به اعتقاد یک فعال بازار خودرو، واردات سی کی دی سیاست کاهش مصارف ارزی دولت را تامین نمی کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد؛ جمشید حسینی مدیر عامل شرکت نگین خودرو با اشاره به مشکلات ارزی کشور گفت: وقتی یک محصول مشخص از یک کارخانه را بررسی میکنیم (بطور مثال یک خودروی چینی که در حال مونتاژ در کشور است)، مشاهده می شود که قیمت CKD (واردات قطعات منفصله) آن از CBU (واردات کامل خودرو) – آن هم با امکانات مساوی - اگر بیشتر نباشد کمتر نیست.
او افزود: در شرایط مساوی حتی واردات خودرو به صرفه تر است و اگر قرار به مدیریت ارزی است آیا واردات خودرو به صورت سی کی دی هدر رفت ارزی ندارد؟
حسینی به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: دولت به طور متوسط حدود ۱۵۰ درصد قیمت هر خودرو از واردات خودرو درآمد دارد، که این شامل در آمدهای مستقیم مانند سود و عوارض گمرکی و غیر مستقیم شامل اسقاط خودرو، هزینه های شماره گذاری، دو موردفیش ده درصد، ارزش افزوده و سایر هزینه های واردات است؛ در حالی که در CKD حداکثر این درآمدزایی برای دولت 15 الی 40 درصد است، پس با توقف روند واردات، دولت هم از بعد خروج ارز ضرر می کند و هم از بعد درآمدزایی.
این فعال بازار خودرو افزود: این موضوعات غیر از مباحث کیفیت تولید و میزان مصرف و مسائل دیگر است، وقتی همه سیاست های دولت در بخش خودرو را در کنار هم می بینیم درک این موضوع سخت است که کاری را انجام می دهند که ارزبری بیشتری دارد و درآمد کمتری را برای دولت ایجاد می کند، شاید دولت بحث اشتغال را مطرح نماید اما مگر در واردات خودرو اشتغال نداریم؟
طبق آمار رسمی انجمن واردکنندگان، تعداد افراد شاغل در صنعت واردات برابر با ٢٥٠٠٠ نفر است و این در حالیست که سهم واردکنندگان رسمی ٥ درصد از کل سهم بازار خودرو می باشد.
حسینی با اظهار تاسف از سیاستهای اتخاذ شده طی دو سال گذشته در حوزه واردات تاکید نمود که تا چند ماه آینده تمامی نمایندگیهای رسمی با سرمایه گذاریهای عظیمی که در حوزه خدمات پس از فروش انجام دادند تعدیل نیروی بالای ٦٠ درصد خواهند داشت و تمام شرکتها در این حوزه برای بقا مبارزه خواهند کرد.