غلامرضا غضنفری افزود : علی رغم ثبت نامی که توسط برخی از دارندگان مینی بوس های فرسوده صورت گرفته است اما متاسفانه تا این لحظه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
وی با ابراز تاسف از عدم تحقق وعده دستگاهها ذی ربط نسبت به اختصاص تسهیلات لازم در این ارتباط تصریح کرد : تا کنون وعده هایی که سازمان حفاظت از محیط زیست و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص نوسازی ناوگان مینی بوسرانی داده بودند هیچ یک عملی نشده و هر کدام از این دستگاهها با اعلام نبود بودجه لازم تاکنون اقدامی عملی در این خصوص نداشته اند.
وی گفت : بر اساس آخرین تصمیمات ، مقرر گردید تا مبلغ 15 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض توسط سازمان راهداری به منظور نوسازی هر مینی بوس فرسوده و 20 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض بابت اسقاط خودرو از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پرداخت شود که تاکنون هیچ یک اجرایی نشده است.
وی تاکید کرد : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور قراردادهایی در این راستا با کارخانجات تولیدی تنظیم و مقرر گردید که به ازاء هر دستگاه مینی بوس جدید ، 3 مینی بوس فرسوده اسقاط شود و بابت هر خودرو اسقاطی 15 میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص یابد اما متاسفانه تغییر برنامه ها ، موجب تاخیر در اجرای این طرح گردید و اعلام شد که تنها یک خودرو اسقاط می شود این در حالی است که مبلغ 15 میلیون تومان در ازاء خودرو اسقاطی نیز تاکنون قطعی نشده است.
وی همچنین به ارائه طرح های توجیهی اتحادیه مینی بوسرانی در خصوص نوسازی ناوگان مینی بوسرانی به سازمان ها و دستگاههای مرتبط پرداخت و گفت : در طرحی که به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و سازمان حفاظت محیط زیست ارائه گردید مطرح شد چنانچه به ازای هر مینی بوس جدید ، 5 دستگاه مینی بوس فرسوده اسقاط شود هیچ اتفاقی در خدمات رسانی ناوگان مینی بوسرانی رخ نخواهد افتاد و مسافری در مسیر نخواهد ماند.
وی با اشاره به تاثیر منفی تردد مینی بوس های فرسوده در مصرف بالای سوخت و افزایش آلایندگی هوای شهرها تاکید کرد : در صورتی که به ازاء هر مینی بوس جدیدی که وارد ناوگان حمل و نقل می شود 5 دستگاه مینی بوس فرسوده اسقاط شود قطعا این اقدام در کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در کشور تاثیرزیادی داشته ضمن اینکه این اقدام کمک بزرگی به دولت خواهد بود.
به گفته وی هم اکنون کارت سوخت مینی بوس های فرسوده فعال و گاها خرید و فروش نیز می شود.
مدیرعامل اتحادیه مینی بوسرانی کشور با اشاره به اینکه 90 درصد مینی بوس های موجود در کشور فرسوده هستند ، تاکید کرد : 46 هزار مینی بوس در ناوگان برون شهری تردد می کند که از این میزان 90 درصد آنها فرسوده است.
غضنفری با اشاره به نوسازی 2 هزار مینی بوس فرسوده در کشور افزود : در سال های 89 و 90 تنها 2 هزار مینی بوس در کشور نوسازی و در مقابل 4 هزار دستگاه فرسوده از چرخه حرکت خارج گردید که تاثیر زیادی در محیط زیست داشت اما از آن زمان تاکنون هیچ حرکت مثبتی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی با اشاره به قیمت بالای مینی بوس ها جدید ، بر لزوم تسهیلات بلاعوض جهت نوسازی مینی بوس های فرسوده در کشور تاکید کرد و گفت : هم اکنون قیمت یک مینی بوس جدید حداقل 130 هزار تومان است بنابراین با توجه به توان مالی و آورده پایین صاحبان خودروهای فرسوده باید تسهیلاتی بلاعوض به این افراد داده شود تا نوسازی در این بخش تسریع شود قطعا در دراز مدت دولت از ارائه تسهیلات بلاعوض متضرر نشده بلکه کمک بزرگی به دولت خواهد بود.
منبع: خبرخودرو