کیوان شیخی افزود : طی چند روز گذشته سهام شرکتهای خودرویی جزء پرتقاضا ترین سهام ها در میان شرکتهای بورسی بوده و به طوری که هم اکنون به لحاظ ارزش و حجم معاملات سهام شرکتهای خودرویی در بالاترین رتبه قرار دارد.
وی گفت : گروه خودرویی از جمله صنایعی است که شانس بسیار بزرگی را پس از رفع تحریم ها نصیب خود کرده به طوری که امروز به عنوان بهترین و بالاترین پتانسیل صنعت ،مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.
وی مهمترین دلایل توجه سرمایه گذاران خارجی به صنعت خودرو ایران را عمر بالای ناوگان حمل و نقل و نزدیکی ایران به بازارهای هدف عنوان کرد و افزود : هم اکنون عمر ناوگان حمل و نقل ایران به طور میانگین بیش از 15 سال است بنابراین در صورتی که بخواهیم این ناوگان نوسازی شود و حداقل میانگین نسبی عمر مفید خودروها به 10 سال تقلیل داد ضروری است بیش از 20 میلیون خودرو در کشور اسقاط و خودرو جدید جایگزین شود.
وی افزود : نزدیکی ایران به بازار هدف من جمله بازارهای افغانستان ، پاکستان ، عراق و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا ، می تواند کشورمان را به عنوان مبدا سرمایه گذاری خودرویی کشورهای قدرتمند جهانی قرار دهد بنابراین در چنین شرایطی دیگر نیازی به جذب بازارهای جنوب شرق آسیا و بهای تمام شده پایین و نیروی انسانی غیر متخصص نخواهند دید بلکه به سراغ ایران آمده و سایت های خودروسازی شان را در ایران ایجاد خواهند کرد.
وی تاکید کرد : قطعا این موارد جزء مزیت هایی است که گروه خودرو به سهولت می تواند از آنها منتفع شود .
وی همچنین به روند سود آوری شرکتهای گروه خودرویی اشاره کرد و اظهار داشت : در شرایطی که اغلب صنایع بورسی در کسب درآمد پیش بینی شده سال جاری عمدتا نتوانستند بیش از 50 درصد از سودشان را پوشش دهند گروه خودرویی خصوصا ایران خودرو نه تنها به 100 درصد سود پیش بینی شده (EPS) سال 93 خود دست یافته بلکه دو بار به میزان 100 درصد تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم را برای سال مالی 93 خود را در 3 ماهه و 6 ماهه سال اعلام کرده است.
وی اظهار داشت : این مسئله نشان می دهد که شرکت ایران خودرو از لحاظ تولیدی مشکلی ندارد و نقدینگی خوبی را با فروش دارایی های مازاد کسب کرده است و هم اکنون به دنبال سرمایه گذار خارجی است تا بتوانند به صورت 50 -50 در انتقال دانش و تکنولوژی با یکدیگر رقابت کنند و قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.
منبع: خبرخودرو