اعضای شورای شهر تهران در چهل و سومین جلسه علنی این شورا افزایش ۲۵ درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک در پایتخت را به تصویب رساندند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل و سومین جلسه علنی این شورا، بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال آینده را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا ناصر امانی عضو شورای شهر در جریان بررسی این لایحه گفت: پیشنهادم این است که ۳۰ درصد افزایش تعدیل شود. لایحه تعیین قیمت پایه موزهها در هیأت تطبیق به دلیل افزایش زیاد رد شد در نتیجه به همین دلیل است که بنده تاکید میکنم نرخی مصوب کنید که با مخالفت فرمانداری روبرو نشود.
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این لایحه اظهار کرد: قیمت پایه طرح برای سال آینده حداکثر ۳۰ درصد افزایش در نظر گرفته شده است.
شفیعی با اشاره به مجوز ورود ۱۰۳ هزار خودرو در محدوده طرح ترافیک اظهار کرد: ۵۳ هزار خودرو از این تعداد سهمیه و مابقی مجوز روزانه دریافت میکنند.
وی در ادامه به نرخ پایه ورود به محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت پایه این مبلغ ۴۵۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که البته ضرایبی نیز پیشبینی شده است که از آن جمله میتوان به ضرایب آلایندگی و زمانی اشاره کرد.
شفیعی همچنین با اشاره به هزینه کرد درآمدهای حاصل از طرح ترافیک گفت: ۴۰ درصد درآمدها بمنظور ساماندهی طرحهای ترافیکی، ۴۰ درصد به نوسازی ناوگان حمل و نقل، ۲۰ درصد به توسعه شبکه مترو اختصاص خواهد یافت.
معاون شهردار تهران همچنین به سهمیههای در نظر گرفته نیز اشاره کرد و گفت: جانبازان به صورت رایگان، بیماران خاص و معلولان و خبرنگاران نیز از تخفیف ۹۰ درصدی استفاده خواهند کرد.
همچنین در ادامه سید احمد علوی در جریان بررسی تعیین نرخ عوارض تردد در طرح ترافیک سال ۱۴۰۱ گفت: طرح ترافیک فعلی به دور از عدالت است. در طرح فعلی هرکس پول دارد میتواند عوارض تردد پرداخت و در محدوده طرح ترافیک تردد کند، اما آن نفری که درآمد کمی دارد نمیتواند عوارض پرداخت و وارد طرح شود.
وی افزود: عملا طرح ترافیک در خدمت پولدارها بوده و مناطقی از شهر را برای آنها خلوت کرده است.
وی همچنین در خصوص پرداخت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک نیز گفت: متاسفانه خودروهای پلاک شهرستان به صورت آزادانه در محدوده طرح ترافیک تردد میکنند و عوارضی هم پرداخت نمیکنند.
علوی تاکید کرد: خودروهای پلاک شهرستان اگر در سامانه ثبت نام نکرده باشند، دوربینهای شهری نمیتوانند برای آنها ثبت عوارض را انجام دهند و دست آخر هم میروند در شهر خود مفاصا حساب میگیرند و آنجا بدون لحاظ هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک، تسویه حساب میکنند.
این عضو شورای شهر تهران در پیشنهادی گفت: بهتر است پلاکهای این افراد در همکاری با پلیس در اختیار این مجموعه قرار گیرد تا حداقل جریمه برای آنها لحاظ شود.
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جرایم ورود به طرح ترافیک کم است، گفت: با افزایش نرخ طرح ترافیک فاصله این میزان با جرایم بسیار کمتر میشود و این کار منجر به افزایش تخلفات و ورود بدون مجوز به طرح خواهد شد.
وی افزود: باید پیگیری شود تا با تعاملات با پلیس راهور میزان جریمهها افزایش یابد.
پیرهادی با بیان اینکه دولت برنامهای برای خروج خودروهای فرسوده ندارد، گفت: ما در تهران با چند میلیون خودرو فرسوده، موتورسیکلت، کامیون و اتوبوس روبهرو هستیم.
سید احمد علوی نیز با اشاره به اینکه محدوده ورود به کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک باید بازنگری شود، گفت: این مسئله باید مورد توجه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران قرار بگیرد.
ناصر امانی در مخالفت با رقم ارائه شده اظهار کرد: پیشنهادم این است که ۳۰ درصد افزایش تعدیل شود. لایحه تعیین قیمت پایه موزهها در هیئت تطبیق به دلیل افزایش زیاد رد شد در نتیجه به همین دلیل است که بنده تاکید میکنم نرخی مصوب کنید که با مخالفت فرمانداری روبرو نشود.
بر اساس این گزارش، کلیات این لایحه با ۱۹ رای موافق به تصویب رسید و با تصویب لایحه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در جلسه امروز شورای شهر تهران، نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.