هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است.
«خبرماشین» - یکی از پیکاپ های وارد شده به بازار کشور در چند سال اخیر، آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس خودرو دیزل اقدام به تولید وانت های آسنا و آراز کرده است. در این مطلب به بررسی فنی آمیکو آسنا می پردازیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ وانت های دوکابین جان سخت دودیفرانسیل در کشورمان، بسیار مورد توجه هستند و این مدل ها با قابلیت باربری مناسب، حمل سرنشین و توانایی عبور از مسیرهای صعب العبور، چند منظوره بوده و این ویژگی موجب شده تا برخی خودروسازان به سراغ برندهای چینی رفته تا این نیاز بازار را پوشش دهند. آراز نمونه تک کابین محسوب شده که در مدل های محور جلو و دو دیفرانسیل به فروش می رسید، همچنین آسنا به صورت دوکابین دو دیفرانسیل تولید می شود. آنچه در پی می آید معرفی این عضو بازار خودروی کشور است.
در نمای جانبی کشیدگی و فاصله محوری زیاد و رینگ های مشکی ۶ پره دوبل و لاستیک ها هماهنگی مناسبی داشته و به خوبی فضای داخل گلگیرها را پرکرده اند. نمای عقب تحت تأثیر سپری بزرگ و حجیم قرار گرفته است. چراغ های عقب بزرگ و گرافیک سادهای دارند و استفاده از نوار نئونی در شب زیبا جلو می کند. حجم و ابعاد قسمت بار با توجه به نبود کپسول های گاز در این قسمت بسیار بزرگ و کاربردی شده که نکته مثبت آن پوشش رنگ الکترواستاتیک بوده که در مقابل سایش و خراشیدگی بسیار مقاوم است.
مجموعه داشبورد و تزئینات داخلی تقریباً مشابه تویوتا هایلوکس هستند و آستانه بلند درها و رکاب های بزرگ باعث سهولت ورود و خروج به اتاق می شود. محل های مختلف قرار دادن لوازم همراه و بطری آب در قسمت جلو و عقب و محفظه زیر آرنجی بزرگ از نقاط قوت اتاق است.
فضای صندلی های عقب مناسب بوده و به علت بزرگی اتاق فضای سر و شانه ها مناسب است. برخی امکانات آسِنا شامل دو عدد اربگ، فرمان چرم، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، فرمان هیدرولیک، سامانه ناوبری، دکمه های چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و سایر آپشن های متداول در این کلاس است.
در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم های ترمز ABS به همراه EBD و DRP مجهز شده است که شاید چندان چشمگیر نباشند اما مزیت آمیکو آسنا می تواند ترمزهای 4 پیستونه و شاسی ضربه گیر 4 مرحله ای باشد که سطح ایمنی اتومبیل را افزایش داده است.
آمیکو آسنا مجهز به یک پیشرانه 4 سلیندر 16 سوپاپ با حجم ۲۴۰۰سی سی توانایی دستیابی به حداکثر قدرت ۱۴۳ اسببخار و گشتاور ۲1۰ نیوتن متر را دارد. جعبه دنده 1+5 سرعته دستی با دنده کمک های سبک و سنگین به صورت لیور برقی مجموعه انتقال قدرت این وانت بزرگ جثه را تشکل می دهند.
با روشن کردن خودرو به دلیل استفاده از فن برقی و حذف کلاچ پروانه مکانیکی، صدا و لرزشی احساس نمی شود و اگر دمای آب بالاتر رود تقریباً صدایی به گوش نمی رسد. البته بلند بودن اگزوز به دلیل طول زیاد کابین و انباره بزرگ آن در کم صدا بودن وسیله بی تأثیر نیست. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل با کمک فنر و در عقب اکسل سلب یک تکه با فنر شمش و کمک روغنی است.
نرمی تعلیق مناسب بوده و لاستیکهای پهن هندلینگ مناسبی را فراهم کرده که ترمزهای قوی با دو پیستون در جلو باعث اطمینان بیشتر برای توقف این وانت سنگین وزن خواهند بود. اما اگر سیستم ۴ کاناله در این بخش وجود داشت، توان ترمزگیری بهتری را در چرخ های عقب شاهد بودیم. آمیکو آسنا به دلیل باز شدن زیاد سیستم تعلیق نسبت به تمام رقیب ها و از سویی وجود قفل دیفرانسیل هوشمند در محور عقب، در کم تر شرایطی چالش را پیش روی خود تجربه می کند. هنگامی که با آسنا از شیب های عادی و چاله های مختلف می گذرید، مانند دیگر رقیب ها سختی خاصی را احساس نمی کنید. دنده های کمکی تست شد و روی کمک سنگین قدرت چندین برابر می شد که در دندههای ۱، ۲ و ۳ کشش به خوبی حفظ می شد. همچنین وقتی حالت چهار چرخ ثابت سبک را انتخاب می نمایید، می توانید با اطمینان بیش تری از شیب ها و محوطه های گلی عبور کنید. دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین دید عقب، پارک کردن را آسان کرده است. عایق بندی خوب درها و کابین باعث شده صدای مزاحم کم تری از پیشرانه و محیط به درون خودرو نفوذ کند. در شرایط استاندارد استفاده، آمیکو آسنا با وزن تقریبا 2 تن می تواند مصرف سوخت 10.7 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری خود داشته باشد.