مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خودروهای بنز و هیوندای استانداردهای جدید را پاس نمیکنند و با آنها که صحبت میکنیم میگویند این استانداردها را نمیتوانیم پاس کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» به نقل از ایسنا، هاشم یکهزارع در پنجمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: اینگونه نمیشود که همه کارها را جهشی انجام دهیم و باید برنامهریزی منطقی داشته باشیم.
وی با بیان این که نمیشود خودروهایی که در آلمان و کره تردد میکنند نتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند، اما ما بتوانیم، خاطرنشان کرد: ایران خودرو و سایپا مخالفتی با ایجاد قطب سوم خودروسازی ندارد و اگر بتوانیم به ایجاد آن کمک میکنیم. البته یک شبه نمیتوان قطب سوم را ایجاد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: به والله قسم خصوصیسازی صنعت خودرو را نجات خواهد داد، بنابراین نباید در این راه مانعی ایجاد شود. اگر همین امروز سه سرمایهگذار پیدا شوند و صندلی ایران خودرو و سایپا را بگیرند و حتی بنده و مدیرعامل سایپا را نیز عوض کنند، به نفع صنعت خودرو است.
وی لفزود: وقتی در حال حاضر ظرفیت تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم، چرا خودروسازان تحت فشار قرار می گیرند که خط تواید جدید ایجاد شود.
یکهزارع افزود: پلتفرم ملی ایران خودرو در حال طراحی است و طبق برنامهریزی صورت گرفته طی ۱۰ سال ۲۳ مدل خودرو از جمله خودروهای برقی و هیبریدی بر روی آن تولید خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۱، یک درصد از تولیدات ایران خودرو مختص خودروهای برقی خواهد بود و این میزان در سال ۲۰۲۵ به هفت درصد میرسد. البته در حال حاضر نیز نمونههای خودروی برقی تولید شده اما ابتدا باید زیرساختها و دستگاههای شارژ آن ایجاد شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: برخلاف آنچه که گفته میشود در حال حاضر کل سهم خودروهای برقی در صنعت خودروی جهان برابر با سه درصد تولیدات است و نباید اینگونه تلقین کنیم همه در جهان خودروی برقی تولید میکنند و ما جا ماندهایم.
یکهزارع افزود: در سال ۲۰۲۵ تقریبا خودروهای فعلی دیگر وجود نخواهند داشت. همچنین از اواخر ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ اولین خودروی تولیدی بر روی پلتفرم جدید تولید خواهد شد.