محمدعلی شبیری - «خبرماشین» | روابط عمومی به عنوان چشم ، گوش و زبان دستگاه های اجرایی شامل دولتی و غیر دولتی از سال های گذشته به شدت تغییر کرده و از وظایف قبلی رایج خود فاصله گرفته است. مدیران و کارشناسان روابط عمومی وظایفی مهم و حساسی دارند و باید برای موفقیت و رسیدن به اهداف در روابط عمومی سازمان ها ویژگی های مختلفی داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ مدیر روابط عمومی باید در زمینه هایی مانند نویسندگی، خبرنویسی، عکاسی، گرافیک و امثال اینها از دانش اولیه کافی بهره مند باشد؛ داشتن مهارتهای علمی و تحصیلات روابط عمومی، مهارت در ارتباط نوشتاری و گفتاری، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار، آشنایی با فناوری های نوین ارتباطی، آشنائی به علوم ارتباطات و مفاهیم و مبانی رسانه ها و روزنامه نگاری و ... از سایر ویژگی های یک مدیر روابط عمومی است.
اما ظاهراً ویژگی که در انتخاب یک مدیر ارتباطات و روابط عمومی کمتر به آن توجه می شود، تسلط حداقلی به موضوع فعالیت سازمان مربوطه است. البته قرار نیست یک مدیر روابط عمومی کاملاً به همه علوم و فنون سازمان خود مسلط باشد اما داشتن سابقه مرتبط با آن حوزه برای انتخاب یک مدیر روابط عمومی ضروری است.
برای مثال یک شرکت خودروسازی قصد استخدام یک مدیر روابط عمومی را دارد. آیا شخص مورد نظرنباید حداقل اطلاعات و سابقه مرتبط با این صنعت را داشته باشد؟ آیا صرف داشتن تحصیلات مرتبط و سوابق روابط عمومی در حوزه های دیگر برای یک مدیر ارشد ارتباطات صنعت خودرو کافی است؟ قطعا مدیر روابط عمومی باید پیرامون حوزه کاری خود و نحوه فعالیت سازمان، اطلاعات کافی داشته باشد.
البته که در حال حاضر، برخی افراد فعال در حوزه ارتباطات و روابط عمومی در بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی خودروسازی، از صاحب نظران صنعت خودرو هستند اما در مواردی هم به کارگیری افراد بیگانه و صرفا مسلط به علوم ارتباطات و سوابق روابط عمومی متفرقه وجود دارد.
بررسی مداوم رسانه های تخصصی خودرو، نگارش مقاله، گزارش، خبر تخصصی خودرو، سوابق بازدید از نمایشگاه های خودرو داخلی و خارجی، تسلط به دانش اولیه تولید خودرو و قطعه سازی، بازدید ازخطوط تولید شرکت های خودروسازی داخلی و خارجی، حضور در مراسم و رخ دادهای خودرویی، تسلط به زبان و ... برخی از ویژگی هایی است که یک کارشناس روابط عمومی در حوزه خودرو ملزم به داشتن آنها است که پس از چندین سال سابقه در رده کارشناسی می تواند در پست مدیریتی به کار گرفته شود. اما به کارگیری مدیران روابط عمومی سایر حوزه ها در پست مدیریت ارشد ارتباطات شرکت های خودروسازی، موضوعی است که در سایر نقاط دنیا مرسوم نیست.
حال می توانید در ادامه سوابق برخی از مدیران ارتباطات شرکت های مطرح خودروسازی خارجی را مشاهده کنید؛ به نظر شما کدام یک از مدیران روابط عمومی داخلی سوابق مشابهی دارند؟
1- توبیاس جاست – مدیر ارشد ارتباطات مرسدس بنز
- رئیس بخش ارتباطات دایملر و مرسدس بنز – 4 ماه
- مدیر ارتباطات و رسانه های شرکت مرسدس بنز – 3 سال
- مدیر اجرایی ارتباطات و رسانه های دیجیتال مرسدس بنز - 2 سال
- مدیر ارشد ارتباطات داخلی مرسدس بنز - 3 سال
- مدیر ارتباطات اجرایی مرسدس بنز – 6 سال
- سخنگوی روابط عمومی شرکت کوکاکولا – 2 سال
2 - گراهام بیگز – مدیر ارشد ارتباطات گروه ب ام و در انگلستان
- مدیر ارتباطات شرکتی گروه ب ام و – 13 سال
- مدیر ارتباطات شرکتی رولزرویس – 6 سال
- مدیر روابط عمومی محصول ب ام و – 4 سال
- مدیر روابط عمومی محصول نیسان – 4 سال
- خبرنگار و نویسنده تست های خودرویی در سایت وات کار – 2 سال
3- آندره رابرتز – معاون مدیرعامل و مدیر ارتباطات جهانی گروه هیوندای
- مدیر عملیاتی هیوندای – 2 سال
- مدیر ارشد ارتباطات بنتلی – 5 سال
- رئیس بخش ارتباطات برند بنتلی – 2 سال
- مدیر ارتباطات مرسدس بنز انگلستان – 3 سال
- رئیس بخش ارتباطات برند لند روور – 3 سال
- رئیس بخش ارتباطات جهانی لندروور – 6 سال
4- ریچارد کارتر – مدیر ارشد ارتباطات جهانی رولزرویس
- مدیر ارتباطات جهانی رولزرویس – 13 سال
- رئیس اداره روابط عمومی و ارتباطات گروه ب ام و آفریقا جنوبی – 11 سال
- دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری – 3 سال
5- روری لومزدان – مدیر ارشد روابط عمومی پورشه
- مدیر روابط عمومی پورشه – 2 سال
- مدیر روابط عمومی بنز و اسمارت در انگلستان – 3 سال
- مدیر امور محصولات اشکودا در انگلستان – 1 سال
- مدیر امور محصولات فولکس واگن – 1 سال
- کارشناس روابط عمومی فولکس واگن انگلستان – 3 سال
- سردبیر یک انتشارات – 6 سال
6- گوین وارد – رئیس اداره ارتباطات و روابط عمومی آئودی در انگلستان
- مدیر ارتباطات و رسانه ب ام و در انگلستان – 10 سال
- مدیر روابط عمومی ب ام و در انگلستان – 4 سال
- نویسنده سایت تخصصی اتو اکسپرس – 4 سال
- خبرنگار ارشد East Anglian دیلی تایمز – 2 سال