مدیرعامل سایپا با بیان اینکه قیمت ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، اما مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته میشود،گفت: این خودرو حداکثر تا دی ماه عرضه خواهد شد.
محمدعلی تیموری در حاشیه مراسم رونمایی از خط تولید و موتور ME16 و محصولات مرتبط، یعنی شاهین پلاس و P90، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گلوگاه اصلی گروه سایپا موتور بود که با افتتاح خط موتور ۱۶ سوپاپه مگاموتور، روزی ۶۰۰ موتور به خط گروه سایپا اضافه میشود. سه محصول P90 که معروف به سندروی ایرانی است، شاهین و شاهین پلاس با این موتور به بازار عرضه خواهد شد.
وی افزود: بعد از شش سال به دنبال داخلی سازی P90 بودیم، اولین خودرو با گیربکس دستی امروز رونمایی شد. تولید این خودرو با گیربکس اتومات هم در حال انجام است.
تیموری در پاسخ به اینکه آیا این خودرو کیفیت ساندروی اروپایی را خواهد داشت یا خیر؟ گفت: به نظر من کیفیت بالاتر از خودروی مشابه اروپایی است. چرا که از لحاظ قطعات، زنجیره قطعه سازی ایران که در زمان حضور فرانسویها فعال بودند، با همان قالبها و مواد قطعات را تامین میکنند. از نظر موتور هم، موتور خودروی قبلی k4 بود که یورو ۴ بود و قدرت گشتاور آن نیز از موتور فعلی کمتر بود.
همچنین به گفته وی این خط مدرن ترین خط موتورسازی ایران است و رباتیک بودن خط بالای ۶۰ درصد است که باعث میشود خطای قطعات ایستگاه به ایستگاه توسط ربات کنترل شود. تنها نکته در این خط در قطعات پکینگ است که اصطلاحا قطعات استاندارد نام دارد و وارد میشود. البته این قطعات کمتر از هشت درصد موتور است.
مدیر عامل سایپا با بیان اینکه قیمت ساندروی ایرانی هنوز مشخص نیست، چرا که هنوز مراحل تایید استاندارد کامل نشده، گفت: مطمئن هستم وقتی خودرو عرضه شود، قیمت آن ۵۰ درصد قیمت ساندرویی است که الآن در بازار فروخته میشود، اما کیفیت محصول جدید بالاتر است. این خودرو حداکثر تا دی ماه عرضه خواهد شد.
کادیلا توسط پارس خودرو تولید میشود و نسخه نهایی این محصول بر روی پلتفرم النود (لوگان) ساخته شده است که قبلاً سه خودروی تندر ۹۰، ساندرو و ساندرو استپوی با آن تولید شدهاند. پروژه P90 در واقع نسخهای بومیسازی شده از این محصولات است. موتوری که در این خودرو استفاده میشود، بر پایه موتور K4M النود ساخته شده و راندمان تولیدی آن کمی بیشتر از النود است.
خودرو p90 با پیشرانه ME16 ساخت مگاموتور عرضه خواهد شد که این موتور 16 سوپاپه تنفس طبیعی توانایی تولید 115 اسب بخار و 147 نیوتن متر، گشتاور را خواهد داشت.
این خودرو با گیربکس 6 سرعته دستی ساخت کمپانی DAE عرضه میشود و احتمالا تولید انبوه آن در پارس خودرو از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
همچنین امروز خودرو شاهین پلاس سایپا با پیشرانه جدید ME16 و گیربکس 6 سرعته DAE معرفی شد که این پیشرانه در خط جدید مگاموتور تولید آن آغاز شده است.
از این موتور ME16 در خودرو p90 هم استفاده شده است که بر پایه پیشرانه EC5 گروه سیتروین توسعه یافته و بسیار شبیه پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو از کار در آمده اما اندکی قدرت و گشتاور تولیدی آن از موتور ایران خودرو بالاتر است.