رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته از امکان دوگانه سوز شدن خودروهای شخصی در سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز (IRNGV.ir) خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، علی محمودیان عنوان کرد: بر اساس مصوبه دولت در سال 98 به منظور تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز سامانه جامع اطلاعات خودروهای گازسوز طراحی شد. با توجه به اهمیت فرآیند تبدیل یکی از موارد مورد بررسی در این سامانه موضوع ایمنی است و مقرر شد خودروها صرفا به مراکز خدمات فنی مجاز تحت نظر وزارت صمت مراجعه کنند و این فرآیند طوری برنامه ریزی شده که خارج از مراکز مذکور فرآیند تبدیل انجام نخواهد شد.
وی افزود: موضوع دیگر الزام استفاده از قطعات استاندارد است که این امر از سوی نماینده بازرسی سازمان ملی استاندارد مورد بررسی قرار گرفت و نکته بعد خدمات گارانتی است که تمامی این موارد تحت نظارت سامانه مورد نظر انجام خواهد شد.
رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته تشریح کرد: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه IRNGV.ir اطلاعات خود را ثبت کرده و سپس با انتخاب کارگاه هایی که مورد تأیید وزارت صمت است و لیست آن به تفکیک هر استان در سامانه قرار داده شده به نزدیک ترین کارگاه محل سکونت خود مراجعه کرده و بدین ترتیب فرآیند تبدیل صورت خواهد گرفت.
محمودیان خاطرنشان کرد: سامانه مورد نظر طوری طراحی شده که دارای سه گزینه تبدیل، صدور گواهی سلامت و خدمات فنی است و متقاضیانی که برای اولین بار برای این امر اقدام می کنند گزینه تبدیل را انتخاب کرده و قطعه استاندارد مورد تأیید در مراکز مجاز زیر نظر بازرس برای آنان قرار داده خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که مردم پس از فرآیند تبدیل گواهی سلامت سیستم سوخت رسانی را از مالک مرکز دریافت کنند تا در آینده برای برخورداری از خدمات معاینه فنی و سایر خدمات با مشکلی مواجهه نشوند.
وی ضمن اشاره به آماری از خودروهایی که تاکنون برای فرآیند تبدیل اقدام کرده اند، گفت: پس از آبان ماه سال 98 و سهمیه بندی بنزین، تفاوت قیمت سی ان جی و بنزین منجر به این مسأله شد تعداد زیادی از خودروها برای دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کنند و از سال گذشته تا کنون تعداد 30 هزار خودرو به صورت آزاد به گازسوز تبدیل شده اند.
رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته در پاسخ به این پرسش که چرا خودروهای شخصی باید هزینه زیادی را برای تبدیل بپردازند و دولت همانند خودروهای عمومی یارانه ای را برای آنان در نظر نگرفته، بیان کرد: با توجه به اینکه خودروهای شخصی نسبت به خودروهای عمومی مسافت کمتری را طی می کنند در زمره تسهیلات دولت قرار نگرفته اند.
محمودیان درباره ظرفیت های لازم برای فرآیند تبدیل در کشور تصریح کرد: در بخش تبدیل خودروهای شخصی محدودیت خاصی وجود نداشته اما در بخش تأمین قطعات مانند مخازن سال گذشته با کمبود مواد اولیه مواجهه شدیم که تعطیلات کرونا بخشی از آن بود. در حال حاضر مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی تأمین شده و تا ماه آتی ظرفیت ایجاد شده به تدریج افزایش خواهد یافت.
وی با تأکید بر اینکه طرح دوگانه سوز کردن خودروها بر افزایش مصرف CNG و صرفه جویی در مصرف بنزین تأثیرگذار بوده یادآور شد: از سال 1382 تا 1389 که طرح دوگانه سوز کردن خودروها آغاز شد نرخ رشد مصرف سی ان جی هر سال 100 در صد بوده است. از پایان سال 1389 که قیمت سی ان جی 7 برابر شد میزان مصرف سی ان جی به 20 میلیون متر مکعب در روز رسید و این میزان تا سال 1398 ادامه داشت.
رییس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته اضافه کرد: از آبان ماه 98 و با سهمیه بندی بنزین و با وجود اختلاف قیمت بنزین و سی ان جی میزان مصرف سی ان جی به 24 میلیون متر مکعب در روز رسیده است. ضمن اینکه به علت برابری ارزش انرژی بنزین و سی ان جی با افزایش مصرف هر متر مکعب سی ان جی در کشور به همان میزان در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد.