محمد خان بلوکی با اشاره به مشکل صاحبان کامیون های فرسوده جهت جایگزینی افزود : متاسفانه قیمت بالای کامیون های جدید ، دارندگان کامیون های فرسوده را برای نوسازی با مشکل مواجه کرده است.
وی در ادامه به لزوم اختصاص ارز دولتی جهت واردات کامیون به کشور تاکید کرد و گفت : در صورت معافیت های گمرکی و اختصاص ارز دولتی جهت واردات کامیون به کشور می توان بسیاری از کامیون های فرسوده را با هزینه بسیار کم ، نوسازی و جایگزین نمود.
وی گفت : به نظر می رسد با سهولت در واردات معضل نوسازی کامیون های فرسوده حل خواهد شد.
وی با اشاره به آمار کامیون های فرسوده در کشور تصریح کرد : هم اکنون 190 هزار کامیون فرسوده بالای 26 سال و حدود 40 هزار دستگاه کامیون بالای 45 سال در کشور وجود دارد که تا کنون نسبت به نوسازی آنها اقدام نشده است.
وی افزود : قطعا تردد این خودروها در کشور علاوه بر مصرف بالای سوخت ، آسیب های جانی و مالی را به جامعه وارد خواهد کرد.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور در ادامه با توجه به آمار تولید تجاری سازان در کشور خاطر نشان کرد : با وجود افت تولید خودروهای باری و سنگین در داخل اما همچنان بسیاری از صاحبان کامیون های فرسوده تمایلی به خرید و جایگزین نمودن خودرو فرسوده خودبا محصولات داخلی را ندارند و ترجیح می دهند از محصولات وارداتی استفاده کنند.
خان بلوکی تاکید کرد : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور سهولت در واردات کامیون به کشور تلاش هایی را داشته است که ظرف ماه های آتی برنامه این سازمان مشخص و اعلام خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به واردات کامیون های دست دوم ، گفت : البته اغلب خودروهای دست دوم نیز قیمت بالایی داشته و از توان مالی صاحبان خودروهای فرسوده خارج است.
وی تاکید کرد : در صورتی که مصرف مازاد سوخت کامیون های فرسوده طی دو سال محاسبه شوند مسلما رقمی به اندازه نوسازی کل کامیون های داخلی خواهد شد.
منبع: خبرخودرو