سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو که به منظور شفاف سازی فرایند ثبت نام و عرضه خودرو فعال شد تاکنون با دو مشکل بزرگ مواجه شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از مهر، چندی پیش وزارت صمت اعلام کرد که بعد از تقریباً ۲ سال، شیوه قرعه کشی خودرو تغییر کرده و با تجمیع تمام محصولات عرضه شده از سوی ۶ خودروسازی دولتی و خصوصی، قرعه کشی با نظارت وزارت صمت خاصه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد شد.
در همین راستا نیز اولین دور ثبت نام برای قرعه کشی ۲۷ اردیبهشت ماه با عرضه ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه خودرو انجام شد و تا سوم خرداد ماه به طول انجامید. پس از پایان فرایند ثبت نام، مقرر شد قرعه کشی نهم خرداد ماه انجام و اسامی منتخبان نیز ۹ صبح دهم خرداد ماه منتشر شود.
با این حال اسامی منتخبان با ۳۰ ساعت تأخیر و ساعت ۱۴ روز ۱۱ خرداد ماه اعلام و قرار شد منتخبان تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۱۷ خرداد ماه مهلت واریز وجه را داشته باشند؛ با این حال طی تماسهای مکرری که مشتریان خودرو با خبرگزاری مهر گرفته اند، اعلام میکنند که اگرچه در روز اعلام اسامی، در لیست منتخبین اصلی بودند اما امروز که برای واریز وجه اقدام کرده اند، با پیامی مبنی بر اینکه در لیست رزروی ها هستند، مواجه شده اند.
همچنین پیگیریهای خبرنگار مهر از شرکتهای خودروسازی نتیجهای نداشت و این شرکتها مسئولیت را متوجه وزارت صمت میدانند. از سویی دیگر نیز وزارت صمت اعلام کرده که تنها ناظر بر فرایند قرعه کشی و تخصیص خودرو بوده و خودروسازان مسئول اجرای کار هستند.
نکته قابل توجه آن است که وزارت صمت با هدف حذف تدریجی قرعه کشی، اقدام به متمرکزسازی قرعه کشی خودروسازان در یک سامانه کرده بود تا از این طریق شفافیت افزایش یابد با این حال تاکنون، سامانه دو ایراد بزرگ داشته است.
نخست تأخیر در زمان اعلام اسامی منتخبان و مورد دوم نیز انتقال افراد از فهرست منتخبان اصلی به فهرست منتخبان رزرو است؛ در واقع اگرچه وزارت صمت به دنبال شفاف سازی و اولویت قرار دادن حقوق مشتریان بود اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.