قیمت این خودرو به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برای تیپ ۲ و ۱۸۰ میلیون برای تیپ ۵ رسیده است و هنوز هم سیر صعودی دارد. اما اختلاف قیمت ۳۰ میلیون تومانی ۲۰۶ تیپ ۲ با ۲۰۶ تیپ ۵ برای چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین» - محمد جواد شبیری | پژو ۲۰۶ برای جابه جایی های کوتاه درون شهری خودروی مناسبی است و ابعاد جمع و جوری برای رانندگی در خیابان های پُرترافیک دارد. سوخت کمی مصرف میکند و در دو تیپ ۲ و ۵ با پیشرانه های ۱.۴ و ۱.۶ لیتری و با جعبه دنده دستی عرضه میشود. در ماه های اخیر قیمت این خودرو به بیش از ۱۵۰میلیون تومان برای تیپ ۲ و ۱۸۰ میلیون برای تیپ۵ رسیده است و هنوز هم سیر صعودی دارد.اما اختلاف قیمت ۳۰میلیون تومانی ۲۰۶ تیپ ۲ با ۲۰۶ تیپ ۵ برای چیست؟
۲۰۶تیپ ۵ از پیشرانه ای با نام TU۵ بهره میبرد که نسبت به موتور TU۳ تیپ ۲، علاوه بر حجم بیشتر، پیشرفته تر نیز هست و اختلاف ۳۰ اسب بخاری با آن دارد.
ترمزهای تیپ ۵، در قسمت عقب دیسکی هستند. همچنین برای تشخیص این دو تیپ از یکدیگر، میتوان به هم رنگ بودن رویه آینه های جانبی با بدنه و داشتن ۳ پشت سری ردیف عقب در نمونه گرانتر اشاره داشت.
البته تفاوت ها در داخل بیشتر است. آینه های جانبی تیپ ۵ به صورت برقی کنترل میشوند.
علاوه بر آن، سرنشینان عقب مدل ارزانتر باید به صورت دستی اقدام به بالا و پایین دادن شیشه ها کنند.
در کنسول وسط تیپ ۵، مانیتور کوچکی قرار گرفته که نشان دهنده های تنظیم سامانه تهویه اتوماتیک روی آن نقش می بندد.
سیستم صوتی در هر دو مدل، ظاهر یکسانی داشته اما در تیپ ۵، بلندگوهای روی در عقب نیز موجود هستند و کیفیت صدای سیستم صوتی در تیپ ۲ با دو بلندگوی روی درها، چندان جهت گوش دادن به موسیقی مناسب نیست.
تایر هر دو گونه ۲۰۶ از نوع ساخت داخل و ارزان قیمت هستند که برخی مالکین هر دو خودرو به محض تحویل گرفتن آن از نمایندگی، لاستیک های نو آن را با نمونه های دانلوپ ژاپنی سایز ۲۰۵ برای تیپ ۲ و میشلن فرانسوی سایز ۱۸۵ تعویض می کنند که این کار را به مالکین خودروهای صفر این چنینی توصیه میکنیم، زیرا علاوه بر تعادل بهتر در پیچ ها، باعث بهبود ترمزگیری و کوتاه شدن مسافت توقف، نرمی بیشتر در حین حرکت و کاهش مصرف سوخت خواهد شد. به خصوص برای ۲۰۶ که تعلیقی نیمه اسپرت و فرمانی تیز دارد.
به کارگیری جعبه دنده متفاوت روی ۲۰۶تیپ دو که همخوانی مناسبی با آن نداشته و و اهرم تعویض دنده در دنده ۲ لرزش زیادی دارد که همه تیپ ۲ها همین مشکل را دارند.
ایراد دیگر صدای تقه زدن بخشی از مجموعه گیربکس به هنگام بعضی تعویض دندهها است که صدایی شبیه به خرابی دسته موتور در دیگر اتومبیل ها دارد.
تیپ ۲ و تیپ ۵ جدید نکات مثبت و منفی زیادی دارند و تیپ ۲ نسبت به قیمت ۱۵۰ میلیونی خود مناسبتر است، زیرا قیمت ۱۸۲میلیون تومانی برای تیپ ۵، باعث میشود تا آن چنان چیز بیشتری بدست نیاورید.
|
مشخصات فنی
|
تیپ۲
|
تیپ۵
|
|
موتور
|
نوع موتور
|
TU۳
|
TU۵
|
|
حجم موتور (سی سی)
|
۱۳۶۰
|
۱۵۸۷
|
|
قدرت موتور
|
۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور
|
۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور
|
|
حداکثر گشتاور
|
۱۱۸نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه
|
۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
|
|
نوع سوخت
|
بنزین با اکتان ۹۱
|
بنزین با اکتان ۹۵
|
|
سیستم احتراق
|
احتراق داخلی
|
احتراق داخلی
|
|
تعداد سوپ
|
۸
|
۱۶
|
|
استاندارد آلایندگی
|
Euro III
|
Euro III
|
|
کارآیی
|
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت)
|
۱۷۰
|
۱۹۸
|
|
شتاب صفر تا ۱۰۰
|
۱۴.۱ ثانیه
|
۹.۶ ثانیه
|
|
مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر (لیتر)
|
خارج از شهر
|
۵.۵
|
۵.۱
|
|
داخل شهر
|
۹.۴
|
۸.۶
|
|
ترکیبی
|
۷
|
۶.۴
|
|
سیستم انتقال قدرت
|
گیربکس
|
دستی
|
دستی
|
|
کلاچ
|
تک صفحه ای خشک- مکانیکی
|
تک صفحه ای خشک- مکانیکی
|
|
سیستم فرمان
|
نوع فرمان
|
هیدرولیکی
|
هیدرولیکی
|
|
تعداد چرخش قفل به قفل
|
۳.۳
|
۳.۳
|
|
بدنه
|
وزن (کیلوگرم)
|
۱۰۲۵
|
۱۰۵۴
|
|
رنگ
|
متالیک
|
متالیک
|
|
کلاس خودرو
|
کلاس B
|
کلاس B
|
|
ترمز
|
نوع ترمز جلو
|
دیسکی
|
دیسکی با سیستم خنکشونده
|
|
نوع ترمز عقب
|
کاسه ای
|
دیسکی توپر
|
|
ترمز ABS
|
دارد
|
۴ کاناله با EBD و EBA
|
|
ایمنی
|
کیسه ایربگ جلو
|
دارد
|
دارد
|
|
وضعیت سوئیچ
|
سویئچ همراه با ریموت کنترل
|
سویئچ همراه با ریموت کنترل
|
|
قفل مرکزی
|
دارد
|
دارد
|
|
قطع سوخت خودکار
|
دارد
|
دارد
|
|
کنترل انتشار بخار بنزین
|
دارد
|
دارد
|
|
تور نگهدارنده اشیای صندوق
|
ندارد
|
ندارد
|
|
چراغ مه شکن جلو و عقب
|
دارد
|
دارد
|
|
تزیینات
|
زیرسری صندلی عقب
|
ندارد
|
دارد
|
|
شیشه بالابر عقب برقی
|
ندارد
|
دارد
|
|
آینه های جانبی برقی
|
ندارد
|
دارد
|
|
دماسنج روی داشبورد
|
ندارد
|
دارد
|
|
شیشه گرمکن عقب
|
دارد
|
دارد
|
|
سیستم تهویه هوا
|
قابل تنظیم دستی
|
اتوماتیک
|
|
|
|