سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: با بازار آشفته قیمت خودروهای سنگین و سبک مواجهیم و تا زمانی که دلالها در بازار قیمت سازی کنند، وضع همین گونه خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، سید یاسر رایگانی افزود: خودروی سنگین اف اچ که ۱۶ ماه پیش با ارز ۴۵۰۰ تومانی ۴۱۶ میلیون تومان بود، اکنون در قیمت سازیها و دلالیها حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری میکنند یعنی بیش از ۶ برابر؛ در شرایطی که قیمت ارز تقریبا ۳ برابر شده است.
وی گفت: قیمت ولووی ۵۰۰ از ۴۲۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و ماشین ولووی مدل ۱۳۵۳ که از رده خارج است در یک سال اخیر از ۶۰ میلیون به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و خودروی سنگین البرز که بهمن و اسفند سال گذشته ۳۱۵ میلیون تومان به فروش میرسید، در قیمت سازیهای دلالها حدود ۵۹۰ میلیون تومان آگهی میشود در حالی که این خودرو در داخل مونتاژ میشود.
رایگانی افزود: در این شرایط شاید سایتهایی مانند دیوار یا شیپور با این دلالها شریکند و نفعی از این قیمت سازیها میبرند که امیدواریم اینگونه نباشد.
وی گفت: این سایتها نباید اجازه دهند که دلالها از فضای سایتشان سوء استفاده کنند و به رانندههای زحمتکشی به صنعت حمل و نقل کشور خدمت میکنند، اجحاف شود.
سخنگوی تعزیرات افزود: در فضای مجازی چند روز پیش رانندهای به من پیام داد و میگفت خودروی سنگین خود را قبل از عید فروخته و معادل این مبلغ وام هم گرفته است و باوجود این وام حتی همان ماشین خود را نمیتواند بخرد، چه اتفاقی افتاده است؟
رایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مگر با دستور دادستانی قرار نشد سایتهای خودرویی قیمت را درج نکنند؟ گفت: همین طور بود و قرار شد قیمت را توافقی اعلام کنند، اما در متن آگهی خودروهای سنگین از کلمه توافقی استفاده میشود، اما وقتی جزییات و اطلاعات خودرو را بررسی میکنیم میبینیم آنجا قیمت زده اند.
وی افزود: خیلی از این اتفاقات در اختیار دلالان است و خیلی راحت بدون اینکه کسی کاری با آنها داشته باشد قیمت سازی میکنند و برخی ماشینها را نگه داشته و از بازار جمع آوری کرده اند و به هر قیمتی که دوست دارند میفروشند و هیچ کسی جلودار آنها نیست.
رایگانی درباره افزایش مهارگسیخته قیمت خودروهای سواری نیز گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود درحالیکه در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده میشود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.
وی افزود: قرار نیست میان قیمت کف بازار و کارخانه این اختلاف قیمت وجود داشته باشد تا هر کسی که میخواهد قیمت سازی کند و همه این موارد در اختیار چند دلال است.
سخنگوی تعزیرات با اشاره به اینکه ما باید در همه صنایع کشور دست دلالها و واسطهها را کوتاه کنیم، گفت: تا چه زمانی دلالها باید تعیین کننده قیمت در کشور ما باشند و یکی از خودروسازان داخل که نمایندگی خودروی چین است افزایش حدود ۲۳ درصدی قیمت داشته است.
رایگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این شرکت مجوزی برای افزایش قیمت دریافت کرده است؟ افزود: این سوال ما هم هست و قاعدتا این افزایش قیمت خودرو حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان نباید قانونی باشد و اگر قانونی است دوستان ما در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان اعلام کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سازمان حمایت این قیمتها را تایید و اعلام نمیکند؟ گفت: شما یک پرونده پیدا کنید که اتحادیه مرتبط با خودروهای سنگین به تعزیرات فرستاده باشند و مثلا بگویند که فلان شرکت قیمت سازی کرده است.