طی هفته های گذشته بحث های بی پایان میان شورای رقابت، خودروسازان و واکنش های مردمی به آنها پایان یافته است. تقریبا تمامی ماه های تابستان به مجادله ای میان خودروسازان و شورای رقابت گذشت و حتی انتقاد ضمنی رئیس جمهور از افزایش قیمت خودرو نیز به پرونده باز خودروسازان سنجاق شد ولی در نهایت قیمت ها کاهش قابل توجهی پیدا نکرد و بازار خودرو به همان شیوه سابق به کار خود ادامه داد.
طی دو هفته گذشته نیز خودروسازان با انتشار اخباری در مورد ورود شرکای جدیدشان به بازار و رونمایی از محصولات جدید، پرونده قیمت گذاری خودرو و احتمال کاهش قیمت ها را به حاشیه بردند.
در همین حال هاشم یکهزارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی می گوید: «علاوه بر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونهای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه اندازی شود.»
درحال حاضر معرفی نمونه های جدید تولیدات ایران خودرو و همچنین بررسی سهم چینی ها در بازار به اصلی ترین موضوع محافل خبری پیگیر اخبار خودرو بدل شده است. انتشار نام کمپانی معتبر «جنرال موتورز» برای ورود به ایران نیز سهم قابل توجهی از اخبار را به خود اختصاص داده است. براین اساس جریان شکایت های مردمی از قیمت گذاری خودرو به صورت کامل به فراموشی سپرده شده است.
براساس صحبت های یکه زارع، در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان خارجی منعقد خواهدشد، شرط سرمایه گذاری 50-50 را ایران خودرو با شرکت پژو مطرح شده است، اما ممکن است بسته به نوع قرارداد و تیراژ تولید، نوع سرمایه گذاریها در قراردادهای دیگر به صورت 40-60 یا 30-70 باشد. بنابراین عدد ثابتی را نمی توان برای مشارکت با خارجی ها، در سرمایه گذاری تعیین کرد و این به تناسب نوع و شرایط قرارداد متفاوت خواهد بود. به این ترتیب، در حال حاضر، این پژو بوده که در مذاکرات خود این پیششرطها را پذیرفته است.
البته چندی پیش هم صحبت از همکاری این گروه صنعتی با شرکت های رنو، سوزوکی و شرکتهای آسیایی بود. به طوری که گروه صنعتی ایران خودرو در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودرو و قطعات یدکی تبریز، چهار محصول جدید و به روز از شرکتهای اروپایی و آسیایی را رونمایی کرد. این گروه صنعتی در نمایشگاه خودرو تبریز محصولات جدیدی از جمله رنو کلیو، کپچر، خودروH30 و S30 شرکت دانگ فنگ که هر دو از موتور پژو بهرهمند هستند و بنز E250 را در معرفی کرد.
انتشار اسامی خودروسازان امریکایی و آسیایی که قصد ورود به بازار ایران را در شراکت با خودروسازان داخلی دارند، نشان می دهد که وضعیت بازار خودروی ایران به سمت تسلط کامل و بدون شائبه حضور رقبای خارجی، برای خودروسازان داخلی سوق پیدا کرده است.
با این وجود خودروسازان بی توجه به حاشیه های پیرامونشان به ادامه کارشان می پردازند. گزارش های رسمی نشان می دهد میزان تولید خودرو 73.4 درصد رشد داشته است. طی پنج ماه ابتدای سال جاری نیز 404 هزار و 10 دستگاه خودروی تولید شده است.
طی یک هفته گذشته بازار خودرو نیز شرایط ویژه ای پیدا کرده است. بازهم برای مدتی کوتاه شماره گذاری خودرو برای نصب کپسول آتش نشانی در محصولات داخلی متوقف شد و با عرضه کم خودرو به بازار مقدمات برای رشد جزئی قیمت ها ایجاد شد. پیش از این قیمت خودرو در بازار به سمت نزدیک شدن به نرخ های مصوب کارخانه ها می رفت. خودروسازان با اجرای مصوبه افزایش قیمت که از سوی شورای رقابت صادر شده است، موظف هستند تا حاشیه بازار را مدیریت کنند و با عرضه بالای خودرو فضا را برای دلالان محدود سازند.
طی ماه های اخیر افزایش عرضه در چند نوع خودرو به واسطه تولید بالا موجب شده بود تا قیمت بازار حتی از نرخ کارخانه هم پایین تر بیاید. کسانی که به پیش خیرد خودرو دست زده اند و از سود مشارکت بهره برده اند، حاضرند برای پیدا کردن مشتری، نرخ پایین تری نسبت به نرخ مصوب دریافت کنند. این شرایط اما طی دو هفته گذشته تغییر کرد تا توقف خودروها در ایستگاه شماره گذاری موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت شود.
درحال حاضر با وجود اتفاقاتی که در بازار رخ می دهد، روند قیمت گذاری ها نسبتا آرام شده است. تحلیلگران بازار اعتقاد دارند ایجاد جو ارام در بازار خودرو به واسطه حاشیه های قوی تر مانند حضور جنرال متورز در ایران رخ داده است.
منبع: خبرآنلاین