اکبر ترکان - دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مشاور رییسجمهور - در حالی اخیرا در اظهاراتی یکی از مدیران پیشین یک شرکت خودروسازی بزرگ (ایران خودرو یا سایپا) را حتی برای اداره یک مغازه لبنیاتی نیز قابل ندانسته است، که در یک دهه اخیر چند نفر مدیرعاملی این دو شرکت را بر عهده داشتهاند.
از گروه صنعتی ایران خودرو شروع میکنیم که در حدود یک دهه اخیر سه مدیرعامل را به خود دیده است. از مدیرعامل فعلی - هاشم یکهزارع - که در زمان دولت فعلی منصوب شده اگر بگذریم، تنها دونام باقی میماند، منوچهر منطقی و جواد نجمالدین
منوچهر منطقی در سال ١٣٨١ به مدیرعاملی ایران خودرو منصوب شد و تا سال 1388 در این سمت باقی ماند. وی حضور در بخشهای مختلف صنعتی کشور تا پیش از انتصاب به مدیرعاملی ایران خودرو را در کارنامه داشت. منطقی فروردین 1388 با حکم وزیر صنایع و معادن وقت برکنار و جواد نجمالدین جایگزین او شد.
پس از وی جواد نجمالدین که حدود 20 سال سابقه فعالیت در صنعت خودرو را داشت به این سمت منصوب شد. وی تا سال 1392 مدیرعامل ایران خودرو باقی ماند تا این که با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت تدبیر و امید، جای خود را به هاشم یکهزارع داد. یکهزارع همچنان مدیرعامل ایران خودرو است.
اما گروه خودروسازی سایپا در یک دهه اخیر شاهد تعویض سه مدیرعامل بوده است. احمد قلعهبانی در سال 1380 بر صندلی مدیرعاملی این شرکت تکیه زد و تا سال 1386 در این سمت حضور داشت.
پس از قلعهبانی مهرداد بذرپاش در بهمن ماه 1386 مدیرعامل سایپا شد. بذرپاش 28 ساله فروردین ماه همان سال با حکم احمد قلعهبانی - مدیرعامل وقت سایپا - به مدیرعاملی پارس خودرو منصوب شده بود، اما نکته جالب این بود که 10 ماه بعد جای کسی را که برای او حکم زده بود (قلعهبانی) در سایپا گرفت.
بذرپاش پیش از مدیرعاملی پارس خودرو و سایپا، سوابقی همچون مشاور شهردار تهران در زمان شهرداری محمود احمدینژاد و پس از آن ریاست مشاوران جوان احمدینژاد در اوایل دوران ریاستجمهوری وی را بر عهده داشت.
عمر مدیریت بذرپاش در سایپا بیش از سه سال نبود و در سال 1389 جای خود را به نعمتالله پوستیندوز داد. پوستیندوز در سال 1374 به عنوان مدیر منابع انسانی پارس خودرو و از سال 1380 تا 1385 در سمت مدیر توسعه مدیریت در این شرکت فعالیت داشت. او در سال 1385 مدیرعامل امداد خودروی سایپا شده بود.
نعمتالله پوستیندوز تا سال 1391 مدیرعاملی سایپا را بر عهده داشت و پس از آن جای خود را به سعید مدنی داد. مدنی نیز پیش از تکیه زدن بر صندلی مدیرعاملی سایپا سمتهایی مختلفی همچون مدیرعاملی و قائم مقامی پارس خودرو و ریاست هیات مدیره ایندامین سایپا را در کارنامه داشت و در دورهای نیز عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سازه گستر سایپا بود. وی همچنان به عنوان مدیرعامل سایپا فعالیت میکند.
حال با این تفاسیر فکر میکنید روی سخن مشاور رییسجمهوری مبنی بر اینکه "پیش از این کسی که لبنیاتی را اداره نکرده بود، مدیر یک خودروسازی بزرگ شد"، کدام یک از افراد نامبرده در بالا بوده است؟ شما نظر بدهید.
منبع:ایسنا