قیمت این خودرو به بیش از 150 میلیون تومان برای تیپ 2 و 180 میلیون برای تیپ 5 رسیده است و هنوز هم سیر صعودی دارد. اما اختلاف قیمت 30 میلیون تومانی 206 تیپ 2 با 206 تیپ 5 برای چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین» - محمد جواد شبیری | پژو 206 برای جابه جایی های کوتاه درون شهری خودروی مناسبی است و ابعاد جمع و جوری برای رانندگی در خیابان های پُرترافیک دارد. سوخت کمی مصرف میکند و در دو تیپ 2 و 5 با پیشرانه های 1.4 و 1.6 لیتری و با جعبه دنده دستی عرضه میشود. در ماه های اخیر قیمت این خودرو به بیش از 150میلیون تومان برای تیپ 2 و 180 میلیون برای تیپ5 رسیده است و هنوز هم سیر صعودی دارد.اما اختلاف قیمت 30میلیون تومانی 206 تیپ 2 با 206 تیپ 5 برای چیست؟
206تیپ 5 از پیشرانه ای با نام TU5 بهره میبرد که نسبت به موتور TU3 تیپ 2، علاوه بر حجم بیشتر، پیشرفته تر نیز هست و اختلاف 30 اسب بخاری با آن دارد.
ترمزهای تیپ 5، در قسمت عقب دیسکی هستند. همچنین برای تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، میتوان به هم رنگ بودن رویه آینه های جانبی با بدنه و داشتن 3 پشت سری ردیف عقب در نمونه گرانتر اشاره داشت.
البته تفاوت ها در داخل بیشتر است. آینه های جانبی تیپ 5 به صورت برقی کنترل میشوند.
علاوه بر آن، سرنشینان عقب مدل ارزانتر باید به صورت دستی اقدام به بالا و پایین دادن شیشه ها کنند.
در کنسول وسط تیپ 5، مانیتور کوچکی قرار گرفته که نشان دهنده های تنظیم سامانه تهویه اتوماتیک روی آن نقش می بندد.
سیستم صوتی در هر دو مدل، ظاهر یکسانی داشته اما در تیپ 5، بلندگوهای روی در عقب نیز موجود هستند و کیفیت صدای سیستم صوتی در تیپ 2 با دو بلندگوی روی درها، چندان جهت گوش دادن به موسیقی مناسب نیست.
تایر هر دو گونه 206 از نوع ساخت داخل و ارزان قیمت هستند که برخی مالکین هر دو خودرو به محض تحویل گرفتن آن از نمایندگی، لاستیک های نو آن را با نمونه های دانلوپ ژاپنی سایز 205 برای تیپ 2 و میشلن فرانسوی سایز 185 تعویض می کنند که این کار را به مالکین خودروهای صفر این چنینی توصیه میکنیم، زیرا علاوه بر تعادل بهتر در پیچ ها، باعث بهبود ترمزگیری و کوتاه شدن مسافت توقف، نرمی بیشتر در حین حرکت و کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به خصوص برای 206 که تعلیقی نیمه اسپرت و فرمانی تیز دارد.
به کارگیری جعبه دنده متفاوت روی 206تیپ دو که همخوانی مناسبی با آن نداشته و و اهرم تعویض دنده در دنده 2 لرزش زیادی دارد که همه تیپ 2ها همین مشکل را دارند.
ایراد دیگر صدای تقه زدن بخشی از مجموعه گیربکس به هنگام بعضی تعویض دندهها است که صدایی شبیه به خرابی دسته موتور در دیگر اتومبیل ها دارد.
تیپ 2 و تیپ 5 جدید نکات مثبت و منفی زیادی دارند و تیپ 2 نسبت به قیمت 150 میلیونی خود مناسبتر است، زیرا قیمت 182میلیون تومانی برای تیپ 5، باعث میشود تا آن چنان چیز بیشتری بدست نیاورید.
|
مشخصات فنی
|
تیپ2
|
تیپ5
|
|
موتور
|
نوع موتور
|
TU3
|
TU5
|
|
حجم موتور (سی سی)
|
1360
|
1587
|
|
قدرت موتور
|
75 اسب بخار در 5500 دور
|
110 اسب بخار در 5800 دور
|
|
حداکثر گشتاور
|
118نیوتن متر در 3400 دور در دقیقه
|
142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
|
|
نوع سوخت
|
بنزین با اکتان 91
|
بنزین با اکتان 95
|
|
سیستم احتراق
|
احتراق داخلی
|
احتراق داخلی
|
|
تعداد سوپ
|
8
|
16
|
|
استاندارد آلایندگی
|
Euro III
|
Euro III
|
|
کارآیی
|
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت)
|
170
|
198
|
|
شتاب صفر تا 100
|
14.1 ثانیه
|
9.6 ثانیه
|
|
مصرف سوخت در 100 کیلومتر (لیتر)
|
خارج از شهر
|
5.5
|
5.1
|
|
داخل شهر
|
9.4
|
8.6
|
|
ترکیبی
|
7
|
6.4
|
|
سیستم انتقال قدرت
|
گیربکس
|
دستی
|
دستی
|
|
کلاچ
|
تک صفحه ای خشک- مکانیکی
|
تک صفحه ای خشک- مکانیکی
|
|
سیستم فرمان
|
نوع فرمان
|
هیدرولیکی
|
هیدرولیکی
|
|
تعداد چرخش قفل به قفل
|
3.3
|
3.3
|
|
بدنه
|
وزن (کیلوگرم)
|
1025
|
1054
|
|
رنگ
|
متالیک
|
متالیک
|
|
کلاس خودرو
|
کلاس B
|
کلاس B
|
|
ترمز
|
نوع ترمز جلو
|
دیسکی
|
دیسکی با سیستم خنکشونده
|
|
نوع ترمز عقب
|
کاسه ای
|
دیسکی توپر
|
|
ترمز ABS
|
دارد
|
4 کاناله با EBD و EBA
|
|
ایمنی
|
کیسه ایربگ جلو
|
دارد
|
دارد
|
|
وضعیت سوئیچ
|
سویئچ همراه با ریموت کنترل
|
سویئچ همراه با ریموت کنترل
|
|
قفل مرکزی
|
دارد
|
دارد
|
|
قطع سوخت خودکار
|
دارد
|
دارد
|
|
کنترل انتشار بخار بنزین
|
دارد
|
دارد
|
|
تور نگهدارنده اشیای صندوق
|
ندارد
|
ندارد
|
|
چراغ مه شکن جلو و عقب
|
دارد
|
دارد
|
|
تزیینات
|
زیرسری صندلی عقب
|
ندارد
|
دارد
|
|
شیشه بالابر عقب برقی
|
ندارد
|
دارد
|
|
آینه های جانبی برقی
|
ندارد
|
دارد
|
|
دماسنج روی داشبورد
|
ندارد
|
دارد
|
|
شیشه گرمکن عقب
|
دارد
|
دارد
|
|
سیستم تهویه هوا
|
قابل تنظیم دستی
|
اتوماتیک
|
|
|
|