طرحی در شورای سیاستگذاری خودرو در دست بررسی است که براساس آن پس از اجرایی شدن این طرح هر شرکت خودروساز داخلی که قرارداد همکاری مشترک با یک خودروساز خارجی منعقد کند، حق واردات انحصاری محصولات مربوط به آن شرکت خودروساز خارجی را نیز به دست خواهد آورد.
بنابراین در صورت اجرای این طرح، شرکتهای واردکننده خودرو که هم اکنون فعال هستند یا باید تعطیل شوند یا آنکه با شرکت خودروساز مربوطه مذاکره کرده و به نوعی در این شرکتها ادغام و به عنوان عامل فروش شرکت خودروساز مربوطه عمل کنند.
نکته قابل توجه در این زمینه آن است که هم اکنون شرکتهای خودروساز داخلی دارای قرارداد همکاری و تولید محصولات شرکتهای رنو و کیا در ایران هستند و همزمان شرکت اطلس خودرو محصولات شرکت خودروسازی کیا و شرکت نگین خودرو محصولات شرکت خودروسازی رنو را وارد ایران میکنند.
بنابراین با اجرایی شدن این طرح دو شرکت مربوطه یا تعطیل شده و یا مجبور به همکاری مشترک و ادغام در شرکت خودروساز داخلی خواهند بود.
این وضعیت در حالی است که هم اکنون برخی فعالان صنعت خودرو و قطعه از روند افزایشی واردات خودرو به کشور نگران هستند و در آن صورت مشخص نیست که آیا در صورت ادغام شرکتهای واردکننده خودرو در شرکتهای خودروساز، این شرکتها چه تصمیمی در رابطه با وضعیت واردات خودرو به کشور اتخاذ خواهند کرد.
منبع: ایسنا