سرانجام در هفته های گذشته قانون مجوز پنج ساله واردات خودرو برای اجرا از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد؛ اما آیا واردات خودرو تاثیری روی بازار خواهد داشت؟
آزادسازی واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی در بازار آزاد را تا حدودی کاهش میدهد، اما تأثیری بر قیمت خودروهای تولید انبوه دارد؟ البته تا زمانی که نرخ عوارض، نرخ تعرفه و همچنین دیگر موارد فزاینده قیمت تمام شده کالاهای وارداتی، تعیین نشود، هیچ قطعیتی وجود نخواهد داشت و نمیتوان اظهارنظر کرد.
در واقع عموم مردم جامعه توانایی خرید خودروهای لوکس را ندارند اما با اینوجود عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای لوکس با قیمتهای گران هستند. بنابراین امکان خریداری این خودروها تنها برای قشر مرفه جامعه فراهم است و با این وجود نمیتوان امیدی به کاهش قیمت خودرو کارخانه داشت!
در بررسی تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو باید نرخ تورم موجود در کشور را نیز در نظر داشته باشیم. در واقع دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران افزایش نرخ تورم است نه جلوگیری از واردات خودروی خارجی! استمرار تورم در سال های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم منجر شده تا بازار خودرو در ایران ملتهب شود، از طرف دیگر مواد اولیه تولید گران شده و قیمت تولید را بالا برده و سومدیریت هم به این گرانی ها دامن زده است و این مساله باعث شده مردم هر خودروی با کیفیتی نمی توانند بخرند.
در شرایط کنونی، برای بهبود بازار خودرو، بهتر است حمایت از قطعهسازان و خودروسازان در دستور کار قرار گیرد تا بتوانند به افزایش کیفیت و کمیت محصولات خود برسند تا خودرو با کیفیت با قیمت رقابتی و صادرات محور روانه بازار شود.
ایران حدود نیم قرن در خودروسازی سابقه دارد و در دو دهه گذشته این صنعت رشد قابل توجه و حرکت رو به جلو داشته و امروز به یکی از مهمترین رشتههای صنعتی ایران تبدیل شده است. برای مثال گروه سایپا توانسته در سخت ترین تحریم ها و مشکلات اقتصادی متعدد در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد و به دستاوردهای خوبی برسد. همچنین افزایش تولید خودرو و ساخت محصولات متنوع در سایپا که حاصل درایت و تلاش مدیریت ارشد و همکاران متخصص این خودروساز است. موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا انجام داده و تاثیر آن به خوبی در بازار قابل مشاهده است، کاهش معوقات به مشتریان است، این مجموعه در کنار فعالیت های توسعه ای توانسته تاخیرهای گذشته را جبران کند.
همه بر این امر اذعان دارند که قیمت خودرو به جهت افزایش قیمت مواد اولیه برای شرکت های خودروسازی بسیار گران تمام می شود، در این راستا شرکت های خودروسازی در تلاش هستند تا قیمت نهایی خودرو را مدیریت کنند اما در بازار واسطهها و دلالان شرایطی را فراهم کردند که در حق صنعت خودروسازی و مردم اجحاف شود.
شرکت سایپا در دو سال گذشته به خصوص در دوران تحریم سیاستهای بسیار خوبی را برای تقویت خودرو در داخل در پیش گرفته است و این اقدامات برای تنوع در تولید خودرو و تولید خودروهای جدید و تلاش برای تأمین قطعات خودرو در داخل یک سیاست درست و به جایی است.