اگرچه با وجود رشدی که تولیدات چینی طی 10سال گذشته در کشور داشتهاند، آنها تنها نزدیک به 8 درصد از بازار خودروی کشور را پوشش میدهند، اما آخرین آمار از تولیدات خودروسازان چینی در 4 ماه گذشته نشان میدهد خودروهای سواری چینی مونتاژی، رکوددار افزایش تولید خودروهای سواری در کشور بودهاند.
سوال اصلی در رابطه با فعالیت چینیها در صنعت خودروی کشور این است که دلیل افزایش خودروهای چینی در ایران چیست این سوال در شرایطی مطرح است که خبرگزاری فرانسه طی هفته جاری اعلام کرد که در چین تنها یک چهارم خریداران خودروهای داخلی را انتخاب میکنند. سوال دیگری که در این رابطه مهم بهنظر میرسد این است که با توجه به نگاه منفی که همواره نسبت به کالاهای چینی در میان مشتریان وجود داشته، شرکتهای خودروساز چینی چگونه توانستند بر این نگاه منفی غلبه کنند و محصولات خود را در میان مشتریان ایرانی توسعه دهند؟
سوالاتی که در بالا عنوان شد، در حالی مطرح است که خودروسازان چینی نه تنها در بخش خصوصی کشور حضور پررنگی دارند بلکه رد پای آنها در شرکتهای خودروسازی بزرگ کشور نیز به وضوح مشاهده میشود. اگرچه حضور همهجانبه چینیها در صنعت خودروی کشور تا میزان زیادی مدیون تحریمهای اعمال شده علیه صنعت خودروی کشور از سوی غرب است، اما نمیتوان تنها عوامل بیرونی را دلیلی بر رشد چینیها در بازار و صنعت خودروی کشور دانست.
کارشناسان عقیده دارند عوامل داخلی متعدد دیگری در کنار تحریمهای غرب علیه صنعت خودروی کشور، باعث رو آوردن بخشی از مشتریان بازار خودرو به محصولات چشمبادامیها و در نهایت رشد آنها در کشور شده است.
با نگاهی به رفتار مشتریان در برخورد با چینیهای بازار، میتوان متوجه شد که گرایش به این محصولات که زمانی بهدلیل «چینی» بودن از اقبال خاصی برخوردار نبودند، تا حدود زیادی به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان طی سالهای اخیر نیز بازمیگردد.
به عقیده کارشناسان تسلط بیچون و چرای خودروسازان بزرگ کشور بر بازار داخلی و عرضه محصولاتی بدون تنوع، یکی از دلایل اصلی استقبال مشتریان از هر خودروی جدید است؛ فرقی ندارد این محصول چینی باشد یا از کشوری دیگر.
منبع: خبرآنلاین