رئیس نظارت بر بیمه های خودرو بیمه مرکزی تهران با اشاره به حذف کوپن بیمه شخص ثالث گفت : در سال جاری کوپن های بیمه شخص ثالث حذف شده و مشتریان یک بار کد QR که دارای اطلاعاتی از قبیل اطلاعات فردی ، خودرویی ، تعهدات بیمه نامه و حق بیمه است دریافت می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از خبرخودرو، علی رشیدی اظهار داشت: در گذشته به دلیل اینکه سیستم های کنترلی و بانک های اطلاعاتی وجود نداشت به ناچار به سمت کوپن بیمه شخص ثالث رفتیم ؛ اما امروزه با پیشرفتی که در حوزه آی تی صورت گرفته کوپن ها حذف شده و در ازای آن یک بارکد QR به مردم ارائه می شود.
وی گفت : با توجه به اینکه مدت اعتبار بیمه نامه های شخص ثالث یک ساله است ، نیازی نیست که مردم جهت دریافت کد به شرکت های بیمه مراجعه کنند ، بلکه در زمان تجدید بیمه نامه ها کد QR دریافت می کنند .
به گفته وی هدف از کوپن های بیمه شخص ثالث کنترل خسارت است.
وی افزود: کوپن های بیمه نامه برای مردم یک بار روانی ایجاد کرده بود، چرا که مردم تصور می کردند که لازم است نسبت به 4 کوپن بیمه نامه مراقبت بیشتری شود، اما با حذف کوپن و دریافت کد QR این مشکلات حل می شود.
علی رشیدی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیمه مرکزی با سازمان های مختلفی از قبیل نیروی انتظامی و پزشکی قانونی و غیره همکاری می کند و در این میان کسانی بودند که به راحتی برگه های بیمه نامه جعل را ارائه می کردند با اجرای این طرح که یک بار کد QR است از این جعل جلوگیری می شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای این طرح افزایش هزینه ای به دنبال دارد ، گفت: طرح جدیدی که از سال آینده اجرایی می شود، در هزینه های هیچ تاثیری ندارد و همچنان مانند گذشته باید هزینه های معینی پرداخت نمایند.
وی افزود: اجرای این طرح مقدمه ای برای الکترونیکی کردن کلیه بیمه نامه ها است .
وی در خصوص کد یکتا گفت : کد یکتا کدی است که شرکت های بیمه زمان صدور بیمه موظف هستند که کلیه مشخصات یک بیمه نامه را تکمیل نمایند و برای صدور بیمه نامه به بیمه مرکزی دهند تا تایید شود و به هر بیمه نامه یک کد یکتا تعلق می گیرد که این کد موجب می شود که بیمه نامه های جعلی به راحتی شناسایی شوند.
وی در پایان افزود: مردم می توانند با مرجعه به سایت بیمه مرکزی به نشانی WWW.centinsur.ir از بیمه نامه و کد یکتای آن اطمینان حاصل نمایند.