خودروهای هیبریدی و برقی ممکن است تیتر اخبار را در اختیار داشته باشند اما مرز واقعی در اقتصاد سوخت، حرکت به سمت استفاده از مواد سبکتر خواهد بود.
خودروسازان چندین دهه است که سرگرم آزمایش استفاده از مواد سبک وزن بودهاند اما این تلاشها با بکارگیری استانداردهای سخت گیرانه در زمینه مصرف بنزین، فوریت بیشتری پیدا کرده است.
از سوی دیگر سبکتر بودن به معنی ایمنی کمتر نیست. خودروهای ساخته شده از مواد جدید در حال حاضر در حال گذراندن تستهای تصادف دولتی هستند. حدود 30 درصد از خودروهای جدید کاپوتهایی از جنس آلومینیوم دارند که میتواند به اندازه فولاد ضربه را جذب کنند.
در این بین برخی از خودروسازان با سازندگان هواپیما تیم تشکیل دادهاند که سالها آمار شبیه سازی تصادف برای مواد سبک داشتهاند.
فورد هفته گذشته با رونمایی یک خودروی فوژن سبک وزن، دورنمایی از آینده را به نمایش گذاشت. نمونه اولیه این خودرو که با همکاری وزارت انرژی آمریکا ساخته شد، با دهها تغییر صورت گرفته در قطعات و مواد، حدود 800 پوند سبکتر از خودروی معمولی فوژن است.
داشبرد خودرو از فیبر کربن و کامپوزیت نایلون به جای فولاد ساخته شده و شیشه عقب از ماده محکمی ساخته شده که مشابه پلاستیک باریکی است که به عنوان کاور برای تلفن همراه استفاده میشود.
این خودرو روتورهای ترمز آلومینیومی دارد که 39 درصد سبکتر از روتورهای چدنی بوده و چرخهای از جنس فیبر کربن 42 درصد سبکتر از چرخهای آلومینیومی هستند. وزن سبکتر اجازه میدهد از موتور کوچکتری در این خودرو استفاده شود که مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.
با اینهمه پیش از این شماری از خودروها در کاهش وزن جهش کردهاند. رنج راور 2013 که از سال گذشته به فروش گذاشته شد، با استفاده از بدنه تمام آلومینیومی حدود 700 پوند وزن کم کرد در حالیکه آکورا ام دی ایکس با افزایش استفاده از فولاد محکم، آلومینیوم و منیزیم 275 پوند سبکتر شد.
فورد پیکاپ اف 150 2015 با بدنه آلومینیومی رونمایی کرده که وزن آن 700 پوند کمتر شده و تا اواخر امسال به بازار عرضه میشود.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، مورگان استنلی برآورد کرده است اگر 110 پوند از وزن هر یک از یک میلیارد خودروی موجود در جادههای جهان کم شود، هر سال 40 میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
منبع : ایسنا