توقف شماره گذاری وانت پیکان از سال آینده، درخواست از دولت و مجلس در خصوص معاینه فنی خودروها، کاهش آمار تصادفات در هفت ماهه امسال، ارائه آماری از تعداد خودروهای شماره گذاری شده، انتقاد شدید از نبود رقابت و کیفیت در صنعت خودروسازی و ... از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بود.
سردار اسکندر مومنی روز شنبه در نشست خبری که پیرامون تمهیدات ترافیکی و طرحهای زمستانی پلیس در مقر مرکزی پلیس راهور برگزار شد، گفت: امسال آخرین سالی است که خودروی وانت پیکان تولید و شمارهگذاری می شود و مردم این خودرو را برای سال 94 پیشخرید نکنند چرا که دیگر وانت پیکان شمارهگذاری نخواهد شد و به موزه خواهد پیوست.
اولتیماتوم پلیس درباره پراید و وانت نیسان
وی درباره شمارهگذاری نیسان و پراید نیز اظهار کرد: در حال حاضر به اعتقاد ما خودروی پراید و وانت نیسان با هیچ استاندارد موجودی نباید شماره گذاری شود و این دو خودرو باید به دنبال رفع نواقص خود باشند. در غیر این صورت شماره گذاری نخواهند شد.
شماره گذاری 756 هزار خودرو در هشت ماهه امسال
رئیس پلیس راهور ناجا با ارائه آمارهایی از شماره گذاری خودروهای داخلی و خارجی خاطر نشان کرد:در هشت ماهه امسال 756 هزار خودروی جدید شماره گذاری شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 59.8 درصد افزایش داشته است یعنی 282 خودرو بیشتر شماره گذاری شدهند.
مومنی با اشاره به افزایش 58 درصدی شماره گذاری خودروهای وارداتی نیز گفت: در طول هشت ماهه امسال 54 هزار و 104 دستگاه شماره گذاری شدهاند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال 19 هزار دستگاه افزایش داشته است.
وی در خصوص شماره گذاری موتورسیکلتها نیز گفت: در هشت ماهه امسال 393 هزار دستگاه موتورسیکلت جدید شماره گذاری شده که این تعداد نیز نسبت به پارسال 83.2 درصد افزایش داشته است.
وی در ارزیابی کلی از روند شماره گذاری خودروها نیز اظهار کرد: به طور کلی شماره گذاری خودروها اعم از داخلی و خارجی و موتورسیکلت بیش از 50 درصد افزایش داشته است.
ایران در رتبه اول کاهش کشتههای تصادفات
وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی در خصوص مرگ 10 هزار و 870 تن در حوادث رانندگی طی هفت ماهه امسال گفت: مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد که تعداد کشتهها حدود هفت درصد کاهش داشته و 772 نفر کمتر کشته شدهاند.
وی درباره جلسه سازمان ملل در خصوص دهه ایمنی راهها اظهار کرد: در این جلسات پیشنهاداتی مطرح شده و یکسری مباحث نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: استفاده از تلفن همراه بیشترین علت تصادفات رانندگی در جهان بوده است و آمار آن از رانندگی در حالت مستی و مصرف مواد مخدر بیشتر شده است.
رئیس پلیس راهور ناجا پیشنهاد ساخت خودروهای هوشمند را یکی از مباحث و تصمیمات مطرح شده در جلسه سازمان ملل عنوان کرد و گفت: آمریکا سالانه 35 هزار و 200 نفر در تصادفات کشته میدهد. همچنین بر اساس پیش بینیهای سازمان ملل تا سال 2030 تعداد کشتههای تصادفات دو برابر خواهد شد و از یک میلیون و 300 هزار نفر در سال به 2.5 میلیون نفر خواهد رسید.
مومنی با بیان اینکه ایران رتبه اول را در آهنگ کاهش کشتههای تصادفات دارد، گفت: از سال 84 تا کنون موفق شدیم به ازای هر 10 هزار خودرو عدد تصادفات را از 25 به 6.5 دستگاه برسانیم و به ازای هر 100 هزار نفر نیز از 41 به 25 نفر برسیم.
درخواست راهور از دولت و مجلس
رییس راهور ناجا با اشاره به معاینه فنی از دولت و مجلس خواست این موضوع را ساماندهی کنند تا شاهد ساختاری یکپارچه در این مسئله باشیم.
به گفته وی، معاینه فنی یکی از بزرگترین چالشهاست و اینکه حتی نمیتوان به گواهی مراکز معتبر نیز اعتماد کرد.
مومنی درباره استانهای دارای بیشترین و کمترین آمار تصادفات، خاطرنشان کرد: هم اکنون استان مرکزی، آذربایجان شرقی و قم بیشترین کاهش کشتهها را در کشور داشتهاند و سیستان و بلوچستان، همدان و کرمان نیز دارای بیشترین افزایش در هفت ماهه امسال بوده است.
افزایش نظارت بر خودروهای حمل و نقل عمومی
مومنی درباره تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: میزان تصادفات خودروهای حمل و نقل عمومی نباید با خودروهای شخصی مقایسه شود. تصادفات این خودروها باید به حداقل برسد و در همین راستا در نظر داریم تا نظارت و کنترلمان را بر این خودروها بیش از پیش افزایش دهیم.
وی درباره معاینه فنی اتوبوسها نیز گفت: یک اتوبوس تا زمانی که مدیر فنی وضعیت آنرا تایید نکرده است حق خروج از پایانه را ندارد و اگر هم تصادفی به دلیل نقص فنی یا ... رخ دهد علاوه بر راننده مدیر فنی نیز مقصر است.
به گفته وی اگر راننده خودروهای حمل و نقل عمومی مرتکب تصادف حادثه ساز شوند دفترچه رانندگی این افراد ابطال خواهد شد. مدیران فنی پایانهها نیز نباید مهر خود را در اختیار دیگران قرار دهند.
انتقاد شدید از کیفیت خودروها و نبود رقابت در صنعت خودروسازی
رئیس پلیس راهور ناجا ضمن انتقاد شدید از نبود رقابت در صنعت خودروسازی درباره راهکارهای پیش بینی شده برای تولید خودروی هوشمند در کشورمان نیز گفت: در 50 سال اخیر خودروسازان ما همان خودروهای گذشته را با همان شکل، ظاهر و 20 لیتر مصرف تولید میکنند که این نشان دهنده عمق اختلاف میان صنعت خودروسازی ما و دیگر کشورهاست.
وی یکی از دلایل این موضوع را نبود رقابت در خودروسازی دانست و گفت: خودروسازان همکاری لازم را ندارند و اگر همین روند ادامه داشته باشد هیچ امیدی به بهبود و ارتقای کیفیت خودروها نخواهیم داشت.
مومنی با بیان اینکه در بحث کاهش تصادفات بیشترین همکاری را مردم داشتهاند و نقش ارتقای ایمنی کم بوده است، گفت: پیش بینی من این است که تا سال 2030 به ازای هر 10 هزار خودرو 2.5 نفر در تصادفات کشته شوند.
مومنی درباره جرایم عابران پیاده نیز اظهار کرد: این موضوع در قانون پیش بینی شده و میزان سهم عابران در وقوع تصادفات لحاظ شده اما در حال حاضر جریمهای برای عابران پیش بینی نشده است.
پرداخت الکترونیکی جرایم از ماه آینده
رئیس راهور ناجا درباره امکان پرداخت الکترونیکی جرایم نیز گفت: با تهیه زیر ساختها و اقدامات خوبی که تیم فنی ما انجام داده از ماه آینده پرداخت جریمه به صورت الکترونیکی و از طریق سایت راهور 120 امکانپذیر است. ضمن اینکه مذاکراتی نیز با چند بانک دیگر انجام شده که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات از این پس جریمهها تنها در انحصار یک بانک نخواهد بود.
منبع: ایسنا