در این میان مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک ایران نیز به تازگی گفته که تعدادی از این خودروها در گمرک ماندهاند و براساس مصوبه دولت فعلا این خودروها نمیتوانند ترخیص شوند.
وی با تاکید بر اینکه این خودروها جزو کالاهای متروکه نیز قرار نخواهند گرفت، تصریح کرد که در حال حاضر مقررات دولت به این شکل است و افرادی که در بحبوحه این مصوبه خودرویشان به گمرک رسیده است نمیتوانند خودروی خود را ترخیص کنند.
رییس کل گمرک ایران همچنین خاطرنشان کرده که در این فاصله خودروی دو ورزشکار نیز به گمرک آمده است، اما خودروهای آنها نیز براساس همین قانون نمیتوانند ترخیص شوند.
کرباسیان افزوده که در حال حاضر اگر از پلیس نیز استعلام گرفته شود هیچ کدام از خودروهایی که در این مدت وارد گمرک شده بودند پلاک نشدهاند و اجازه ترخیص ندارند.
با این حال گمرک امروز چهارشنبه هفتم آبان بخشنامه ای را با عنوان "ترخیص خودروهای وانت تویوتا دوکابین" روی سایت خود قرار داد که در این بخشنامه آمده است: بر اساس نامه سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر بلامانع بودن ترخیص خودروهای وانت تویوتا دوکابین علیرغم مغایرت نوع گیربکس خودروی وارده با مجوز ثبت سفارش صادره جهت اطلاع و اقدام لازم با رعایت کامل مقررات ارسال می شود.
از سوی دیگر نامه سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران به این شرح است: "بازگشت به نامه گمرک شهید باهنر بندر عباس در خصوص مغایرت نوع گیربکس خودروی وارده با مجوز ثبت سفارش شماره 17597607 به نام شرکت حرا گستر تنیده به اطلاع می رساند از آنجایی که در نامه سازمان ملی استاندارد و اصلاحیه آن اشاره به نوع گیربکس نشده است، لذا ترخیص خودروی موصوف صرفنظر از نوع گیربکس، با رعایت ضوابط اعلام شده و سایر مقررات ملحوظ منعی نخواهد داشت."
اما نکته اصلی موضوع در نامه سازمان ملی استاندارد است که در آن حجم موتور خودروی وارده را 2694 سی سی عنوان میکند.
به این ترتیب به نظر می رسد که سازمان توسعه تجارت به رغم ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، در این مورد مجوز ترخیص خودروهای با حجم 2700 سی سی را داده است.
منبع: ایسنا