ایرج یزدان بخش با توجه به وجود برخی موانع و مشکلات در پرداخت مطالبات قطعه سازان افزود : متاسفانه برخی برنامه ها و اقدامات دولت قبل در این جریان تاثیر گذار بود اما خوشبختانه در ماههای اخیر این روند بهبود یافته و موانع و مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است.
وی در ادامه وضعیت قطعه سازان را به جهت رشد تولید تا حدودی مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت : با رشد تولید و فروشی که از ابتدای سال صورت گرفته ، وضعیت و شرایط قطعه سازان روند مناسبی یافته است .
وی تاکید کرد : هم اکنون مشکلی در روابط و همکاری خودروسازان و قطعه سازان وجود ندارد اما چنانچه قیمت تولیدات خودروسازان بر اساس واقعیت ها تعیین شود این روند خوب همکاری تداوم خواهد داشت.
وی همچنین به سیر صعودی واردات خودرو پرداخت و گفت : برای جلوگیری از افزایش واردات باید خودروسازان نسبت به تنوع بخشی و ارتقاء کیفیت در این صنعت اقدام کنند هر چند در این راستا افزایش تعرفه توسط دولت می تواند از سیر واردات خودرو به کشور جلوگیری نماید .
وی با اشاره به طرح مدیریت بر واردات خودرو گفت : چنانچه بر روند واردات خودرو کنترل و نظارتی درستی صورت نگیرد مسلما در آینده نزدیک به تولید داخل ضربه جدی وارد خواهد شد.
این فعال قطعه سازی کشور با اشاره به تعیین مهلت برای حذف تعرفه واردات خودرو اظهار اشت : برای حذف تعرفه واردات دولت باید برای خودروسازان مهلت تعیین کند و این اقدام به تدریج صورت گیرد تا در این جریان شرکتهای خودروساز در مسیر رشد و ارتقاء کیفی تولیدات و بهبود فرایند تولید اقدام نمایند پس از این مهلت باید تعرفه ها حذف شود تا رقابت واقعی در صنعت خودرو شکل گیرد.
یزدان بخش با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه تنها ابزار حمایتی دولت از صنعت خودرو است ،گفت : در سالهای اخیر حمایت دولت از صنعت خودرو صرفا بواسطه تعرفه واردات بوده و متاسفانه در این مدت حمایت دیگری از صنعت خودرو صورت نگرفته است.
منبع: خبرخودرو