگان اتوبوسرانی در تلاش هستیم.
اتوبوسها در سرِ خط منتظر تکمیل صندلی نمیمانند
معاون شهردار تهران با اشاره به لزوم ساماندهی ایستگاههای اتوبوس به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای مبلمان شهری، اظهار کرد: نوسازی و بهسازی این ایستگاهها به لحاظ گستردگی آنها در همه نقاط شهر با بهرهگیری از خلاقیتهای هنری و زیباییشناسانه، میتواند مکمل اقداماتی باشد که در جهت زیباسازی شهر انجام میشود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برنامه زمانبندی حرکت اتوبوسهای شهری در خطوط اتوبوسرانی اجرایی شده، تصریح کرد: اکنون تمام خطوط به جدول زمانبندی مجهز شدهاند و دیگر مانند گذشته، مبنای حرکت اتوبوسها در سرِ خط، بر اساس پر بودن یا پر نبودن صندلیهای آن نیست و هر اتوبوس بر مبنای برنامه زمانبندی و رأس ساعت مشخص، حرکت میکند و در سرِ خط منتظر تکمیل صندلی نمیماند.
وی در پایان با تأکید بر گسترش طرح سرویسدهی شبانه ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش ایمنی شهر و شهروندان، خاطرنشان کرد: اکنون تنها خطوط بی آر تی به صورت شبانهروزی فعالیت میکنند اما بر اساس مطالعات صورت گرفته، در برخی از خطوط اتوبوسرانی نیز برقراری سرویسدهی شبانه ضروری است که امیدواریم تا پایان سال جاری نسبت به توسعه این طرح که به ایمنی هر چه بیشتر تهران در ساعات شب کمک میکند، اقدام نماییم.
منبع: خبرخودرو