هر گونه کپی برداری کامل یا بخشی از مطالب این سایت در سایر سایت های اینترنتی، نشریات کاغذی، شبکه های اجتماعی و ... حتی با ذکر منبع ممنوع و فقط با اجازه کتبی از «خبرماشین» بلامانع است.
«خبرماشین» - نوشته و عکس: محسن مرادی/ وانت های دوکابین جان سخت دودیفرانسیل در کشورمان، بسیار مورد توجه هستند و این مدل ها با قابلیت باربری مناسب، حمل سرنشین و توانایی عبور از مسیرهای صعب العبور، چند منظوره بوده و این ویژگی موجب شده تا برخی خودروسازان به سراغ برندهای چینی رفته تا این نیاز بازار را پوشش دهند.
در همین رابطه بخوانید:
بررسی فنی و تجربه رانندگی آفرود با پیکاپ آمیکو آسنا + عکس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از «مجله ماشین»؛ یکی از تازه واردهای این گروه، وانت آسنا است. شرکت آمیکو با کمک زیر مجموعه خود یعنی ارس خودرو دیزل اقدام به تولید وانت های آسنا و آراز با همکاری شرکت Huanghai چین کرده است. آراز نمونه تک کابین محسوب شده که در مدل های محور جلو و دو دیفرانسیل به فروش خواهد رسید، همچنین آسنا بهصورت دوکابین دو دیفرانسیل تولید می شود. آنچه در پی می آید معرفی این عضو جدید بازار خودروی کشور است.
سپر حجیم و همرنگ بدنه
در نمای جانبی کشیدگی و فاصله محوری زیاد و رینگ های مشکی 6 پره دوبل و لاستیک ها هماهنگی مناسبی داشته و به خوبی فضای داخل گلگیرها را پرکرده اند. نمای عقب تحت تأثیر سپری بزرگ و حجیم قرار گرفته است. چراغ های عقب بزرگ و گرافیک سادهای دارند و استفاده از نوار نئونی در شب زیبا جلو می کند. حجم و ابعاد قسمت بار با توجه به نبود کپسول های گاز در این قسمت بسیار بزرگ و کاربردی شده که نکته مثبت آن پوشش رنگ الکترواستاتیک بوده که در مقابل سایش و خراشیدگی بسیار مقاوم است.
کابینی مشابه هایلوکس
مجموعه داشبورد و تزئینات داخلی تقریباً مشابه تویوتا هایلوکس هستند. استفاده از چرم نارنجی برای صندلی ها و بخشی از رودری ها با خصوصیات یک وانت کار و خشن هماهنگ نیست اما آستانه بلند درها و رکاب های بزرگ باعث سهولت ورود و خروج به اتاق می شود.
محل های مختلف قرار دادن لوازم همراه و بطری آب در قسمت جلو و عقب و محفظه زیر آرنجی بزرگ از نقاط قوت اتاق است. دکمه دنده کمک و مه شکنها در سمت چپ و بخش زیرین فرمان قرار دارند. دکمه CNG در قسمت زیر کنسول وسط جلوی لیور دنده جای گرفته است. فضای صندلی های عقب مناسب بوده و به علت بزرگی اتاق فضای سر و شانه ها مناسب است. برخی امکانات آسِنا شامل دو عدد اربگ، فرمان چرم، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با 4 بلندگو، نمایشگر 8 اینچی، دوربین دید عقب، سامانه ناوبری، دکمه های چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و سایر آپشن های متداول در این کلاس است. نکته دیگر مشابه بودن چراغ مطالعه و جای عینک با کاپرا بود. در کل دسترسی به ادوات و طراحی اتاق به دلیل الهام گرفتن از روی مدل هایلوکس مناسب جلوه می کرد.
چالش کپسول گاز!
پیشرانه این وانت توسط میتسوبیشی تامین شده که برچسب ها و نوشته های روی بدنه بر این مهم تاکید دارند. پیشرانه 4G69 روی خودروهایی مانند کاپرا، لندمارک، وینگل، فوتون تونلند و بسیاری از تولیدات چینی بازار به کار رفته است. این نمونه با حجم 2400سی سی توانایی دستیابی به حداکثر قدرت 143 اسببخار وگشتاور 200 نیوتنمتر را دارد. جعبه دنده 5 سرعته دستی با دنده کمک های سبک و سنگین به صورت لیور برقی مجموعه انتقال قدرت این وانت بزرگ جثه را تشکل می دهند.
با روشن کردن خودرو به دلیل استفاده از فن برقی و حذف کلاچ پروانه مکانیکی، صدا و لرزشی احساس نمی شود و اگر دمای آب بالاتر رود تقریباً صدایی به گوش نمی رسد. البته بلند بودن اگزوز به دلیل طول زیاد کابین و انباره بزرگ آن در کم صدا بودن وسیله بی تأثیر نیست.
پیشرانه با هر دو نوع سوخت بنزین و گاز استارت می خورد که در صورت روشن شدن با گاز هیچ گونه تغییری در صدا و نرم کارکردنش صورت نمی گیرد. با شروع حرکت در خیابان عملکردی مشابه کاپرا را شاهد هستیم. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل با کمک فنر و در عقب اکسل سلب یک تکه با فنر شمش و کمک روغنی است.
نرمی تعلیق مناسب بوده و لاستیکهای پهن هندلینگ مناسبی را فراهم کرده که ترمزهای قوی با دو پیستون در جلو باعث اطمینان بیشتر برای توقف این وانت سنگین وزن خواهند بود. اما اگر سیستم 4 کاناله در این بخش وجود داشت، توان ترمزگیری بهتری را در چرخ های عقب شاهد بودیم.
تردد درون شهر به دلیل طول زیاد وسیله کمی نیاز به تمرین داشته و می توان گفت در خیابان های شلوغ برای این وانت جای پارک وجود ندارد. در حالت گازسوز مقداری افت شتاب و کشش احساس می شود، ولی خودرو نرم و روان کار می کند. با تعویض حالت گاز به بنزین و یا برعکس هیچ تقه یا افتی احساس نمی شود.
اما نکته عجیب قرار گرفتن ورودی گاز درون محفظه موتور بوده که برای هر بار سوخت گیری باید در موتور باز شود! تعبیه کردن مخزن CNG در زیر اتاق و موازی با باک سوخت باعث حفظ فضای مفید قسمت بار گردیده اما باید دید توزیع وزن با توجه به اختلاف وزن کپسول پر و خالی با باک بنزین چگونه محاسبه گردیده و آیا تأثیری در تعادل خودرو دارد یا خیر. کپسول و اتصالات بهخوبی مورد عایقبندی قرار گرفته و در عبور از مسیرهای صعب العبور جای نگرانی وجود ندارد، اما به دلیل فاصله محوری زیاد، هنگام عبور از تپه ها و موانع بلند برخورد و سایش کف و شاسی با زمین محتمل است.
مشخصات فنی آمیکو آسنا
|
تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه
|
4/ خطی
|
حجم پیشرانه (سیسی)
|
2378
|
حداکثر قدرت (اسببخار/ دور در دقیقه)
|
143
|
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر/ دور در دقیقه)
|
200
|
نوع جعبه دنده
|
5 سرعته دستی با قفل دیفرانسیل
|
طول، عرض و ارتفاع (میلیمتر)
|
5560x1840x1830
|
فاصله محوری (میلیمتر)
|
3400
|
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
|
7/10
|
ابعاد رینگ/ لاستیک
|
275/65 R16
|
دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین دید عقب، پارک کردن را آسان کرده است. با توجه به اینکه پلاک و مدارک هنوز ارسال نشده بود، زیاد نتوانستیم در شهر تردد نموده و تست قابلیت های آف رود هم به زمان دیگری موکول گردید، اما دنده های کمکی تست کوتاهی شد و روی کمک سنگین قدرت چندین برابر می شد که در دندههای 1، 2 و 3 کشش به خوبی حفظ می شد. از آقایان میثم امینی و علی آذری در نمایندگی آمیکو رشت به جهت صرف وقت و همکاری در تهیه این مطلب تشکر می کنیم. جهت مشاهده قیمت وانت آمیکو آسنا روی لینک زیر کلیک کنید.