بورس کالا میزبان 9 خودروی جدید کمپانی کیا است. محصولاتی که از سراتو جدید تا کوچک هندی و فرزند هرکول را شامل می شوند...
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از عصر ایران- داستان واردات خودرو به ایران، سرانجام پس از پیش بینی ها و چالش های مختلف وارد فاز اجرائی شده است. برهمین اساس نخستین وارداتی ها در بورس کالا پذیرش شدند. این خودروها شامل دو برند چانگان و کیا می شوند که به ترتیب توسط سایپا و کوشا خودرو وارد بازار ایران شدهاند. البته سهم خودروهای چانگان در این عرضه بورسی، چند برابر کیا است.
بنابر نامههای دریافت شده از بورس کالا، 2140 دستگاه از خودروهای کیا در بورس کالا پذیرش شدهاند. تعداد پذیرش براساس مدل به شرح زیر است:
500 دستگاه خودرو سواری کیا سراتو
500 دستگاه خودرو سواری کیا اسپورتیج
500 دستگاه خودرو سواری کیا کی 5
200 دستگاه خودرو سواری کیا سیید
100 دستگاه خودرو سواری کیا پیکانتو
100 دستگاه خودرو سواری کیا پگاس
100 دسنگاه خودرو سواری کیا ریو
70 دستگاه خودرو سواری کیا سونت
70 دستگاه خودرو سواری کیا سلتوس
علاوه بر خودروهای کیا، 19 هزار دستگاه خودرو چانگان وارداتی سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد.
اما در ادامه این مطلب نگاهی به ویژگی های فنی و تصاویر نمایندگان کمپانی کیا در بازار ایران خواهیم داشت، با گروه خودروی عصر ایران همراه باشید:
سراتو خودرویی است که مدل های قبلی آن سابقه حضور در خیابان های ایران و استقبال مناسب مشتریان را همراه خود دارد. مدل 2022 سراتو میزبان تغییر چهره جدی و مهم این محصول است که در جذاب تر شدن آن اثر مهمی داشته است.
در بخش پیشرانه با توجه به تریم از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی استفاده شده که برابر با 150 اسب بخار خروجی و 192 نیوتن متر گشتاور دارد. این مجموعه با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک هماهنگ می شود. متوسط مصرف سوخت 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر محاسبه شده است.
تریم توربوشارژ سراتو نیز از پیشرانه 1.6 لیتری استفاده می کند که برابر با 201 اسب بخار خروجی و 265 نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه هماهنگ می شود. متوسط مصرف نیز حدود 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.
اسپورتیج نیز حضور موفق در بازار ایران را قبلا تجربه کرده و حالا می آید تا شانس خود را یک بار دیگر با مدل جدید آزمایش کند. این کراس اوور کره ای در تریم پایه از پیشرانه 2.4 لیتری 181 اسب بخاری استفاده می کند اما تریم جذاب تری دارد که در واقع نمونه 2 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر است که برابر با 237 اسب بخار خروجی و 352 نیوتن متر گشتاور دارد. سامانه تمام چرخ محرک نیز به عنوان آپشن در رده بندی تریم های این خودرو در نظر گرفته شده است.
وقتی درباره یک سدان زیبا و اقتصادی کره ای صحبت می کنیم، قطعا یکی از گزینه ها همین خودروی کی5 خواهد بود. طراحی جذاب چراغ های اصلی جلو و جلوپنجره خاص آن در بهترین شکل ممکن با مخاطب ارتباط برقرار می کند. پیشرانه کی5 میزبان تپنده 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با 180 اسب بخار خروجی است که با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است.
سامانه تمام چرخ محرک به غیر از تریم جی تی به عنوان آپشن ارائه می شود.
قطعا جذاب ترین نمونه کی5، تریم جی تی است که با پیشرانه 2.5 لیتری توربو برابر با 290 اسب بخارخروجی و 421 نیوتن متر گشتاور دارد.
سیید وارد جدالی سخت در سگمنت C شده که رقبایی مانند گلف از فولکس واگن در آن حضور دارند. کیا سیید در تریم های متنوعی عرضه می شود که از جمله می توان به پلاگین هیبرید، جی تی و جی تی لاین اشاره کرد. اما نمونه ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده احتمالا از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی استفاده می کند. این خودرو طی 8.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت می رسد. خروجی پیشرانه 158 اسب بخار و گشتاور آن 253 نیوتن متر است. در بخش جعبه دنده نیز از نمونه 7 سرعته دوکلاچه در ارتباط با محور جلو استفاده شده است.
این کره ای کوچک را ایرانی ها به خوبی می شناسند زیرا مدل قدیمی تر آن همچنان در خیابان های ایران حضور دارد. پیکانتو جدید با لوگوی جدید کیا از پیشرانه 4 سیلندر 1.25 لیتری استفاده می کند. خروجی پیشرانه 83 اسب بخار و گشتاور 122 نیوتن متر است. این مجموعه در تریم پایه با جعبه دنده 5 سرعته دستی هماهنگ می شود.
تریم پرچمدار پیکانتو نیز به پیشرانه 3 سیلندر 1 لیتری توربوشارژ مجهز است که 99 اسب بخار خروجی و 172 نیوتن متر گشتاور دارد.
پگاس یکی از محصولات خودرویی با لوگوی کیا است که از سال 2017 توسط ائتلاف دانگ فنگ یوئدا کیا تولید و با نام پگاش در چین و بخش هایی از خاورمیانه عرضه شده است. در این خودرو از پیشرانه 1.4 لیتری kappa II با جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک استفاده شده است.
95 اسب بخار خروجی و گشتاور 132 نیوتن متر استفاده شده است. برای این خودروی محور عقب شاخص صفر تا 100 کیلومتر برابر با 13.1 ثانیه ثبت شده که نشانگر عملکرد کند پیشرانه است. بیشینه سرعت نیز برابر با 170 کیلومتر برساعت محاسبه شده است.
در بخش جعبه دنده نمونه 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی با توجه به آپشن قابل انتخاب است.
ریو بیش از سایر محصولات کیا البته اگر پراید را کنار بگذاریم برای ما آشنا و شناخته شده، محسوب می شود. مدل جدید ریو در کلاس های متنوع سدان و هاچ بک تولید می شود اما همچنان هاچ بک آن جذاب ترین تریم است. در بخش پیشرانه از نمونه 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.6 لیتری با 120 اسب بخار خروجی و گشتاور 151 نیوتن متر استفاده شده است. در بخش جعبه دنده نمونه سی وی تی ارائه می شود.
این کراس اوور کوچک را بیشتر با بازار هند می شناسند. یک فرمول جمع و جور اقتصادی که می تواند گزینه ای مناسب برای علاقه مندان به کلاس کراس اوور باشد. سونت با 2 آپشن در بخش پیشرانه در بازار هند معرفی شد که اولی نمونه اسمارت استریم 1 لیتری در هماهنگی با جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه و دیگری نمونه 1.5 لیتری. پیشرانه 1 لیتری توربوشارژ 3 سیلندر برابر با 88 اسب بخار خروجی و 172 نیوتن متر گشتاور دارد. جالب آنکه سونت در بازار هند، 7 تریم متنوع دارد.
سلتوس جز جدیدترین کراس اوورهای مجموعه کیا است که در واقع حد میانی کیا سول و اسپورتیج محسوب می شود. مدل پایه سلتوس از پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با 146 اسب بخار خروجی استفاده می کند اما تریم توربو نیز با پیشرانه 1.6 لیتری و 175 اسب بخار خروجی برای آن در نظر گرفته شده است.
نمایشگر 10.3 اینچی لمسی ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی به عنوان آپشن استاندارد ارائه می شود.
سلتوس نامی است که در افسانه های یونانی برای اشاره به پسر هرکول استفاده شده است. اولین بار در سال 2018 و به شکل مفهومی معرفی شد.