ویژگی های برتر فناوری های پیشرفته کمک راننده ایمن براساس تحقیقات موسسه ایمنی معرفی می شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، تحقیقات تازه ای خارج از آمریکا انجام شده که نشان می دهد وجود بعضی از فناوری های پیشرفته کمک راننده مثل سیستم های کروز کنترل تطبیقی و سیستم هشدار انحراف از مسیر باعث کاهش تصادفات شوند. این در حالی است که سایر سیستم های کمک راننده تأثیر چندانی بر این موضوع ندارند.
موسسه بزرگراه های میان ایالتی آمریکا، به منظور بررسی ایمنی و ویژگی سیستم های کمک راننده و تأثیرات آنها بر آسیب های جسمی و خسارت های ناشی از تصادفات تحقیقی را بر روی مدل 2013 سری 7 بی ام و انجام داده است.
برای انجام این آزمایش، به خودروها با سطوح مختلف ایمنی، بیمه نامه ای ارائه شد و در هر خودرو، متناسب آن یک سیستم کمک راننده تعبیه شد.
گروه اول سیستم هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خط، گروه دوم ترمز اضطراری اتوماتیک AEB را در لیست بیمه نامه اضافه کرده بودند. گروه سوم سیستم کروز کنترل تطبیقی و گروه چهارم، پیشرفته ترین فناوری کمک راننده یعنی سیستم خطوط جاده و هشدار ترافیک را اضافه کردند.
نتایج نشان داد که سیستم هشدار برخورد از جلو مثل ترمز AEB و سیستم هشدار خطر از جلو به همراه سیستم کروز کنترل تطبیقی به طور شگفت انگیزی آسیب های فیزیکی و خسارات ناشی از تصادفات را کاهش می دهند درحالیکه سیستم خطوط جاده و هشدار ترافیک تأثیر چندانی بر این مسئله ندارند.
سیستم های هشدار برخورد به جلو، هشدار خروج از خط و ترمز AEB در کنار هم احتمال برخورد را تا 5 درصد کاهش می دهند و باعث کاهش 11 درصدی خسارات و کاهش 16 درصدی آسیب های جسمی و فیزیکی می شوند.
علاوه بر این سیستم ها به همراه سیستم کروز کنترل تطبیقی، 6 احتمال تصادف را تا 6 درصد کاهش می دهند و همچنین باعث کاهش 27 درصدی خسارات و کاهش 37 درصدی آسیب های جسمانی می شوند.
با این حال سیستم های خطوط جاده و هشدار ترافیک از نظر آماری تأثیر چندانی بر میزان تصادفات نداشتند.
پیش از این نیز، موسسه بزرگراه های میان ایالتی آمریکا تحقیق مشابهی را بر روی نیسان راگ انجام دادند. گفته می شود تحقیق انجام شده بر روی بی ام و، تاکنون گستردهترین تحقیقی بوده که بر روی سیستم های کمک راننده انجام شده است.