مهندس ولی آذروش افزود: معاینه فنی خودرو، اصلیترین راهکار کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی است و این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از دومیلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند.
وی با اعلام اینکه 14 مرکز تمام اتوماتیک معاینه فنی با 40 خط فعال معاینه انواع خودروهای سبک در تهران مشغول به فعالیت هستند، تأکید کرد: این مراکز قادرند روزانه به بیش از 6000 دستگاه خودرو خدماترسانی کنند، در صورتی که حال حاضر 70 درصد از ظرفیت مراکز مذکور بلا استفاده باقی مانده است.
انجام معاینه فنی 10 تا 15 دقیقه زمان میبرد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به سرمایه گذاری شهرداری تهران برای اداره این مجموعه عظیم که دارای فضایی بالغ بر40 هزار متر مربع است، اظهار کرد: خط قرمز مراکز مجاز معاینه فنی حفظ جان مردم است و مدیریت شهری با توجه به اهمیتی که برای این موضوع مهم قائل است، این مراکز را احداث و تجهیز کرده و مورد حمایت خود قرار داده است.
آذروش با بیان این که ترافیک تهران با شروع فصل مدارس 20 تا 25 درصد افزایش مییابد، تصریح کرد: تصادفات رانندگی و خرابی خودروها که هر دو میتوانند ناشی از نقص فنی خودروها باشند، دو عامل اصلی ایجاد ترافیک در شهر محسوب میشوند و علاوه بر این، اهمیت ندادن به انجام معاینه فنی به تولید آلودگی هر چه بیشتر توسط خودروهای بی کیفیت نیز کمک میکند.
وی با تأکید بر این که تلاش شده انجام معاینه فنی برای شهروندان در کمترین زمان و با پایینترین هزینه ممکن صورت گیرد، اضافه کرد: انجام معاینه فنی از لحظه ورود خودرو به ابتدا تا انتهای خط و اتمام معاینه فنی، 10 الی 15 دقیقه زمان میبرد و هزینه آن برای مراجعه اول 11 هزار تومان و در صورت نقص خودرو، برای مراجعات بعد 2 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
خودروهای یورو 4 در اروپا هر سال معاینه فنی میشوند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به سهم تصادفات ایران و مرگ و میر حاصل از آن در جهان، اظهار کرد: با انجام مستمر معاینه فنی در مراکز مکانیزه و جدی گرفتن آن از جانب دستگاههای دستاندرکار، میتوان آمار تصادفات کشور و تلفات و خسارات ناشی از آن را به میزان چشمگیری کاهش داد.
آذروش با بیان این که در کشورهای اروپایی، عموماً انجام معاینه فنی خودروها هر سال یک بار انجام میشود، تصریح کرد: یک خودرو با استاندارد یورو 4 در این کشورها برای این که اجازه تردد داشته باشد، هر سال ملزم به انجام معاینه فنی است، در حالی که در ایران یک خودرو با استاندارد یورو 2 به عنوان پایینترین استاندارد موجود، 5 سال از انجام معاینه فنی معاف است.
وی در پایان با ابراز تأسف نسبت به تغییر قانون معافیت خودورها از معاینه فنی از 2 سال به 5 سال، این اقدام را مجوزی برای تولید آلودگی بیشتر در هوای تهران دانست و خاطرنشان کرد: از نمایندگان مجلس درخواست داریم تا اهتمام ویژهای نسبت به اصلاح قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی و باز گرداندن آن به وضعیت قبلی داشته باشند.
منبع: خبرخودرو